hö? 40? va?

A

Anja586

okej, nu ringde jag en bonde som säljer hö, jag frågade vad det var för värden på höet, då sa han 40? vaddå 40?? vad menar han meddet? sen frågade jag om han kunde säga lite mer ingåengde om höet vad det har för värden, då sa han att dom var jätte bra!
okej, cp bonde!
men vad menar han med 40?
jag är som ni förstår sämst på sånthär, så jag tänkte fråga hanom värdena sen skriva dom här så att ni kan säga vad ni tycker om det. men jag fick ju inget mer än 40 av han!

Sv: hö? 40? va?

Han kanske menar proteininnehållet? 40 gram smältbart råprotein. Men det kommer man inte så långt med :smirk: Fråga igen och säg vilka värden du vill ha (energi, smältbart råprotein, Torrsubstans, kalcium och fosfor)

Jag skulle gissa på Smrp, men då låter 40 lite.

Men varför frågade du inte?
Det är väl bara att ringa igen.

Lovisaleonora_ skrev:
Jag hade spontant tolkat det som 40 % TS, men det kan vara SmRp också...

Låter som proteinvärdet (SmRp), det är ju det som folk generellt är mest intresserade av. Kan knappast vara TS iallafall, för det var väl hö det var frågan om? Inte ensilage?
ge

Mmm, kom att tänka på det (att det var hö). Å andra sidan har jag fått rätt många "go´da´yxskaft"-svar när jag ringt på hö. De flesta (jag ringer) har både hö och hösilage och förväxlar inte sällan uppgifterna. Kanske beror på bondens generella åsikt om hästfolk ;)

ja detta är hö. åhh jag tycker allt sånt här med siffror och kvoter och värden är så svårt!

ska plugga på lite mer nu!

sen ska jag åka upp och kolla på höet och tvinga honom att svara på mina frågor.

Om han har analys, kräv att få en kopia. MED DIG. Har han fler partier, be gärna att få se analys på de övriga. Det är inte helt ovanligt att en analys gäller för flera partier, d v s man lånar någons analys och kör på sitt eget.

Fult, men inte helt ovanligt.

Som alla skriver så menade han nog smältbart råprotein (smrp). Det är bra det har jag själv på mitt torra hö, sedan ska du ha energi foder (mj). Mineralvärdena är också bra om du får. Kalcium (Ca), Fosfor (P), och sist magnesium (Mg).
Om höet tex ligger på 40 smrp och mj energin på 7 så får du genast en kvot på 6. Det är jättebra. OM du ringer runt och kollar så kan du dela smrp med mj då får du fram kvoten. 40 delat på 7 = 6.
Man rekomenderar ju en kvot på 6 på vuxna hästar som står. Men sedan lägger man till ålder, hästsort, ridningen osv osv.

Vad är det för konstig bonde som du ringer till eg? Har aldrig fått sådana där svar någonsin. Tycker att det verkar som om han inte vill sälja överhuvudtaget.

Jag tror att bönderna inte tar prov på sitt hö alla gånger, iallafall inte häromkting (med undantag för dem spm lever på att sälja hö till hästfolk..).
För egen del så frågar jag inte ens efter det, tycker allvarligt talat att det blivit lite av foderstatshysteri :crazy: ....
Jag kör efter dengamla metoden att titta på hästen, hur den ser ut i hull och päls, samt humöret. Är med andra ord helt ute :angel: !!!
Fodrar med hö, sly samt lite havre och mineraler. Faller hästen ur i musklerna så tillsätts sojamjöl...
Nu är ju inte mina hästar tävlingshästar och jag förstår att det kan vara bra att ha koll när det gäller högpresterande hästar men det känns lite hysteriskt när hobbyryttare räknar foderstater med superallvar och tillsätter både det ena och det andra ur alla dessa burkar som är populära för tillfället, och ibland just bara för att det är populärt och kanske inte för att hästen behöver det... :eek:

Texaz skrev:
Jag tror att bönderna inte tar prov på sitt hö alla gånger, iallafall inte häromkting (med undantag för dem spm lever på att sälja hö till hästfolk..).
För egen del så frågar jag inte ens efter det, tycker allvarligt talat att det blivit lite av foderstatshysteri :crazy: ....
Jag kör efter dengamla metoden att titta på hästen, hur den ser ut i hull och päls, samt humöret. Är med andra ord helt ute :angel: !!!
Fodrar med hö, sly samt lite havre och mineraler. Faller hästen ur i musklerna så tillsätts sojamjöl...
Nu är ju inte mina hästar tävlingshästar och jag förstår att det kan vara bra att ha koll när det gäller högpresterande hästar men det känns lite hysteriskt när hobbyryttare räknar foderstater med superallvar och tillsätter både det ena och det andra ur alla dessa burkar som är populära för tillfället, och ibland just bara för att det är populärt och kanske inte för att hästen behöver det... :eek:

jag tror att du har fattat ordet "modernt" och populärt fel, jag tror att du är en sån som tycker att allt som är modern är fel och att man inte ska följa strömmen. MEN varför tror du att det är "populärt"? jo, just för att det är nödvändigt, och fler och fler har börjat fatta innerbörden och allvaret i att analysera sitt foder.

du skriver att om hästen faller ut, ge den sojamjöl, men jag vill inte att min häst ska falla ur, jag vill kunna kontrollera det INNAn det händer, och inte vänta på att det händer och sen göra någonting åt det.

sen att du sägeer att okej om man gör det till tävlignshästar men itne till hobbyhästra, det är väll precis lika viktigt för dem att de får en rättvis foderstat som passar dem? eller hur?

Jag tror att den bonden inte har någon analys. Det kan lika gärna betyda 40 kr / balen. Känn dig inte dum att du frågar han är dum som utnyttjar att du är osäker!

Hoppas du får tag på ett bra hö som passar din häst!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 909
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 693
Senast: Lhas
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 706
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Passar inte med min hund :(
  • Skällande hundar
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat

Omröstningar