Hö analys resultat!!!!

JessicaM

Trådstartare
Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein:

Analys för HÖSILAGET:

Fodermedlets sammansättning..........................Per kg..................Per kg
och näringsvärde för häst..................................foder....................ts
Torrsubstans (TS)..................................%........80,2
Omsättningsbar energi........................... MJ.........7,4.......................9,3
Råprotein..............................................gram.....69........................86
Smältbart råprotein...............................gram.....39,7.....................49
Kalcium (Ca).........................................gram.......2,5.......................3,1
Fosfor (P).............................................gram.......1,2.......................1,5
Magnesium (Mg)...................................gram.......1,3.......................1,6
Kalium (K).............................................gram.....11,8.....................14,7
Kalcium/Fosfor (Ca/P)...........................Kvot....................................2,1

Analys för HÖ:

Fodermedlets sammansättning..........................Per kg....................Per kg
och näringsvärde för häst..................................foder......................ts
Torrsubstans (TS)...................................%.......51,9
Omsättningsbar energi...........................MJ..........5,4.......................10,4
Råprotein..............................................gram.....58........................112
Smältbart råprotein...............................gram.....38,4.......................74
Kalcium (Ca).........................................gram.......1,9.........................3,6
Fosfor (P).............................................gram.......1,3.........................2,5
Magnesium (Mg)...................................gram.......0,6.........................1,2
Kalium (K).............................................gram.....11,4......................21,9
Kalcium/Fosfor (Ca/P)...........................Kvot.....................................1,4

Senast ändrad:
Sv: Hö analys resultat!!!!

Har du inte blandat ihop höet och hösilagets analys nu? Höet är ju torrare är hösilaget, det borde därför vara höet som har torrsubstans 80%.

JO jag har blandat ihop dem!!!!

DET ÄR NATURLIGTVIS TVÄRT OM: HÖSILAGET ÄR HÖET & hÖET ÄR HÖSILAGET!!!!!

det du kallar hösilage har ts på 80,2, är det inplastat eller i vanliga höbalar?

det du kallar hö har ts på 51,9 och kan inte vara hö utan borde/måste vara inplastat hösilage

din häst borde inte se ut som den gör om han får 17 kg av detta foder och dessutom får x antal kg kraftfoder.
Tycker du ska ta den till en veterinär och ta blodprover och kolla upp om det kan vara nått annat fel på den? Och ta träckprov

Jag hade kunnat mörda för att få ditt hö (den översta analysen). :p

Ursäkta om jag upprepar nåt som du redan har svarat på i någon annan tråd, men hur mycket får din häst av var sort nu? Tycker som sweep sa att det verkar märkligt om han skulle få proteinbrist av detta när han även får lusern.

Hej!

Ditt hösilage skulle jag döda för!!! (den nedre analysen..) .

Jag räknade lite snabbt på vad du ger och om han fortfarande får 10 kg hösilage och 7 kg hö får han 105.5 MJ och 661,6 SMB / dag. Kvoten ligger på 6,3, (ska vara 6)vilket är helt ok.

Då kommer resterande frågor..
Hur länge har han ätit foderstaten han får nu (det var en han va?? annars får du verbalt slå mej)?

Får han nån motion?
Har du fler bilder på honom?

Det kan ju vara så att han är en sån som min som behöver jobba för att lägga på sej muskler och på så sätt dra in magen, men man blir ju samtidigt lite orolig när han får så mycket mat och ändå ser sån ut... Han har ingen skada nånstans?

/ Lavinia

Han kom till mig 13 November -09. Så därefter har han fått:
*10kg hösilage på kvällen och ca 7kg hö på dagen.
*2-3kg Kraft hippo cool
*3L korn kross

För drygt 1v sedan började jag med Lusern och nu i dagarna Soja. Så NU får han:
*10kg Hösilage
*7kg Hö
*20dl Kraft cool (15dl=1Kg)
*1Kg Soja
*5dl Lusern

Vet inte riktigt hur mkt kraft jag ska ge..

Han får just nu dåligt med motion tyvärr..

Här är bilden från en annan tråd och den togs 6/12 (Haft honom 1mån)
Bild10770.jpg

Den här är tagen idag 22/1 (Haft honom i 2½mån)
bild022.jpg

Va ju en del som ville att jag skulle tala om vad svaret blev på analyserna då min "lilla" gubbe ser ut att behöva MKT mera protein:

Analys för HÖSILAGET: Höet:

Du tittar på MJ energin, som bör ligga på ett bra foder åtminstone över 7 och gärna upp till 10 och då skall man helst titta på per kilo torrsubstans för att det skall bli jämförbart. Om ett grovfoder är på 10 så är det bra med Smältbart Råprotein SMRP på 6. Då blir kvoten 6. Ligger proteinet på 40-70 så är det ett bra foder.

Vad gäller mineraler brukar man titta på kalcium och fosfor. Det är ok värden, men vad viktigare är, är kvoten kalcium/fosfor. Den skall helst vara 1,5. Kvoten är drygt 2. Detta foder är då lite lågt i fosfor. Men inte så det stör.

Fodermedlets sammansättning..........................Per kg..................Per kg
och näringsvärde för häst..................................foder....................ts
Torrsubstans (TS)..................................%........80,2
Omsättningsbar energi........................... MJ.........7,4.......................9,3
Råprotein..............................................gram.....69........................86
Smältbart råprotein...............................gram.....39,7.....................49
Kalcium (Ca).........................................gram.......2,5.......................3,1
Fosfor (P).............................................gram.......1,2.......................1,5
Magnesium (Mg)...................................gram.......1,3.......................1,6
Kalium (K).............................................gram.....11,8.....................14,7
Kalcium/Fosfor (Ca/P)...........................Kvot....................................2,1

Analys för HÖ:
Hösilage. Detta foder har som du ser en mycket hög halt av SMRP - med kvot på runt 10. För kraftigt för de flesta hästar. Jag skulle inte välja det till vanlig ridhäst, utan ett magrare. Kvoten kalcium/fosfor är här riktigt bra. 3,6/2,5 blir 1,44

Fodermedlets sammansättning..........................Per kg....................Per kg
och näringsvärde för häst..................................foder......................ts
Torrsubstans (TS)...................................%.......51,9
Omsättningsbar energi...........................MJ..........5,4.......................10,4
Råprotein..............................................gram.....58........................112
Smältbart råprotein...............................gram.....38,4.......................74
Kalcium (Ca).........................................gram.......1,9.........................3,6
Fosfor (P).............................................gram.......1,3.........................2,5
Magnesium (Mg)...................................gram.......0,6.........................1,2
Kalium (K).............................................gram.....11,4......................21,9
Kalcium/Fosfor (Ca/P)...........................Kvot.....................................1,4

Har även svarat inne i ditt inlägg.

Grovfodret får gärna vara lite högt i kalcium då kraftfoder som korn och havre ofta har en hög fosforhalt. Därför är det en bra kombination. Betfor å andra sidan är hög i kalcium.

Det är inte för inte som man förr kombinerade fodern till hästar som man gjorde. våra färdigfoder - pellets - tar inte hänsyn till detta.

Om jag vore du skulle jag ge hästen fri tillgång på grovfodret. Ta bort sojan och dra ner på mycket av kraftfodret med. Läste det du skrev om vad du ger med. Det går inte att ösa på och få upp en häst i hull väldigt snabbt. Du har inte haft hästen så länge, det måste få ta tid.

Man måste också tillvänja hästen till ett foder med. Sojamjöl ökar jag på dl per dl, för att se att hästen inte får tjocka ben t.ex. Det tar minst sex månader att få upp hästen. Så länge du vet att hästen för övrigt är frisk och inte är maskangripen, så är det ingen fara med hullet. Låt det ta tid. Överutfodra inte, det finns risker med det med.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Här är bilden från en annan tråd och den togs 6/12 (Haft honom 1mån)
Bild10770.jpg

Den här är tagen idag 22/1 (Haft honom i 2½mån)
bild022.jpg

Din häst har redan svarat bra på fodret. Ta det lugnt. Har mycket bättre överlinje.

Hälsning Maja

Ska jag sänka på kraften? Ger idag 1Kg

Avmaskade honom idag så kollar jag masken innan betessläppet.

Syns det någon skillnad på korten?

Hej!

Tycker också det ser ut att gå åt rätt håll. Han hanske bara är en sån svårföding, som kräver mycket mat.

För att få han riktigt rund och go kommer ju såklart motion krävas, men som sagt, han ser redan bättre ut.

Jag hade gett fri tillgång på hö/silage, blandat, mer silage än hö bara, för kvotens skull.

Lycka till!

/Lavinia

Hur mkt kraft borde jag ge? (hippo cool)

Tänkte på lusern, jag ger nu bara 5dl, tänkte på pälsen men gör 5dl någon nytta?

En fråga till: Hur ser jag att jag kan sänka på sojan (proteinet)??

Med tanke på vilka bra värden du har i ditt hö så kulle jag skippa kraft och ge fri tillgång på det. Ha koll på att han petar i sig tillräckligt bara!

Oj va snabbt du ökat på fodret. Tänk på att alltid vänja in nytt foder under några veckors tid och öka långsamt. Hoppas hans mage klarar av den kraftiga ökningen

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 273
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama