Hlynur frá Blesastöðum

i love svala

Trådstartare
Finns det någon som kan berätta någonting om hingsten Hlynur frá Blesastöðum, har bara sett fåtal bilder o bedömning.
Berätta gärna om hingsten ni som vet något :p

Mvh Zaza

Sv: Hlynur frá Blesastöðum

Hlynur är en hingst efter Gladur Laugarvatni, många hästar från Laugarvatni är vad jag brukar kalla för galningar, hästar som man aldrig riktigt vet vart man har dom. Det har kommit mycket fint ur Laugarvatni också bla, Hárekkur från oskarslund och Nökkvi frá Vestra-Geldingaholti

Sv: Hlynur frá Blesastöðum

Hlynur är en hingst efter Gladur Laugarvatni, många hästar från Laugarvatni är vad jag brukar kalla för galningar, hästar som man aldrig riktigt vet vart man har dom. Det har kommit mycket fint ur Laugarvatni också bla, Hárekkur från oskarslund och Nökkvi frá Vestra-Geldingaholti

Det var verkligen intressant tycker jag.
Jag har haft en valack efter Hlynur och den var som du beskriver jag visste inte riktigt vart jag hade honom.
Men jag tänkte att det var den här "vildhästgenen" som slagit igenom på honom, dvs. extremt mycket instinkter. Emellanåt var han en tam och snäll ponny som kände igen sin matte och var glad och snäll, och ibland såg han ut som om det var en fullständig främling som kommit för att slå ihjäl honom, när jag kom ut i hagen.

En annan intressant sak är hingsten Hrafn f. Vestra-Geldingaholti, som är halvbror till Nökkvi men på moderns sida, också var en sån här "skygg" kuse. I alla fall innan han blev godkänd hingst.

Så det är nog kanske något som slår igenom på fler linjer än från vissa gårdar.

En annan liknande grej är att jag träffat flera hästar som härstammar från Krossi och Hrisúm som också haft den här problematiken, och massor av andra hästar.

Så frågan är om det är "vissa" linjer eller om detta "pluppar upp" emellanåt bara ändå.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 147
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka