Hjälptygelskoll

Mabuse

Trådstartare
Är det nån som har lite mer koll en mig och kan beskriva hur en gogue, chambon och halsförlängare skiljer sig åt?

Får väl göra ett försök då..... :smirk:

Halsförlängaren är väldigt "snäll", ung som ett gummiband som ger efter när hästen gör "motstånd".
Om du har en chambon på hästen så trycker det på hästens nacke när den försöker dra upp huvudet. Hakarna är fästa i bettet. Kan bli så att det samtidigt drar i munnen på hästen när den gör motstånd, men tanken är när hästen går i låg form så inverkar chambonen ingenting.
En gouge är ett steg längre än chambonen, där "linan" går genom bettet och fästs tillbaka i ringen under halsen på hästen. Ung samma funktion o verkan som chambonen, men är lite skarpare enl min mening o vad jag märkt.

gogue: fungerar som en chambon men ger inte lika mycket frihet framåt som den
chambon: se ovan
halsförlängare: drar oftast hästen konstant i munnen eftersom den är elastisk. verkar bakåt neråt

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: fio
·
Utrustning Ni får gärna hjälpa mig med mina sadlar. Jag blir inte klokare av att googla runt. Jag har en Equipe Linnea med märkning ”+2 M från...
Svar
1
· Visningar
155
Senast: MiniLi
·
Utrustning Undrar över skillnaderna mellan "originalet" Equiband och de billigare varianterna som Catago. Verkar fylla samma funktion men det...
Svar
1
· Visningar
254
Senast: Kristall10
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
158
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka