Hmm... varför ser hästen ut så?

milly

Trådstartare
Trots uträknad foderstat (efter höets värden) och regelbunden träning (dock bara mycket lätt) så verkar hästen inte lägga på sig muskler. (sen installningen i höstas)
Ryggen ser bedrövlig ut - omusklad och ryggraden sticker upp.

Detta är alltså inte MIN häst utan en stallkompis pålla.
Hästen tränas ibland för intruktör och är kollad av equiterapeut. Sadeln verkar okej.

Jag tror ju att den får för LITE mat och har försökt att påpeka det lite försiktigt - den behöver helt enkelt MER än vad "medelhästen" behöver. Dessutom tror jag den behöver en högre KVOT (just nu går den på en kvot runt 5 - foderstat uträknat av Krafft :cool: ).

Men ägaren tycker inte ens att hästen ser dålig ut... Hemmablind?

Sv: Hmm... varför ser hästen ut så?

Är den frisk för övrigt? Har den mask?
kvoten MJ och SmRp ska inte gå under 6. Om kvoten bara är 5 så är det fel redan där. Hästen kan inte sätta muskler om den inte får tillräckligt med smältbart protein. Be ägaren kontakta en annan foderrådgivare. På en muskelfattig häst skulle jag snarare ha en foderstat på kvot 7 eller mera ett tag tills hästen kommit upp i normal muskelmassa.
Om den är dålig i hull också så har du säkert rätt i att den får för lite mat totalt. Då behöver den mera energi i grunden och sen mera protein.

Ja JAG vet mycket väl att kvoten ska vara minst 6 (gärna högre ändå i det här fallet!) men säg det till ägaren... :cool: Krafft har ju räknat ut deras foderstat så det är så bra så! Då kan de ju inte vara fel... :crazy:
Har försökt att säga att man inte ska ha en så låg kvot, särskilt på en häst som ska sätta muskler - men icke.

Ja den är träckprovskollad, ej mask. Och verkar frisk ja. Är som sagt kollad av equiterapeut och ev. fel är lösta.

Ja JAG tycker att hon är TUNN också men det KAN bero på att den "bara" är muskelfattig. Dock känner man revbenen ganska tydligt... Jag skulle vilja ha mycket mer MASSA på den hästen över hela överlinjen. Hon skulle kunna bli SÅÅ FIN då! Synd att inte ägaren SER och förstår det. :(

Min unghäst var väldigt tunn och muskelfattig när jag fick hem honom och jag har fått lägga mig på en kvot på 8 för att han ska sätta muskler och gå upp i vikt. Ger honom nästan 40% mer protein än vad foderprogrammet rekomenderar men han är ingen tabellhäst och kräver så mycket, så din kopmpis häst kanske kräver mer än vad Krafts foderexperter anser, de går väl efter normalhästen kan jag tänka mig.

kvoten MJ och SmRp ska inte gå under 6.
Denna kvot är dock en GENERELL siffra eller angivelse. Det är INTE en lag, annat än i svensk foderstatsberäkning om jag fattat det hela rätt.
Det finns ju också behov för Smb Rp / MJ och fyller man behoven så kan ändå kvoten pela lite. Det är ändå ok, om man inte har en generell häst.

Ursprungshästen i inlägget verkar dock behöva mera mat.
Sen, en fråga om analysen - är prov och provsvar representativt?

Skulle personligen höjt både MJ och kvoten till den hästen.

Svårt att förklara för en Krafft-manipulerad person dock :crazy:
Hm.

vet du om hästens tänder är kollade?

om hästen inte rids i form mer än en gång per vecka (vet du om den arbetas i from på träningen för instruktör?) så använder den ändå inte ryggmusklerna..

krafft har kostnadsfri rådgivning har jag väl för mig, be hästägarna ringa igen och fråga om totalkvoten verkligen ska bli 5..
de kanske t.o.m får en annan foderrådgivare som ger ett bättre förslag..

Denna kvot är dock en GENERELL siffra eller angivelse. Det är INTE en lag, annat än i svensk foderstatsberäkning om jag fattat det hela rätt.
Det finns ju också behov för Smb Rp / MJ och fyller man behoven så kan ändå kvoten pela lite. Det är ändå ok, om man inte har en generell häst.

Ursprungshästen i inlägget verkar dock behöva mera mat.
Sen, en fråga om analysen - är prov och provsvar representativt?

Ingen aning hur deras analyssvar är representativt eller inte (vi har inte samma hö). (de har förresten silage, ganska torrt)

Skulle personligen höjt både MJ och kvoten till den hästen.

Svårt att förklara för en Krafft-manipulerad person dock :crazy:
Hm.

Ja jag skulle absolut också ha höjt 1. kvoten 2. mängden foder (dvs öka både hö och proteintillskott) och detta har jag försökt att påpeka till ägaren men... ja ni vet... Hon vill ju inte tro på MIG när hon "ju har frågat värsta bästa experterna från Krafft" :cool: :crazy: .
Själv kan hon inget om sånt här och väljer att, sitället för att lära sig själv och vara lite kritisk mot Kraffts rådgivare, att blindt lita på dom oavsett hur hästen ser ut. Suck, vad gör man? Jag tycker det är så synd bara när hästen skulle kunna bli mycket finare (iaf vad jag tror! Är ganska säker på det).

Det kunde vara intressant att veta vad hästen får i sig i protein och energi. Det är mer intressant än vilken kvot den har och kanske blir det lättare att se var det brister.

En lättfödd häst som ägaren erfarit att den inte behöver så mkt energi för att hålla hullet kanske får alldeles på tok för litet protein om man fodrar efter en kvot. Mängden protein en häst behöver skiftar mindre mellan hästar av samma storlek än vad energibehovet gör.

Så, hur stor är hästen och hur mkt protein resp MJ får den då? HH

om hästen inte rids i form mer än en gång per vecka (vet du om den arbetas i from på träningen för instruktör?) så använder den ändå inte ryggmusklerna..

Ja dom jobbar med att få henne att gå i form när de rider på banan. Annars rids hästen mest i skogen.

Men en häst behöver inte alls jobbas på ett visst sätt för att se fin ut i hull/muskulatur, jag vet flera (inkl. min egen) som inte jobbas så (eller inte jobbas ALLS) som är betydligt finare i muskulatur/form.
Det är det som jag funderat lite på... Kan det vara så att denna häst ifråga bara är byggd sådär konstigt?? Går inte att ändra på helt enkelt?! Eller har den bara fodrats FEL alltid? (iaf de närmaste åren)

krafft har kostnadsfri rådgivning har jag väl för mig, be hästägarna ringa igen och fråga om totalkvoten verkligen ska bli 5..
de kanske t.o.m får en annan foderrådgivare som ger ett bättre förslag

Alltså hästägaren själv inser inte ens att hästen inte ser bra ut. Och kvoter kan hon inget om! Jag sa det när jag fick veta foderstaten (som Krafft gjort) att "Men varför har de lagt den på så låg kvot?? Den får för lite protein" (särskilt med tanke på att de ville bygga upp hästen) men det gick tydligen inte in. Hon fortsätter med den foderstaten ändå! :confused:
Jag tror inte att hon nämnde det för Krafft att det är en häst som behöver muskla sig - därav den låga kvoten (som ändå är oförklarig ju? Varför sätta så låg kvot när regeln är att den ska vara runt 6??).

Äsch det är så svårt att förklara för ägaren när hon inte själv ens ser problemet.

Det kunde vara intressant att veta vad hästen får i sig i protein och energi. Det är mer intressant än vilken kvot den har och kanske blir det lättare att se var det brister.

En lättfödd häst som ägaren erfarit att den inte behöver så mkt energi för att hålla hullet kanske får alldeles på tok för litet protein om man fodrar efter en kvot. Mängden protein en häst behöver skiftar mindre mellan hästar av samma storlek än vad energibehovet gör.

Så, hur stor är hästen och hur mkt protein resp MJ får den då? HH

Det är en 500kg häst, normalfödd/lättfödd men muskelfattig och på denna foderstat lite tunn (enligt mig).
Hmm... vad får den? Ca 8-9kg silage (torrt men minns ej värdena, dock väldigt låg kvot runt 2-3 - hmm kan det varit runt 8-9MJ och 25smbrp), står på halm som den äter av och 0.4kg Krafft Protein (plus mineraler o sånt).
Dvs får den i sig ca 200-225 smbrp från silaget och 132smbrp från KP = totalt 332-357 g smbrp/dag. MJ ca 80-90 (beroende på hur mkt halm den pillar i sig).
MJ´t borde ju inte vara nåt problem (iaf om den är högre än 80), jag tror att det är proteinet som måste höjas i första hand. Men man känner ju revbenen TYDLIGT (dock SER man dom inte).

hmm, vore det min häst hade jag lagt till lusern plus extra e-vitamin...
men, det är ju svårt det där om hästägaren ej ser själv att nåt är fel :crazy:

Jag vill dela med mig av min erfarenhet: jag hade en häst innan som såg illa ut över ryggen, musklade sig aldrig ordentligt. jag provade allt, höga kvoter, mer protein, mer grovfoder (analyserat), olika fodersorter och kombinationer tex mer råfett, olika tillskott tex E-vit... mm Problemet var dock, kom jag fram till efter ett par år av sökande, att han hade KS (Kissing Spines) vilket innebar att han inte arbetade med ryggen och därmed inte satte några muskler. Att jag till en början trodde det var fodret var att han var mager för övrigt, men han lade på hullet men aldrig över ryggen. Anlitade både vet, massörer, ET och bra tränare men den enda som ställde rätt diagnos var röntgenmaskinen.. Vill inte på något sätt skrämmas men kolla andra saker än fodret om det inte verkar hjälpa ;) lycka till!!!

Det är ju nåt sånt jag tänker på... Att det skulle ju kunna vara nåt FEL med henne också. Att hon liksom inte KAN se bättre ut över ryggen iaf (men jag är ganska säker på att hon kan se betydligt bättre ut över kroppen i övrigt).

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 711
Senast: Karamello30
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 163
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning...
Svar
16
· Visningar
3 009
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka