Hmm... Varför så här?

M

Mr_right

För att göra lång historia kort: Lillkillen har under våren haft diverse problem med både fram och bakben, och fick p.g.a. sparkskada kotledsinflammation då han felbelastade det friska frambenet. Han har gått igenom böjprov och undersäkningar och är nu igång igen efter 2 månaders hagvila +2 månaders igångsättning.

Mitt lilla problem har varit att han har haft en liten svullnad som kommit och gått i samband med väderlek (varmt = svullen, kallt = obefintlig) som irriterat mig, men som enligt veterinär är fullt normal och inget att bry sig om så länge han känns fräsch. Denna är nu obefintlig i samband med höstens intåg, så nu slipper jag oroa mig för det :)

Men visst faan dyker något annat upp :mad:

Nu har han istället fått en liten liten galla strax ovanför kotleden som bekymrat mig i ett par veckor. Gallan är jätteliten, märks bara om man letar efter den, men det som oroat mig är att det bara är på det ena fram (det f.d. skadade) och inget på det andra, Gallor är ju oftast ofarliga om det finns på båda benen, men varningstecken om det finns på bara ett :o

Det jag tidigare märkt är att den försvinner vid all form av ansträngning, så det har ju varit positivt :crazy:

Men idag när jag kände igenom benen upptäckte jag en ny grej: står han på alla fyra känns han lite gallig på detta ställe, men lyfter jag motsatt ben så att han har all tyngd på det andra finns det ingen som helst galla..? Kan det helt enkelt vara så att han inte belastar båda frambenen lika mycket när han står på alla fyra, så att det som inte tar lika mycket tyngd är mer avslappnat = inte lika spänt = känns lite "mjukt" och galligt? Är ju i sådana fall intressant att veta varför han snedbelastar, om det är något som sitter längre upp, typ i bogen, eller om han fortfarande minns skadan (det gör han när han rids, vågar inte ta steget fullt ut de första minutrarna)...

Eller har ni någon annan teori? Ska ha ut massören under veckan, kanske kan få lite svar där, men vill gäna ha era tankar...

Sv: Hmm... Varför så här?

Sannolikheten att hästen sparar ett tidigare skadat ben verkar ju inte så otroligt. Att det kanske rent utav blir små blödningar i muskulaturen utan att det behöver betyda något för hästen. Sen är det ju tyvärr så att har man haft en skadad häst så blir man lätt nojig, man klämmer och känner till förbannelse. "Mja, är den inte lite oren på böjt spår i höger?" osv.

Eftersom hästen verkar bli bättre när du får upp circulationen i benen, vid ridning, så skulle jag om du har möjlighet, ha hästen lindad på natten. Med yllepadd, eller Back on track eller något liknande för att underlätta läkningen. I övrigt så skulle jag nog försöka sluta "leta fel" och rida och se glad ut.

Även se till att det förkommer långa skrittpass rakt fram på hårt underlag, som underhåll för lederna.

Tack för att du orkade läsa och svara!

Men vad tror du om detta att jag endast kan känna gallan när han står på alla fyra, men ej när jag lyfter upp motsatt ben, så att han får all tyngd på det "galliga", och att då gallan är borta? Finns gallan överhuvudtaget?

Nej tyvärr, men visst borde det ha att göra med att trycket ökar på det benet som står kvar i backen. Då borde ju circulationen öka, men det låter lite mysktiskt.

Känner du dig tveksam så borde det ju inte vara några problem att slå vet. en signal och fråga om det är något h*n borde titta på. Fast som du tidigare nämt, mjuka gallor är sällan något att hetsa upp sig över, oavsett hur de "beter" sig.

Ett annat konkret tips är ju att ge Stride eller något liknande preparat, om hästen behöver hjälp med lederna. Fast jag tycker att den är väl ung för ledproblem, det brukar dyka upp när de blir äldre.

Senast ändrad:

Hehe, vår veterinär har bett mig att inte ringa förrän hästen verkligen har något problem, han säger också åt mig att sluta leta problem, och rida och se glad ut över min fina häst som INTE är skadad :banana:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 916
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår islandsvalack, 20 år, har de senaste veckorna varit ganska gallig i benen, främst bak, strax ovan kotlederna. Det kommer och går...
Svar
15
· Visningar
2 690
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag håller på och bli galen! För tre månader sen bröt jag ett ben i foten (cuboideum, om det blir lättare), en stressfraktur som skedde...
Svar
0
· Visningar
1 138
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt