"Hö-analys"-ger detta någon info alls?

Balahé

Trådstartare
Hej alla som är vana vid att räkna foderstater!
Vi gick ihop i stallet och köpte hö som enligt bonden skulle ha jättebra analysvärden. Nu har jag fått "analysen" mailad till mig...
Det enda jag fick var smrp/kg foder och /kg TS samt MJ/kg foder och /kg TS. Inget om Ca, K, P, Mg osv.
Kan jag få ut något alls av detta?
TS kan jag väl räkna ut (g/kg foder delat med g/kg TS Blir det väl?)? Men resten?:confused:
Kan man analysera bara mineraler eller måste man köpa analys av smrp, MJ osv?
Nästa gång skall jag boka höet själv så att jag VET att det finns en riktig analys gjord.

Sv: "Hö-analys"-ger detta någon info alls?

Du har fått en "normal" analys av hö/ensilage. Vi producerar vårt eget foder och tar de väsentliga värdena (smrp och MJ) i den "normala" analysen vilket ger information om vi behöver ge kraftfoder. Framför allt smrp varierar kraftigt under vallens tillväxt och talar om för dig om bonden slagit i rätt tid.

Mineraler tar vi bara någon enstaka gång, framför allt om vi har någon ny vallfröblandning eftersom växter har olika förmåga att ta upp näringsämnen. Vi upplever att mineralsammansättningen annars varierar mycket litet över tiden.

OK, så det är alltså vanligt att man bara får denna info? Då har jag haft tur tidigare för jag har fått en hel massa värden av olika slag från den bonden där jag köpte hösilage. Det är första gången jag får så lite info.
Utgår man då ifrån de standardvärden för hö som finns att hitta på tex Kraffts hemsida när man vill beräkna mineralerna?

Nej, du måste analysera mineralerna för att veta. Alt att producenten vet och ger dig mineralvärdena.

Som jag misstänkte då. Avvaktar någon dag och ser om bonden återkommer med fler värden (har mailat och frågat efter dem). Annars får jag försöka fixa analys själv.
Tyvärr är ingen annan intresserad av att veta så jag får ta hela kostnaden själv. Tack för tips.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
524
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 263
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 259
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar