Hmm mitt sto har inte brunstat i år än???

Trådstartare
Kom att tänka på en sak ang brunst. Mitt welshM sto har inte brunstat alls iår.
Förra året tokbrunsta hon mkt och man märker tydligt på henne när hon brunstar. Gick förvisso med en minishettis hingst som inte nådde att betäcka. Men funderar på om han kan ha fått till det??
Minishettisen flyttade sep förra året. Ska ha ut vet för vacc i juli-aug bör kanske be denna att kolla stoet?
Tycker hon blivit rund om magen men gräs kan ju vara problemet :D
Kan det vara så att ett sto inte faller i brunst av annan annledning?

Sv: Hmm mitt sto har inte brunstat i år än???

hon kan vara dräktig! Finns shettisar som betäckt nordisar och de är finurliga på att hitta "lösningar" på problemet som tex att ställa sig i en grop eller lägga sig ner...
Skulle nog be en vet känna ganska snart och hålla koll på stoet. Har hon fyllt juver?
Kommer du ihåg när du såg henne brunsta sista gången? Det kan ju vara en ledtråd till när hon i så fall ev ska föla.
Lycka till!!!

Att tro att en minishettis inte når att betäcka är tyvärr naivt. Hästar är uppfinningsrika. Skillnaden upp till ett WM-sto är inte stor. Stoet är med största sannolikhet dräktigt.

Ta ut en veterinär nu så att du vet om stoet är dräktigt och när hon kan tänkas föla.

Att hon visade brunst när hon gick med hingst är väl inte konstigt.
Går hon inte med hingst i år ser hon väl ingen anledning att bjuda ut sig i onödan.
Sen fattar jag inte hur man kan vara så naiv att man tror att en mindre hingst inte kan betäcka?

kl

Jag antar att meningen var att hon skulle betäckas, varför annars låta henne gå med hingst? Hur länge gick hon med hingsten, dvs när kan hon vara beräknad att föla? Med tanke på att han åkte i september börjar det ju närma sig nu...

Jag hade inte väntat tills juli/aug utan hellre tagit ut vet. nu så snart som möjligt. Har du inte fodrat henne som dräktig så är det verkligen hög tid nu! Vaccinationen gör ju inget om det blir tidigare.

Som de andra i tråden redan svarat så kan hon givetvis vara dräktig, men antar att du visste att riseken för det ändå är ganska stor.
Finns fleratalet exempel där shettisar betäckt stora halvblod...

Vår Welsh Mountain hingst ( 112cm) betäcker våra arabston på 150-160cm utan några bekymmer.

Jag är inte naiv ang att han inte nådde upp. Det jag menade var att när jag såg han "försöka" betäcka så nådde han inte fast han typ stod på tå å försökte :D men sen är jag mycket medveten om att han kan ha betäckt henne när hon legat ner mm :laugh:

Annledningen till mitt inlägg var just om man ska anta att hon troligvis tagit sig eftersom jag inte sett någon brunst :confused:
Hon har gått på fri tillgång på Hö med jättebra kvalité sen jag köpte henne för ca 1 ½ år sen, fått mineraler å salt mm. Hon har dock ej fått något krafftfoder då hon klarat sig jättebra på höet. Så hon är inte "underfodrad".

Ska ringa vet å be henne komma ut nu i juli :)
Spännande om det faktiskt tagit sig :love:

just de glömde skriva att hon inte fyllt juver (vet att endel ston fyller samma dag som de fölar) men har kollat ett tag å ingen tendens till det iallafall.

Har även läst att man ska kunna känna sparkar från föl när de dricker bakom naveln, men känner inget. Vet dock att det är svårt att känna sparkar från föl.

Ringer vet imorgon :laugh:

Bra att du ringer vet så du verkligen får veta om hon är dräktig eller inte :)

Liknande trådar

Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: kopparberg
·
A
Avel Mitt sto fölade i onsdags. Allting gick fint så jag funderar lite på att betäcka henne igen. Men hur går man tillväga när de har ett...
Svar
6
· Visningar
2 175
Senast: Avel
·
Avel Vi har ett sto som inte kommer i brunst och jag vill höra om ni som är lite erfarna har några teorier och kanske tips utöver vad som...
2
Svar
29
· Visningar
7 123
Senast: andover
·
Avel Fbldonnan tycks vara en sån där 'brunsta i princip heela tiden'-märr. Haft en sån förr, men då kunde jag så mkt mindre så då...
Svar
12
· Visningar
1 332
Senast: ascha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka