Hm... vad tror ni? Massage, veterinär eller?

P

ponnydamen

Tjo, jag har en ponny som jag haft ett kort tag. Hon rusar gärna in i galoppen. Studsar och bockar ibland också i galopp. Det har blivit bättre men jag oroar mig ändå. Det verkar också som om hon inte gärna står still när det ska till att sittas upp heller. Hon är pigg och även pigg på hinder :bump: och snäll i övrigt. Jag funderar på att för säkerhets skull anlita en massör till henne. Eller borde jag skjutsa henne till doktorn... Kan en massör upptäcka om det är något med benen? Någon som har erfarenhet? Hon verkar glad åt att bli riden och för övrigt är det INTE jag :cool: som rider henne. Dock är det en omtänksam och duktig ryttare.

Sv: Hm... vad tror ni? Massage, veterinär eller?

Är det en duktig massör, så kan den nog se vad det är för fel. Men det är ju inte säkert, men en början.
Min häst var likadan, tills jag genom massörhjälp fick koll på vilka muskler som inte funkade(symptom= rusa ifrån arbete). ed sadelbyte och massage har hon inte bockat e dyl alls - som en annan häst...

Sadeln har jag kollat för jag tänkte att det kanske var den först. Hon är rund med lite manke... Men fick höra att sadeln är kanon och att den ska jag INTE byta. Kollat tassarna noga också... Jag ska nog beställa massage åt henne för det kan ju knappast skada iaf även om det nu inte skulle bli bättre. Hon är sååå go och jag vill ju inte att hon ska ha ont. Det är ju liksom lite knepigt med hästar när de inte själva kan berätta.

Är det inte bara så att hon testar ryttaren? Du säger ju att du har haft henne ett kort tag. En del hästar testar inte nya ryttare i början utan kan börja göra det efter man har ridit dom några ggr istället.
Hur gammal är hon? Hon kanske bara är glad och bockar för det.
Och hon kanske inte är tränad på nåt annat sätt innan än att rusa in i galoppen??

Min unghäst rusar in i galoppen pga att han är ovan. Kan oxå ibland bocka just för att han är unghäst.

Du säger ju oxå att det har blivit bättre. Det kanske är för att hon har blivit duktigare oxå.
Men som sagt, det skadar ju inte att kolla med en massör om du är orolig.

De flesta hästar tycker om massage och känns mjukare och lättare att rida efteråt. Man får loss problem och kan sätta igång en god cirkel där ryttaren får lättare att inverka och det blir mera harmoni. På ett par massagebehandlingar kan det bli väldigt stor skillnad. En massör känner på både muskler och ben och kommer berätta om allt som känns ovanligt eller fel, om gallor eller annat som man borde kolla upp. Ni kan diskutera träningen och du kan få tips på hur du ska arbeta hästen för att kroppen ska få bra förutsättningar. Men massören jobar med friskvård, inte med sjukvård, och är hästen halt ska den först till veterinär.

Din ponny låter lite som min häst som jag har. Hon är snäll i all hantering och är underbar och rida. Hon galopperar fint när man rider ensam med henne, ibland kan hon sparka bakut lite men inget farligt.

Hon är även oxå en sådan där som inte vill stå still vid uppsittning men hon har blivit betydligt bättre med det.

När jag rider henne i grupper kan hon mer än gärna sparka bakut flera ggr om ibland blir dom ganska höga dessutom.

Vet dock inte varför, kanske får hon energi? Vill inte ligga sist?
Jag kan inte svara på din fråga för jag har aldrig fått svar själv. Hehe

Vore toppen om vi bägge fick det nu :P :D

Svarar båda.
Om ni misstänker att något är fel med era hästar så boka tid på klinik för hältutredning. En massör kan ni gärna anlita ändå men kolla först upp att allt står rätt till med benen.
Det är alltid bättre att ligga steget före och kolla upp om man har minsta lilla misstanke. Går en skada så långt att hästen blir initialt halt är prognosen ofta sämre att hästen blir helt återställd.

Annars kan det ju också vara så att ni helt enkelt har pigga och glada hästar.

Jag har inte misstänkt något alls med min tös, hon ser verkligen fram emot turerna och sånt. Jag tror hon gör sådär dels för att hon inte riktigt hittat balansen vid alla gångarter eller ens fått in alla.

Jag håller just nu på med skritt och traven, för efter att jag tog in galoppen hos henne så har hon blandat, trav, tölt och galopp och det är inte skönt.

Så nu skolar jag om henne i gångarterna.
Böjprov ska göras snart kanske ska jag kolla hältutredning samtidigt.
Kanske lika bra, för som du säger går det för långt så usch.. :(

Tack!

Svarar båda.
Om ni misstänker att något är fel med era hästar så boka tid på klinik för hältutredning. En massör kan ni gärna anlita ändå men kolla först upp att allt står rätt till med benen.
Det är alltid bättre att ligga steget före och kolla upp om man har minsta lilla misstanke. Går en skada så långt att hästen blir initialt halt är prognosen ofta sämre att hästen blir helt återställd.

Annars kan det ju också vara så att ni helt enkelt har pigga och glada hästar.

Nja jag tror inte hon testar. Tror inte i alla fall.
Tänkte efter igår riktigt ordentligt och kom fram till att vänster (tror jag) galopp har hon lite svårare för. Men vi har haft henne med till instruktör och där funkade allt skitbra.
Tror inte heller att det bara är glädje. Fick höra att igår när hon varit ute på lugn skritt/trav tur så hoppade hon "rakt upp" (osäker på vad vederbörande menade men så sa hon i alla fall) när hon travade uppför en ytterst liten backe. Detta resulterade i att ryttaren åkte av.:( Kom också att tänka på att de som vi köpte henne av sa att hon trivdes bäst med halsförlängare. Jag tycker inte att hon behöver den för hon går lätt i form. Börjar undra om de kanske använde den för att på något sätt "hålla henne lugn".
Å andra sidan hade hon varit på bete och knappt alls blivit riden när vi köpte henne. Tänker att hon knappast kan ha blivit hårt ansträngd i alla fall. Speciellt inte eftersom vi lät henne vara kvar där och beta innan vi tog hem henne.
Usch jag blir oroligare... hon ska vila och ta det lugnt nu. Jag ska fixa tider åt henne. Både kolla ben och massage. Tänkte också lära mig att stretcha.:) Det kanske massören kan visa mig!?! Har varit på en liten kurs men det var ett tag sedan nu. En uppdatering är nog bra.

Nej nej halt är hon inte... Då hade vi hämtat veterinären med en gång. Gallor har hon inte heller och hovarna känns inte varma eller något liknande. Hon reagerar inte heller om jag känner igenom ryggen på henne.

Glömde förresten säga till tidigare "inläggare" att hon är hela 9 år.

Glädjande nog hade vi massagetjejen nere vid stallet idag. Jag bad henne iakttaga pållen när hon skrittades och travades lite och sedan i ett försök till galopp. Hon kände sedan på henne och kollade sadeln också. Vi har nu beställt tid. Det hon sa är att vår pålle med största säkerhet blivit riden med för trång sadel innan. Detta ska ha medfört att det blivit någon sorts låsning vid/i bogbladen, om jag nu begrep rätt alltså. När pållen således ska fatta galopp blir det som om någon skulle ha stuckit en kniv i henne...:eek:
Snälla nån alltså. Här har vi ställt krav på den lilla kraken och hon har försökt att göra sitt bästa och nog sjutton vill hon egentligen springa, det märks ju. Stackars liten:cry: . Nåja nu ska hon i alla fall bara bli skrittad lugnt ett tag framöver och så ska hon få sina massagebehandlingar. Jag återkommer om hur det går.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare .. Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 524
Senast: Thatgirl
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 669
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII