Hjärtproblem & Triangelmärkning

A

Anna981

Jag skulle besikta min 15 åriga valack för försäljning. Då upptäcktes ett kraftigt blåsljud och vid ultraljudsundersökningen visade det sig att han hade kraftiga pålagringar på hjärtklaffarna. :(
Detta kom som en chock för mig, jag hade inte haft en tanke på att det kunde vara någe fel på han! Visserligen hade jag funderat på varför han var så flåsig men dumma jag trodde att han helt enkelt hade dålig kondition... :smirk:

Min fråga är hur stor chans det är att jag får triangelmärka honom? Kanske svårt att svara på men någon kanske har varit med om något liknande? :confused:

Han lider ju inte av det i dagsläget men han är ju påverkad av det iom att han inte orkar träna som en frisk häst.

Kan försäkringsbolaget "kräva" att jag ska avliva honom på en gång? Jag tycker inte att det är nödvändigt då han har mycket livslust och klarar av att ridas lätt.

Jag blir tokig av att gå och fundera...

Sv: Hjärtproblem & Triangelmärkning

Han sa inte mycket...att vi ska skicka in skadeanmälan och se...
Han är ju bara så snurrig! Han har glömt att fylla i papprena (som han sedan skulle skicka till mig så jag får skriva mitt och sen skicka till försäkringsbolaget) i två veckor nu! Jag får ringa å tjata på honom... :mad:
Det är ju rätt jobbigt att inte veta vad som kommer att hända...därför frågar jag här.

sök på det på internet och se om du hittar ngt,ring närmaste djursjukhus och fråga om råd,ring veterinären och fråga.
pålagringar är ju inget att leka med,tog bort mitt sto för hon hade pålagringar i benen.

Ja, jag har försökt leta på internet. Jag ska nog ta å ringa på nå djursjukhus så jag får förklarat för mig hur pass allvarligt det är. Min veterinär ger bara luddiga svar...
Det jag är orolig för är att försäkringsbolaget kommer att säga att det är lika bra att avliva honom på en gång. Men varför skulle de göra det? Det blir väl dyrare för dom! På T-märkning sparar de ju 10 000...?

Jag har mycket svårt att tänka mig att försäkringsbolaget skulle lägga sig i huruvida du behåller hästen levande eller inte.

Svårt att säga, eftersom jag inte vet hurpass allvarligt din hästs hjärtfel är.
Men på "min" ridskola hade vi en lektionshäst som vid 16 års ålder fick diagnosen blåsljud på hjärtat. Han hade då varit på ridskolan i 12 år och inte varit sjuk en enda dag.
Efter det att han fått diagnosen gick han bara på "halvfart", dvs två lektioner om dagen istället för fyra. Han var kvar på ridskolan tills han fyllde 20, sedan hade han ett par år som pensionär innan han togs bort (av annan anledning än hjärtfelet),

Själv fick jag diagnosen blåsljud på hjärtat 1964 och jag lever ett fullständigt normalt liv ändå. :)

Immer

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka