Hjärtfel??

fettso

Trådstartare
Förra hösten fick våran Shetlandsponny diagnosen allergisk bronkit.
Han hostade mkt och fick medicin.
Han blev bättre och sedan helt bra under sommaren 2008.

På hösten i år så har han börjat andas tungt(låter ungfär som astma)vid ridning.
Han hostar också en del men inte lika mkt som tidigare då han går på lösdrift nu.
Jag har hela tiden trott att andningen hänger samman med bronkiten.

Vi fick ett hingstföl här på gården i somras, som gärna busar med shettisen.

Nu dom sista dagarna i samband med att den riktiga kylan kom, så har shettisen blivit såååå trött.
Han sover hela dagarna, lämnar knappt lösdriften.
Han andas med uppspärrade näsborrar(bukandas)han har inget näsflöde eller så,
Men hade för några veckor sedan fått en spark på ögat+infektion så han har fått medicin för det.

Jag tror på lite udda saker.
Var hos en spåtant/medie idag som sa att den lilla ponnyn hade ett medfött hjärtfel.

Någonting är det ju iaf med honom, men vad?
Kan det vara hjärtat?

Sv: Hjärtfel??

Om du menar att hans symptom nu skulle härröra från hjärtat, så nej det tror jag inte. Sjukdomsbilden tyder på kroniska luftvägsproblem, och symtom visar sig som är typiska för åkomman vid olika årstider.

Däremot kanske du bör fundera över hästens öde, dessvärre. Nu verkar det ju som han har det långt mycket mer besvärligt än tidigare, och när problemen blir så stora att de inkräktar på hästens normala levnadsförhållanden kanske det är dags att ta sig en funderare. Det är varken normalt eller ok för en häst att ligga och sova timmar varje dag, och dessutom ha grava problem med sin andning.

Jag vet en häst som hade problem med hosta och under flera år fick behandling för vad som troddes vara COPD (typ KOL för hästar), men efter att ha gjort en lungundersökning där de inte hittade något fel slussades han vidare till djursjukhuset och arbetsbelastning där det visade sig att han hade extra kammarslag på hjärtat.
Så helt omöjligt är det ju inte.

En bekants inack. hade en Aponny med samma trötthets symtom.Hon drack men ville inte äta o var så trött.Ägarna var i kontakt med djursjukhuset o de sa att:bara hon dricker så ge henne nån dag eller så.Hon dog i sömnen o var inte ens 8år.Detta förloppet var över på 3dagar.Efteråt när ägarna pratade med vet. igen så sa han att där finns ett virus som kan sätta sig på hjärtmuskeln o symtomen på hjärtfel är de samma som för oss människor dvs man blir väldigt trött.Jag hoppas innerligt att detta inte ska hända dig men jag ville bara visa att du har all rätt att vara vaksam.Lycka till med din ponny

Det enda råd jag kan ge dig är att uppsöka klinik å be dem göra en grundlig undersökning.

Håller med majoriteten här. Om inte hjärtat har undersökts ordentligt så skadar det ju inte att göra det.
Jag har inte läst så mycket om hjärtfel på just hästar, men på andra djur är det ju just hosta och trötthet som är typsika symptom (dock ingen specifik bild, är ju många som ger dessa symtom, även copd)

Ska ringa Helsingborg imorgon och höra vad dom tycker.
Är på jobbet nu vilket är jättejobbigt, skulle velat vara hemma nu och kolla...

En så långt framskriden hjärtsvikt borde ha gett andra symptom också, som t ex ödem under buken. Jag tycker att det låter som en liten ponny i akut behov av bronkit-behandling eftersom han inte kan syresätta sig ordentligt. Man får väl anta att de veterinärer som tidigare undersökt hästen även lyssnat på hjärtat? Såväl blåsljud som arrytmier hörs vid vanlig auskultation.

När jag köpte min ponny för 8 år sen flåsade han mer än normalt när jag red, men eftersom hans kondis knappast kunde bli sämre och veterinären inte hittade några fel på honom köpte vi honom ändå. Han blev också ganska snart bättre. Men för två år sen kom detta tillbaka och då mkt kraftigare än tidigare, han flåsade av att gå ut i hagen osv. Ny utredning, möjlig astma trodde de, men han fick ingen behandling :eek: vilket jag tyckte var väldigt lustigt. Eftersom han bara var 120 cm hög så red jag honom inte de sista två åren, men min syster red sista halvåret och då var det bättre igen. Men när veterinären till slut kom konstaterades galopperande cancer i hela kroppen, ett klart försvagat hjärta (han var bara 17 år, så det var inte försvagat av ålder) samt astma. Det var en veterinär som verkligen tog sig an och undersökte min häst ordentligt, vilket ingen annan (inte ens de i Helsingborg) hade gjort! P.g.a cancern fanns det inget annat än att göra för min älskling, utan jag fick ta det hemska beslutet att låta honom vandra vidare.

Men mitt råd till dig är att verkligen kolla upp honom/henne. Ge dig inte förrän de verkligen gjort en ordentlig utredning. Lycka till och hoppas det går bättre för dig/er!

Liknande trådar

Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 022
Senast: terrific
·
D
Hästvård Jag har en ponny på 18 år, som jag misstänker har fått bronkit. För ett år sen blev han dammallergiker pga för dåligt hö, och vi fick...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: GloriaOrion
·
Hästvård Ska försöka göra lång historia något kortare. Det är så att min häst nu har blivit 22 år gammal och har haft bronkit som har varit...
Svar
4
· Visningar
684
Senast: melen
·
M
Hästvård Min Shettis har fått bronkit, han svarar bra på vet. medicin, m.m. så han är på väg att bli frisk. Dock så har han haft fång (inte i...
Svar
4
· Visningar
696
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka