M

*Maria*

jag är inte så inne i dressyren och har några funderingar.

1. Varför måste alla rida på kandar och med sporrar?
2. hästarna piskar ju med svansen när dom är irriterade och jag satt och tittade på dressyr idag och nästan alla hästar piskar med svansen oavbrutet, varför? jag har alltid trott att det e för att dom tycker de e kul men läste för ett tag sedan att det inte var de.
3. ska man inte ha så osynliga signaler som möjligt? jag tycker att vissa ryttare "flaxar" med skänkeln väldigt mycket.

tacksam för svar :D

Sv: hmmm

Då jag inte är någon dressyrfantast så tänker jag inte besvara mer än 1 fråga..nämligen nr 1.

Det är ju på det viset att när man kommit upp i en viss klass så är det obligatoriskt att rida på kandar!

Sen så ska man rida med sporrar i alla dressyrprogram enl TR vad jag vet.

jo, men varför??? :) de e det jag undrar. varför kan man inte lika gärna rida med ett vanligt bett och utan sporrar?

fråga ett: för att kunna rida med små hjläper som möjligt

När det gäller det andra..idioter hittar du i alla grenar

1. Varför måste alla rida på kandar och med sporrar? för att minemera hjälperna + att det e obligatoriskt
2. hästarna piskar ju med svansen när dom är irriterade och jag satt och tittade på dressyr idag och nästan alla hästar piskar med svansen oavbrutet, varför? jag har alltid trott att det e för att dom tycker de e kul men läste för ett tag sedan att det inte var de. kan det inte vara att de konsenterar sig mm?
3. ska man inte ha så osynliga signaler som möjligt? jag tycker att vissa ryttare "flaxar" med skänkeln väldigt mycket. det bror ju på vilken klass om det e typ en la men inte så mkt svåra övningar eller om det en GP kür..

1. Kandar och sporrar är obligatoriskt från och med en viss nivå.
Visst kan kandar anses vara skarp betsling, men själva idén med två bett är att betten har olika inverkan. Stången hjälper hästen med framåt-nedåt medan bridongen verkar uppresande.

2. En häst som piskar med svansen är irriterad. Om man tittar på hästen i de moment som den slår med svansen upptäcker man ofta andra signaler på irritation.

3. Visst ska hjälperna vara så osynliga som möjligt och flaxande skänklar ska det definitivt inte vara, inte ens om rörelserna är riktigt svåra. Exempel: en häst som skolas rätt reagerar om ryttaren bara flyttar höfterna i en sluta - man måste alltså inte sitta med ytterskänkeln bak i hästens ljumske. :smirk:

Immer

Fråga 1: Kandar är bara från LA:5 och uppåt och det är för att kunna göra så osynliga hjälper som möjligt. Likaså sporrar som man måste bära från regional tävling och uppåt!
Fråga 2: Ofta tyder det ju på irritation(nästan alltid) men en svepande rörelse kan dom göra ändå och det är ofta man tar misste.
Fråga 3: Det beror ofta på hästens gångarter att skänkeln flaxar på vissa men det är endel som gör det ändå! Om hästen har en trav med stora energiska steg och har mycket power leder det till att det är svårare att sitta ner och det i sin tur leder till en flaxande skänkel.

//Erica

Det är ju flera som svarat, men jag tänkte bara kommentera en sak i ditt inlägg som jag reagerade över, nämligen "nästan alla hästar piskar med svansen oavbrutet". Vad grundar du det på? Jag har mig veterligen bara sett 1 häst i mitt liv som piskar med svansen oavbrutet. Det tycker jag lååångt ifrån "nästan alla" hästar gör.

PathOfClovers skrev:
Det är ju flera som svarat, men jag tänkte bara kommentera en sak i ditt inlägg som jag reagerade över, nämligen "nästan alla hästar piskar med svansen oavbrutet". Vad grundar du det på? Jag har mig veterligen bara sett 1 häst i mitt liv som piskar med svansen oavbrutet. Det tycker jag lååångt ifrån "nästan alla" hästar gör.

håller med! tänkte precis det samma.... :D

tänkte åxå så när ja läste......den enda gång "alla" hästar viftar oavbrutet på svansen är ju ute i en hage full av insekter på sommaren!

Det är långt ifrån "alla hästar" som piskar med svansen, men det är i ärlighetens namn en hel del.
Jag såg den inledande klassen under årets SM, där var det en hel sel svansviftanden.
Segraren i dressyren från Olympia i förra veckan satt på en häst som piskade med svansen hela tiden - utom i ökningarna. Vad nu detta kunde bero på.

Immer

Det är ju vanligare i de högre klasserna, med svanspiskning. Det har du iofs rätt i, trots att det inte är vanligt med genomgående piskande svans. Men visst förekommer det speciellt i tex. piaff och passage. Men det är ju i de rörelserna ryttarna går på mest med sporren...likaså i de svårare serierna, ettor och tvåor. Det är ju inte bra givetvis...Ja. det var underligt att den inte gjorde det i ökningarna...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 521
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve