"HJÄLPSAMMA", NH-NEGATIVA MÄNNISKOR!!

H

hästgalna

:devil: å, jag blir så frustrerad. vi har tränat vår ponny med lastning, nåt som har tagit 1-2 tim förr hos gamla ägaren med -rep, 7 pers, hysteriskt. igår när vi skulle till en tävling så gick allt åt skogen pga att "hjälpsamma" stallkollegor ville hjälpa till och tyckte att vi mest stod och tramsade med vårt rep och repgrimma. (vi står och skickar på henne och en pers står inne) till slut var vi 5 st + en äldre herre som tyckte "det var då fan vilken illbatting till ponny,-kom nu här"
ponnyn blir galen och låser sig, börjar kicka efter repet, går på sidan av transporten och allt arbete är förgäves!
till slut ringer jag efter den person som varit med dom andra "positiva" gångerna och vi går back to basic med 3 pers. då går det , efter en stund. men när allt var som värst så var det så mycket ifrågasättande och suckar och himlande och ingen kunde förstå att man inte bara lyfte hästen in eller vinchade!!!!
det känns som man jobbar i motvind hela tiden, varför kan dom inte fatta att det är tilliten och förtroendet man vill ha ifrån hästen, inte rädsla och misstänksamhet??!!
suck! är det nån som har likn. erfarenheter?
:cry: mvh hästgalen

Sv: "HJÄLPSAMMA", NH-NEGATIVA MÄNNISKOR!!

Ja, det enda man kan göra för att slippa sådana situationer är att stå på sig och låta dem sucka och titta på när man "fjompar" med hästen. Vill man stå för en annan linje får man ta lite gliringar. Gör du det kommer de se dina framgångar och förmodligen så småningom be dig om lasthjälp sedan! :D

Senast ändrad av en moderator:

men jag blir så nervös av att ha åskådare och säger man åt dem att gå och fika" så blir dom så sura....

Jag förstår både dig o dom....jag har sett NH folk stå o lasta sina hästar i flera timmar, och man kan inte annat än skaka på huvudet ibland......en gång stod ett par "såna" utanför kliniken....dom hade stått ett bra tag så kom en kille som jobbar där och smällde i händerna och röt till åt hästen och hästen bara knallade in...som ingenting...MEN.....då lastade ägarna UT hästen igen :crazy: för det var inte SÅ den skulle lastas :crazy:

Men jag vill inte heller se många personer kring en häst om den krånglar, då blir ägaren nervös och hästen också...fast då borde det ju vara lätt att säga att man inte vill ha hjälp???

Jag har sett icke-nh folk lasta sina hästar i flera timmar, när det tog 5 minuter att sätta ponnyn i transporten :angel:

Varför kom dom och la sig i, bad du om hjälp eller?
I annat fall undrar jag bara om de var riktigt friska i skallen? Man går väl inte bara fram och "hjälper till" oombedd? De kan väl inte veta vad du tränar på?!
Jag hade blivit vansinnig! :devil:

Jag tror inte på att alla hästar fungerar med samma metod utan olika hästar - olika metoder, beroende på hur hästarn är. Men de där med att ett helt dussin står å kämpar med samma pålle har nog aldrig fungerat nån höjdare. :devil:

SÄG det åt folk!

Säg att du faktist inte vill tvinga din häst genom att förbjuda den att välja andra utvägar! Istället ber du hästen att gå in och den har hela tiden möjlighet att säga nej, men den kommer att säga ja.

En som jag känner, som är duktig med hästar, var till sjukan tillsammans men en kompis med sin unghingst.
Hästen var ju lite ovan vid att åka så de tog det lungt när de skulle lasta honom för att åka hem. Nogger (hästen) var jätteduktig och hade precis gått in hela vägen förutom med en bakhov som stod i glipan mellan transporten & rampen.
Då kommer det en karl (som stått & tittat på & säkert tänkte nåt i stil med "Nu ska jag hjälpa de där småjäntorna men hingsten".) och kliver upp bakom Nogger & SPARKAR honom hårt på det benet som är ute! Den stackars hästen blir ju rädd och tar ett skutt framåt, tjejerna blir helt paffa och hinner inte säga nåt innan gubben har försvinnit iväg.
Även inne i sjukstallet hade de varit knäppa mot Nogger, men då var det personalen. Han hade stått i en box när en annan häst kommer in, då vill ju såklart Nogger sticka ut huvudet för att kolla in nykomligen. När han gör det kastar sig de som går med hästen mot Nogger och SLÅR mot honom!!!
Herregud, får man bete sig så??!! Han hade inte gjort nåt bara kollat..
Får man GÖRA så???? Fy fan säger jag...

Lastningen var ju ursjukt...så gör man bara inte...däremot är inte djursjukhus stället för att hingstar skall kolla/hälsa på andra hästar..jag skulle nog också hysta åt honom...

Hm, häromdagen var det en tjej som skulle flytta sina hästar från stallet jag vistas i. En av hennes hästar är svårlastad. Fullt förståeligt eftersom tjejen verkligen tror på att "går det inte med lite våld, så går det med mera våld". Den här gången trodde hon nog att hon kommit på en snilleblixt genom att köra transporten ända fram till stallporten och dänga hästen med ett ridspö tills han gick in. Jag var inte där själv och såg, men min medryttare var där. Hon kom ångande in på mitt jobb efteråt och var fruktansvärt upprörd, med all förståelse.
Tjejen som äger hästen har hela tiden gått omkring och baktalat bl a mig och min medryttare och samtidigt höjt sin egen kompetens till skyarna. Hästmänniska kallar hon sig, jo, jo :devil: Ingen i stallet med normal intelligens har dock brytt sig om hennes skrävlande. Det som upprör mig nu är just att hon flyttat till eget stall. Där finns ingen som kan ta hennes stackars hästar i försvar. Jag saknar verligen inte henne i stallet, men lider med hästarna :(

Sen finns det ju även den andra sorten. "Hjälpsamma", NH-positiva människor :devil:

Syftar då på den vanliga sorten som inte vet så mycket om vad dom håller på med. :angel: Dock har jag - som nh-stämplad - inte varit med om det själv. Bara hört och sett. Det kan vara ganska komiskt. "Dra i linan nu!" / "Nej vänta, man ska vifta med grimskaftet"... :cool: Hästen blir mer och mer förvirrad. Först kör dom "våldtkniken" och sen "nh-tekniken" sen "våldtekniken" igen osv.

Men jag hade blivit MYCKET mer upprörd om någon gått på och smällt till kusen min, eller klappat i händerna. Galen tintilar :devil:

Det är jobbigt oavsett vem som stör, och jag accepterar inte sånt. När jag arbetar med min häst vill jag veta vad jag gör, och det fungerar inte om tusen nya ideer ska provas. Jag tar gärna emot råd, men jag vill inte ha dem kastade på mig mitt i arbetet, det är både störnade och gör att man tappar koncentrationen. Dock kan jag tänka mig att avbryta det jag gör och lyssna på personen. Men sen vill jag jobba ifred, och det säger jag. Man kan ju inte bli sur på folk om man inte har mage att säga ifrån. Att man går in och "lägger sig i" är kanske något de flesta borde förstå att man inte gör, men man kan i alla fall säga ifrån så slipper man irritera sig på det i efterhand.

Okej om de hade motat in honom men de kastade sig mot honom när han bara tittade ut lite för att se vem som kom. Dessutom märks det knappt att han är hingst, om man tittar efter ser man det men annars är han from som ett lamm.

Jag har en häst som var/är svårlastad o har fått hjälp av en NH-tjej o sen gick det kanon tills vi var på träning o skulle lasta för att åka hem, normalt tar det 10-15 min att lasta henne o det är OK o under dessa minuter kom en "hjälpsam" tanta o babblade o så gick hon bakom hästen o viftade med armarna o smackade (jag hade ej bett om hjälp o hon hade ej frågat om jag ville ha hjälp, jag hade folk med mig om så behövdes) till saken hör att hästen sparkar om man gör så o precis när jag upplyste tanten om detta så sparkar hästen o då blir tanten vansinnig o allt är nu MITT fel, jag borde sagt att hon sparkades men jag hann ju för f*n inte, hon träffades dock inte av sparken men blev sur o sparkar grus efter hästen :mad: (detta såg inte jag som tur var) o efter det var det bara OMÖJLIGT att lasta hästen... Slutade med att jag fick rida 1 mil hem mitt i natten efter 4 timmars lastfrsök... Hur F*N kan folk göra på det viset? Jag hade ju inte bett om henne j***a hjälp!!!?? Denna tanten har nu bidragit till att massor av träningstid/pengar är helt bortkastat då hästen om möjligt är mer svårlastad nu... Blir så förbannad på sådana människor som tror "att dom kan bäst" :mad: Dessutom är den här tanten ridinstruktör!! Då bör man väl ha så mycket vett innanför pannbenet att man inte går fram till en vilt främmande häst o börjar smacka utan att fråga ägaren först??!!
Detta har reslulterat i att jag har fått hjälp ännu en gång av denna NH-tjej o även hon hade mycket mer problem att lasta hästen än förra gången hon hjälpte mig... Mewn varför i hela fridens namn kan inte folk bara sköta sig själva o skita i andra om man inte ber om hjälp???

hästgalna skrev:
:devil: å, jag blir så frustrerad. vi har tränat vår ponny med lastning, nåt som har tagit 1-2 tim förr hos gamla ägaren med -rep, 7 pers, hysteriskt. igår när vi skulle till en tävling så gick

:p åhh, vad skoj!!! ville bara muntra upp mig själv och andra med samma problem. igår gick det som tåget att lasta, träna i rundcorall, och sen lasta till hemvägen!!! vi var 2 st ( på hemvägen gjorde jag det nästan ensam)
nu känns det bra. (ett tag!!) mvh hästgalna. :o

Våga säga till att ni inte vill ha hjälp. De måste respektera att ni vill göra på ert sätt med er egen häst och kan de inte respektera detta har de problem. Låt dessa sk hjälpsamma människor inte komma nära nästa gång.

Hade jag varit personal på djursjukhuset hade jag aldrig låtit en hingst "kolla" in en nykomling. De har ju ingen aning om hur han vanligtvis brukar reagera. Jag förstår överhuvudtaget inte varför man har öppen box åt en hingst? Självklart vill man inte att någon ska hötta åt ens häst men det undviks bäst genom att ha stängda boxar d.v.s. utan möjlighet att sticka ut huvudet, när hästar står stallde på djursjukhus eller stora stall.

Nej jag tycker inte heller att man ska göra det men om hästen bara tittar så behäver man inte kasta sig & slå mot hästen, utan typ "fösa" in honom & stänga eventuella galler på boxen innan den andra hästen passerar (Om gallerna inte stängda redan). Hingsten i fråga var ca 1,5 år och inte direkt PÅ om du förstår vad jag menar med på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka