Hjalti massakerar hus & gårdsträdgård.

H

Hjalti

Ja eller nästan iaf:D. Karlen min har en stor gård med gigantisk vildvuxen trädgård, han har inte varit intresserad av att renovera varken inne i huset eller ute i trädgården förrens jag kom in i bilden. Mycket att göra, vi har börjat renovera ett rum i huset sen börjat luka i trädgården... med tada grävmaskin:eek:;). Skitskoj tycker vi nu när vi är igång, blir lätt att man vill för mycket och att det skulle vara klart helst i går. Det finns gott om maskiner här på gården då det är hans brinnande intresse, vad skulle vi gjort utan grävmaskinen denna sommar kan jag säga. Kommer lägga upp bilder allt eftersom, be om råd då jag är gröngöling inom detta med växter på de flesta plan. Ideer är välkomna:).

Det är ett gammalt hus så har sin charm men det blir mycket jobb, efter rummet blir det projekt nytt kök.

Lite bilder från vad som hänt.

99129_1271885448.jpg

89467_1271885674.jpg

61366_1272354944.jpg

Sv: Hjalti massakerar hus & gårdsträdgård.

Huset:
44822_1272355257.jpg

63463_1272355352.jpg

Röjj i trädgården:

63700_1272833848.jpg

93424_1272834029.jpg

87847_1272834656.jpg

73451_1272835014.jpg

Tar bort törne och släpper fram stenmuren:

29056_1272836085.jpg

Här ska bli en rabatt, tänkt förlänga den upp mot berget, lägga jord på bergshyllorna sen sätta vandrande växter med vita och lila blommor som gillar näringsfattig jord, tanken är att dom ska börja täcka berget allt eftersom. I rabatten nere ska det vara jordgubbar,smultron, lite örter och en och annan blomma. Vad tror ni? Vad ska jag tänka på?

23108_1273208997.jpg

15058_1273209209.jpg

10035_1273210978.jpg

Senast ändrad av en moderator:

En liten rabatt har jag färdat klart iaf:). Här va det gräsmatta men grävde bort jord, la på ny sen kantade med dom små stenarna.
76278_1273211308.jpg

Spännande!
Lägger ett tassavtryck här så att jag kan följa!

Lycka till du! :banana:

Tack det kan vi behöva haha:). Gäller att ha tålamod när det är så mycket som ska fixas, som blivit eftersatt. Grannarna är iaf glada nu märks det när den rostiga, fula åbäke till Lingrävare försvann som stod jämte ladan, den förstörde hela idyllen. Kruxet är att jag är en som vill ha ordning och reda, att det ska se välkomnande ut, karlen är en riktig samlade med mottot det kan vara bra att ha:cool:. Gäller att kompremissa. Så när vi har städat upp i huset så ser han helt förstörd ut när jag frågar om han ska behålla ditt eller datt, allt har värde för honom, nästan omöjligt att minska ner på alla dessa prylar här inne, men det går sakta men säkert framåt och han blir positiv när han ser resultatet och tycker det är kul.

Tack:).

Nu har dessa vackra slagit ut, finns mängder av dom här och har funnits här i över 35 år.
42829_1272356820.jpg

72092_1272835480.jpg

Sen finns det gott om dessa söta ungarna och snokar, gäller att passa vart jag sätter fötterna:laugh:
74983_1272835121.jpg

Jag är aldrig ensam, är det inte hundarna eller ormarna så är det älgar som håller mig sällskap medan jag pular i trädgården, dom gillar åkern intill huset och håller ett vaksamt öga på mig men ligger kvar och vilar.
49444_1273211654.jpg

I dag är det skitväder ute så blir att pula inomhus, typiskt när det finns så mycket man vill göra ute.

KL

Roligt att läsa att någon tycker det är kul att följa:). Varit sjuk så det har blivit lite slött men nu drar vi igång igen.

Uppe med solen för att fylla dumpersläp för hand med ris som sågats bort. Puh vill aldrig se taggiga törnebuskar och döda rosbuskar med. Såg ut som jag blivit anfallen av 20 katter:D.

80107_1273525545.jpg

48867_1273525760.jpg

Nu börjar det lika en bergsrabatt lite iaf, gräset till höger ska bara skrapas bort, rensas runt om, plantera större växter. Nu ser det så töntigt ut med dom små pytteväxterna framme men jag har en bild i huvudet sen hur resultatet blir det vet i tusan;)
97523_1273525978.jpg

Trötta efter en heldag. Min finaste bekantar sig med ena hingsten.
51808_1273524654.jpg

Gud, vad fint det börjar bli! Ta massor med fler bilder.

Vart hittar du din inspiration och dina idéer ifrån?

Åh vad fint det kommer bli! Fantastiskt hus! Väldigt avundsjuk ;) Ska bli jättekul att se vad ni gör!

KL

Ramona: Vi tackar båda två:). Insperation kommer allt efterssom, vi pratar om hur vi skulle vilja det såg ut, möts på halva vägen (oftast;)) sen kör vi bara. Nu är det ju mest att röjja bort allt förvuxet, överväga vilka buskar/träd som är värt att ha kvar resten tar vi bort så det blir mer öppet och lättare att hålla i ordning.

Lady_vip: Det är igentligen ingen orm utan en kopparödla fast en unge, finns gott om dom här så är livrädd att sätta spaden i en.

Ayala: Det är väl jag som haft turen att gå och bli kär i en karl som har ett stort hus och gård som han mer än gärna vill ha hjälp med att renovera och snygga till:D. Planen är ju att bli sambos sen så därför vill han att vi bestämmer ihop så det blir som båda vill ha det. Huset är stort men puh vad det är att göra inne. Ska måla snickeriet i rummet nu i morgon och tak sen hoppas jag att tapeter kommer upp så snart som möjligt. Vi får hjälp av grannar med tapetseringen då kvinnan där jobbar i en färgbutik så allt blir som det ska.
Sen är frågan vad som blir prio ett i huset, kök, finrum, hall eller trapp? Lutar åt nytt Ikea kök som ska in i lantlig stil. Vi får se om några veckor:)

KL

Sen är frågan vad som blir prio ett i huset, kök, finrum, hall eller trapp? Lutar åt nytt Ikea kök som ska in i lantlig stil. Vi får se om några veckor:)

Kök och badrum är ju oftast de absolut största renoveringarna man gör och där gäller det att man tänker igenom noga så att man verkligen blir nöjd. Själv tycker jag ju att det är lite helgerån att smälla upp mdf-stommar i ett gammalt hus men det beror ju på om man haft någon tanke på byggnadsvård eller om det redan är sönderrenoverat. Det här med färgval, och då menar jag inte bara pigmentsfärgen utan snarare vilken sorts färg man vill använda (linoljefärg, äggoljetempera, limfärg, oljefärg kontra plastfärg m.m.).

Jag hade nog börjat med finrum eller sovrum och sedan arbetat mig vidare för sedan avsluta med kök och badrum.

Jag vet inte heller om jag hade varit superintresserad över att lägga ner hela min fritid på att renovera ett hus där jag inte hade någon som helst äganderätt.

Jo köket och badrum är det som verkligen behövs göras i ordning, badrummet fräschade vi upp med att tvätta bort kalkbeläggningar så det blev kliniskt rent, nya gardiner, matta och en blomma så det är fint nu så länge. Köket är det som är mest slitet, gamla skåp, söndriga tapeter pga katter som fanns i huset förut. Han gillar inte hur det är nu köket då det är så dåligt planerat. Nej ett kök är ju inget man bara smäller upp utan måste planeras ordentligt, det har han stenkoll på då han funderat länge på detta. Ikea har fina och prisvärda kök men om han väljer det i slutändan återstår att se. Vi har bekanta i byggbranchen som bollar tankar med oss nu. Dom andra rummen är inte akuta, bara trista gamla tapeter sen behövs golven slipas och lite såna småplock.

Själv tycker jag det är riktigt kul att lägga ner tid på att hjälpa en som betyder mycket för mig att få ordning på sådant som förut inte känts som någon mening för honom då han va ensam, vi planerar för framtiden så det är roligt:).Blir det sen att allt skiter sig mellan oss så hade jag iaf roligt och fick pyssla med sånt jag gillar så för mig är det värdefull fritid. Jag är ju på gården varje dag och att vara på landet är ren meditation för mig och jag är en person som är väldigt aktiv av mig. Slitigt men ack så kul att se resultatet och att han nu blommat upp och kommer med egna ideer och planer på hur han vill att hans gård ska se ut då det va hans familjehem och ser ut som när dom hade det på många ställen.

Jag tycker din pojkvän ska skatta sig lycklig! Du verkar vara precis en sådan tjej som han behöver!:)

Det är inte alls meningen att låta överdrivet negativ men jag har själv renoverat hus i 8 år nu och jag ser nog på det med lite mer krass syn idag än när vi först började (det är dock fortfarande väldigt roligt ska jag passa på att säga).

Senast ändrad:

Vi är ju varje dag tillsammans på gården så varför inte ta tag i sådant som ser slitet ut så vi trivs mer och det blir nytt och fräscht, det är karlen som drar i mina tyglar så han trycker inte på att jag ska jobba:). Trädgårdsröjj och tapetsering är ju inga större ingrepp och vi stressar inte utan tar det när vi hinner så nu är det en kul grej:). Köket däremot fasar vi lite för men det måste göras, då blir det att bo i lägenheten hos mig. Så länge det känns roligt, inte påfrestar relationen så är det inga problem för mig, bara lycklig att jag äntligen har träffat honom jag letat efter fast han funnits där i halva mitt liv och velat men jag hade ögonbindlar då:angel:. Så vi har varit bra vänner sen jag va 14 år så att det nu börjar pratas om samboskap framöver och att få ett trivsamt gemensamt hem som båda ska trivas i känns naturligt.

Liknande trådar

H
Hemmet Ja jag har en annan renoveringstråd här men startar en för att få lite ideer då vi precis påbörjat projekt nytt kök. jag och karlen har...
Svar
9
· Visningar
10 575
Senast: Hjalti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka