H

hanabanana

Jag undrar bara om det finns någon framtid för en häst som fått diagnosen spatt. Vad kan man göra så den får ett någorlunda roligt liv. börjar bli lite desperat saknar henna så :cry:
 
Sv: hmm

Känner en gammal ridskolehäst med spatt (privatägd numer), den lever fortfarande å har haft spatt i många år nu, väldigt många år. Den rids å mår bra.
Det man måste tänka på är ju så lång tid som möjligt i hagen och lång uppvärmning å avskrittning. Å så får man inte tävla i dressyr. men i övrigt så kan man göra allting man kan göra med vilken annan häst som helst.
 
Sv: hmm

jag red min förra arab i 6år fast den hade spatt ;)
det enda skillnaden var att jag fick ha längre uppvärmning på henne. ju längre stund jag red, desto mjukare blev hon.
 
Sv: hmm

Hej!
Det beror helt och hållet på var spatten sitter::övre, mellersta eller nedre glidleden. I en av glidlederna (minns ej vilken) brukar det inte läka ut. Annars brukar det ta ca ett år innan spatt läker ihop.
Har ett sto med spatt, har även blivit lite reumatiskt.
Hon är ridbar och har inte ont (triangelmärkt i 9 år nu)
Men hon är väldigt stel och hennes "hälta" försvinner aldrig helt även om den blir bättre med uppvärmning.
Detta är mycket individuellt och det bästa du kan göra är att prata med din veterinär..
...har en kompis som tränar och tävlar på sin "spattvalack" utan problem. :bow:
 
Sv: hmm

Slippe skrev:
Hej!
Det beror helt och hållet på var spatten sitter::övre, mellersta eller nedre glidleden. I en av glidlederna (minns ej vilken) brukar det inte läka ut. Annars brukar det ta ca ett år innan spatt läker ihop.
Har ett sto med spatt, har även blivit lite reumatiskt.
Hon är ridbar och har inte ont (triangelmärkt i 9 år nu)
Men hon är väldigt stel och hennes "hälta" försvinner aldrig helt även om den blir bättre med uppvärmning.
Detta är mycket individuellt och det bästa du kan göra är att prata med din veterinär..
...har en kompis som tränar och tävlar på sin "spattvalack" utan problem. :bow:
När du vill svara på ett inlägg så tyck på:
| Citat-svar | Svara på detta | Snabb-svar |
I EXAKT det inlägget som du vill svara på.. annars svarar du till fel :)

Mvh M
 
Sv: hmm

ha ha jag fattar ingenting brukar bara trycka på knappen "svara här" längst ner på sidan :rofl:
 
Sv: hmm

"svara inlägg" menar du? ett tips är att du klickar på länkarna i det inlägg du vill svara på.. ;) annars sitter du alltid och skriver till inlägget som är senast skrivet och då hamnar ditt svar till fel person..
 
Sv: hmm

Okej började fatta sedan när jag kollade runt och nu tror jag att jag hamnar rätt :banana: :o :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
552
Senast: WildHorse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp