I

ikaros227

Min blivande 3 års hingst är ganska smart morr... :devil:
Han är helt underbar & snäll att hantera & lättlärd.
Nu har han lärt sig själv att plocka av sig grimman även i transporten... Problemet är att jag hinner knappt sätta mig i bilen när jag ser i kameran att grimman är av.
Har provat att spänna fast den så hårt det går. Men inte heller det hjälper....
Vad gör man? :confused::angel:

Sv: Hmmm....

Ja det kanske vore något.
Men jag har ingen erfarenhet utav halsring kontra hästtransport... Får man enligt lag köra hästen med halsring i transport?

man kan trä grimskaftet igenom grimman eller fästa en extra karbinhake på grimskaftet som man fäster i grimman.

Kan man inte fästa ngn rem, ex ett par tyglar från övre ringarna i grimman till täckgjorden eller halstäckesringarna på täcket om han har sånt på sig. Inte hårt, utan bara så att det tar emot när han försöker få nackremmen över huvudet?

Jag skulle aldrig våga transportera med halsrem ifall det händer något.

Det är lite så jag tänker också med halsrem...
Tur är ju att han inte kan vända sig också... Men vem vet han kommer nog på hur man gör...:angel:
Det har varit som så att jag endast behövt ta på honom en gång och sedan är grimman kvar.... Men vem vet...

Jag kör med både halsrem och grimma numera. Med hjälp av halsremmen kan de inte gå över bommen, men de kan ha huvudet ganska fritt, binder då i grimman så de kan röra huvudet så mycket som möjligt men inte kommer åt kompisen om jag nu kör två samtidigt.
Trodde hästarna skulle reagera på halsrem, men ingen av de 4 jag provat det på har reagerat alls på den.

/M

Vet en häst som inte går att binda upp på stallgången dom provade att sätta på en sån blå halsrem som korna har på sig och satte fast henne och då funkar de hur bra som helst.;)

Liknande trådar

M
Hästhantering Hej alla medlemmar! Jag är ny här men tänkte beskriva mitt problem då jag tvekar att fortsätta med en unghingst kille som ändå fallit...
Svar
8
· Visningar
2 007
Senast: kryddan
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 027
Senast: mackan
·
Hästhantering Ja, jag vet, ALLA hästar är klaustrofobiska, men här är det mycket mer än normalt… Det är inte min häst, men jag hjälper en kompis...
Svar
2
· Visningar
1 926
Senast: Fideli
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur