Hmmmm... Nu har jag blivit rädd oxå..

Sv: Hmmmm... Nu har jag blivit rädd oxå..

Flashjack skrev:
Hoppla.. här är bäddat för problem med den taktiken.. :eek:
Överfall är bästa försvar ?? hur skulle du reagera om någon kom in med pistol i ditt rum och viftade ?? samarbetsvillig ??

Skojar du, jag skulle var den mest samarbetsvilliga i kommunen!

Om man får börja med föl och vara just lugn och konsekvent så är ju självklart det det absolut bästa. Men här har det ju fått gå snett och ingen verkar ha kunnat/fått bry sig innan det är försent.
Av ren självbevarelsedrift så tar jag till storsläggan för att korrigera i ett sådant här fall. Jag skulle aldrig försöka muta en häst, som sparkar åt mig, med socker.

Jag har varit med om exakt det på en tvååring. Hon gick ut och in i hagen hur snällt som helst så jag invaggades i säkerhet men en dag hamnade jag lite långt bak (eller om hon gick lite fort, kommer inte riktigt ihåg) och då skuttar märren i vädret framåt och kosparkar mig rakt på armbågen. Kul... :( Kul tyckte hon i alla fall för sedan galopperade hon runt på den kortklippta gräsmattan (vi fick lyfta grästuvorna med gaffel sedan) och hade JÄTTEROLIGT.
Tonårstrots var det. Man måste ju liksom prova och se var gränserna går när man är unghäst och växer och ändrar position i flocken. Vi satte kedja om nosen att rycka till i om hon var på väg framåt, hade longerlina för att få ordentlig rörelsefrihet (hade vi på alla unghästar i trotsåldern - så tappar man dem inte när de stegrar sig) och tog ett spö att hålla framför nosen och "hytta" med och sålunda utrustad leddes hon in och ut utan problem. Efter någon månad togs kedja resp. spö bort och hon har aldrig gjort något liknande igen.

Ett litet sidospår: någon här skrev att de lärt hästen att den absolut inte får gå bredvid utan ska gå bakom. Det är förstås mest naturligt för hästen och min 1,5 åring placerar sig där av sig själv men det är faktiskt ganska jobbigt ibland. Hon ska ju visas vid hand och då ska man springa bredvid plus att vi nu ska börja tömköra o longera och hon blir väldigt förvirrad när jag nu ska vara längre bak. Så jag är tveksam till att vara alltför hård med att hästen inte få gå bredvid eftersom den förmodligen ska göra det senare i utbildningen.

SofiaP skrev:
Ett litet sidospår: någon här skrev att de lärt hästen att den absolut inte får gå bredvid utan ska gå bakom. Det är förstås mest naturligt för hästen och min 1,5 åring placerar sig där av sig själv men det är faktiskt ganska jobbigt ibland. Hon ska ju visas vid hand och då ska man springa bredvid plus att vi nu ska börja tömköra o longera och hon blir väldigt förvirrad när jag nu ska vara längre bak. Så jag är tveksam till att vara alltför hård med att hästen inte få gå bredvid eftersom den förmodligen ska göra det senare i utbildningen.

Jag är också sån som är tveksam att jämt låta hästen gå bakom.
Men jag tror på det att du som ledare ska kunna bestämma var hästen ska placera utefter var du står och den ska respektera det.
Vill du den ska gå framför (som vid tömkörning) då ska den göra det, vill du att den ska brevid (som vid visning) så ska den göra det, vill du den ska gå bakom så ska den göra det.
Du som ledare ska kunna placera hästan var som helst och den respektera det.
Tänk dessutom på att skrämmer nått hästen bakifrån och den går bakåt så kan den i panik flyga rakt i ryggen på dig.
Har haft hästar som gjort det på mig. Så i nya situationer och trängda situationer har jag jämt hästen vid sidan så jag ser dess reaktion på olika saker och ting.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 915
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst
  • Muskelbristning

Omröstningar