Hjälpmedelstabu...?

Sv: Hjälpmedelstabu...?

Har vadå:eek:

Det är mycket jag inte vet. :crazy: Jag lär mej mer och mer verkar det som.
I min är det då ingen cykelkedja. (rider inte med den heller)
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Nu vet jag inte om det var mej du menade, men kanske inte då jag inte har någon nordsvensk...

Jag rider med stång, då jag behöver det som bl.a. HANDIKAPPHJÄLPMEDEL.

Jag är reumatiker med ledvärk i nästan alla leder + 5 st nackdiskbråck.

Har bara runt 20% armstyrka kvar.

Därför orkar jag helt enkelt inte dra i tyglarna.
Har jag en stång behöver jag bara lyfta lite grann i tyglarna, så reagerar hästen.
Eftersom jag behöver använda så lite av den lilla styrka jag har kvar, så orkar min kropp att rida ett par timmar i skogen.

Däremot så går han på 3delat eller rakt bett när andra rider honom.

Så därför kan det vara bra att ta reda på hur det hänger i hop innan man ger sådana omdömmen.

1904232.jpg
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Nej jag menade inte dej. Visste inte ens hur och vad du red på, faktiskt. Den här personen var nybörjare enligt texten också.
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Det är okej ;)

Men visst finns det risk att du och många andra tänker så, om man nu inte i förväg vet varför, eller hur ?

Vad jag vill ha sagt är att en bild inte alltid säger sanningen...
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Det är okej ;)

Men visst finns det risk att du och många andra tänker så, om man nu inte i förväg vet varför, eller hur ?

Vad jag vill ha sagt är att en bild inte alltid säger sanningen...

Nej då det gör den absolut inte. Men det fanns text till om ryttaren men jag ville inte återge det för då kan man peka ut någon.

Där ser man då blev det fel i alla fall och någon annan kände sig utpekad. Det jag har läst av dej så förstår jag att du är erfaren när det gäller hästar. Men det här var alltså en ren nybörjare vilket både syntes och stod i texten.:crazy: Att personen satt med stång var nog inte ens eget påhitt utan den som inspirerat till ridningen som jag förstår det.
En nybörjare hittar ju nte en stång bara sådär.

Det spelar ju ingen roll vem det var heller, jag anser bara att sånt är djurplågeri. Att rida med nosgrimma är ju inget i jämförelse.
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Ja, det är möjligt. Det jag menar är att en stång kan göra lika mycket skada (ibland mer), fel använd, som många av de andra hjälpmedlena. Attityden här känns ibland väl onyanserad att stång alltid är mer OK än en graman, thiedemantygel (för övrigt ett av de bättre inspänningsmetoderna enligt mig) nosgrimma eller så. Därmed INTE sagt att stång bara är skit.
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Men jag tror att det beror på att man litar sig till dogmer* istället för kunskap. En del böcker och hemsidor är dessutom väldigt dogmatiskt skrivna.

Jag har själv från början blivit skolad i "den rätta läran" bla via en populär hemsida och en ännu populärare tidning. Men har efter vidare studier insett att världen är lite större.

Om vi tar inspänningstygel som exempel så säger ju dogmen - att den är till för att krulla ihop hästens hals.

Det är inte så jag har använt den, de fåtal ggr jag har gjort det. Och inte heller till det.
Dessutom så är jag numera rätt övertygad om att en erfaren seriös beridare säkert har mer kunskap än mig om vad den kan användas tilll :o :idea:

Sedan att jag ser att den ofta används fel är en annan sak, och som jag kan hålla isär i en diskussion

Jag håller helt med dig angående stången. Du är för ny för att ha sett stångbråken här, då vi till slut fått hjälp av en fysiker att förklara stångens inverkan :D

Poppa lite popcorn och sök på stång....(om nu inte det försvann i kraschen)

Vad jag tycker man glömmer helt med stången om man rider på blank stång - Vad händer om du tappar balansen - kommer lite i bakvikt :o

Jag tycker nog att det krävs en självständig sits att rida på stång...

Har man inte det kan man ju ta ett milt hackamore, en bosal. En repgrima om man fodrar nackstycket.
Eller varför inte byta ridstil
- Till en där man inte bromsar med handen.

Med ovanstående vill jag bara visa att det alltid finns en mängd alternativ till vad man än gör. Och tycker väl kanske att valet kanske borde fattas utifrån en större kunskapsgrund istället för utifrån en dogm.
Och eftersom detta är ett diskussionsforum så skriver jag det även om någon tycker att det är en trist åsikt - för det tycker inte jag.

Jag tycker att det är en hästvänlig åsikt


(* för säkerhets skull. Dogm = fastslagen sannning)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälpmedelstabu...?

sålänge alla dessa hjälpmedlel, tyglar, sporrar och framförallt bett säljs på marknaden till vem som helst, så kommer också vem som helst att använda dessa saker, kunniga som okunniga. trist men sant, en idé vore ju att personal i ridsportbutik skulle vara så utbildad så de kunde rekommendera kunden något visst hjälpmedel till just deras häst (om de kunde beskriva deras problem).

Sen är det ju lite så, vad jag sett själv iallafall, att många *hrm* ponnyryttare utrustar sina hästar med martingal och brösta, pessoabett och pullargrimma, boots och senskydd, luvor och annat.. hela hästen skramlar.. detta resulterar ju inte i någon annat än ett asgarv, iallafall från min sida! dessa prylar pryder en halvlam ponny som inte tittar på någon eller knappt har tillräcklig galopp för att ta sig fram till hindret.. I detta fall undrar nog ponnyn vad fan den gör på banan, både halvt blind, döv och på 1ans växel bland massa hinder, samtidigt som den rör sig, låter som den vart hos guldfynd och rånat butiken på hela sortimentet av bling bling!?

Att verkligen fundera på, vad behöver min häst? långt ifrån alla hästar behöver hjälpmedel för att ridas, alla minst unghästar.
folk som vill att deras hästar ska arbeta i rätt form, kan istället för att dra ner dem på graman (så halsen blir som en svan), ta hjälp av tex. en tränare. Graman är en jättebra tygel, som ska änvändas på välridna hästar som är tillräckligt genomridna och vet sin form.

Huvor, jättebra att ha på tävling ex. min häst, vettskrämd så fort speakern andas i mikrofonen. Sen om folk vill ha en huva för att de är så snygga, var så god.. själv tycker jag att det är inte alltid är så kul att min häst ska behöva se ut som en riddarhäst påväg till ett tornerspel..

Martingal, enligt mig det bästa hjälpmedlet som finns vid hoppning, eftersom de flesta inte vill att hästen ska springa i någon slags dressyr uppvisningsform fram mot ett 1.40 hinder, och en meter innan, -nämen oj matte, ett hinder, det har jag inte sett!
Kan man ju väcka till hästen och få lite bjudning en bit innan hindret, utan att det går till överstyr och hästen börjar kasta med huvudet när du försöker hålla lagom högt tempo.. martingal kan alla rida med, sålänge man har den lagom inställd till respektive häst.

skarpa bett, såsom hävstångsbett i olika former ex. pelham, pessoa m.fl. funkar bra också, på de hästar som behöver det, de flesta hästar tappar totalt bjudningen med sådana bett, andra kan rentav bli vansinniga på banan när man försöker hålla tillbaka dem, och då tillkommer gärna studsningar i fel rikting vilket medför trista fel.. än värre detta ganska nyframtagna bett (svindyrt, om jag förstått rätt) ett tränsbett i kombination med ett hackamore, aj skarpt.. men säkert ett superbett till rätt häst och defenitivt rätt ryttare.

Det förnuftigaste, tror jag, är att försöka sträva efter att ha så få hjälpmedel på sin häst som möjligt, och istället va glad över att man har en så otroligt lättriden och snäll häst som inte behöver varken bromsas eller gasas med hjälp annat än sin mjuka hand, sin sits och sina skänklar..
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Jag håller med dig i allt du tycker. Stång är värre än graman och sånt eftersom det är effektivare.
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Är det verkligen någon som tycker att ett stångbett är heeelt ok på vilken häst och ryttare som helst?
Jag kan bara tala för mig själv men det tog rätt lång tid i min utbildning innan jag vågade sätta på det, och jag låter inte en ovan ryttare som kanske använder tygeln som balans rida med stång.

Fö övrigt tycker jag jämförelsen mellan stång och ickestång är ganska konstig, det ena kan inte ersätta det andra, de talar liksom olika språk till hästen och har olika användningsområden.

Håller med någon om kapsonen, det är ett skarpt verktyg! Jag har klätt min med ull, så det blir lite mjukare.

För mig spelar det ingen roll hur eller vad man rider, western, tävlingsdressyr, AR eller vad det må vara, man ska väl veta vad man har saker till och bara använda så mkt hjälpmedel som behövs för att kommunicera till hästen vad man vill att den ska utföra.

Fast visst kan man väl ha en massa blingbling på hästen om man vill, så länge det inte är irriterande eller skadligt, alla kan ju inte tycka som jag att less is more.

Jag tycker att de allra flesta i min bekanstskapskrets ( som består av väldigt olika ryttare) är rätt måna om sina hästar och öppna för olika synsätt och tankar.

Visst finns det en eller annan som inte är det men det är nog mest ganska unga tjejer, som tycker som man ofta gör när man är ung, de kan och vet precis allt och behöver inte lyssna till nån annan. Speciellt inte om denna "någon annan" inte tävlar och inte har nån fin häst med matchande shabrak. Men dom tjejerna växer säkert upp de också och inser som de flesta andra att man lär sig ett och annat också som vuxen.
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Åhh, tusan.. den bilden har jag lyckats med att inte se...

Fy sjutton för bett med skänklar i ovana händer :crazy:

Själv kom jag aldrig till mer än MsV i hoppning och dressyr, på den tiden red man med kandar i LA dressyren :angel:
Har även haft förmånen att få vara med på inofficiella träningar som hållits av olika världsryttare under dom knappt 10 åren jag "jobbade" hos en svensk ryttarfamilj med många internationella meriter.
Det allra bästa var att jag fick pröva en massa olika bett, ridstilar, hjälpmedel m.m. på en massa olika hästar.
DET var otroligt lärorikt :idea:
Även om det nu är +20 år sedan :angel:

Men man blir ALDRIG för gammal för att lära sej nya saker :D

Fast viss utrustning borde bara kunna köpas på "recept"... :smirk:
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Åhh, tusan.. den bilden har jag lyckats med att inte se...

Fy sjutton för bett med skänklar i ovana händer :crazy:

Själv kom jag aldrig till mer än MsV i hoppning och dressyr, på den tiden red man med kandar i LA dressyren :angel:
Har även haft förmånen att få vara med på inofficiella träningar som hållits av olika världsryttare under dom knappt 10 åren jag "jobbade" hos en svensk ryttarfamilj med många internationella meriter.
Det allra bästa var att jag fick pröva en massa olika bett, ridstilar, hjälpmedel m.m. på en massa olika hästar.
DET var otroligt lärorikt :idea:
Även om det nu är +20 år sedan :angel:

Men man blir ALDRIG för gammal för att lära sej nya saker :D

Fast viss utrustning borde bara kunna köpas på "recept"... :smirk:


Jamen då är vi överens:idea:

Som sagt mitt intryck av det jag sett av dina inlägg är att du har mycket erfarenhet, som sagt.....Och jag hade ju rätt.:D

Nej för gammal för att lära blir man aldrig, fråga mej, som har massor kvar att lära trots att jag är gammal tant:o
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Sen är det ju lite så, vad jag sett själv iallafall, att många *hrm* ponnyryttare utrustar sina hästar med martingal och brösta, pessoabett och pullargrimma, boots och senskydd, luvor och annat.. hela hästen skramlar.. detta resulterar ju inte i någon annat än ett asgarv, iallafall från min sida! dessa prylar pryder en halvlam ponny som inte tittar på någon eller knappt har tillräcklig galopp för att ta sig fram till hindret.. I detta fall undrar nog ponnyn vad fan den gör på banan, både halvt blind, döv och på 1ans växel bland massa hinder, samtidigt som den rör sig, låter som den vart hos guldfynd och rånat butiken på hela sortimentet av bling bling!?

:rofl: :rofl: :rofl:

Det är nog tur att man blivit så lat att utrustningen begränsas till max, för att minimera saker att rengöra...
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Jag håller helt med dig angående stången. Du är för ny för att ha sett stångbråken här, då vi till slut fått hjälp av en fysiker att förklara stångens inverkan

Poppa lite popcorn och sök på stång....(om nu inte det försvann i kraschen)

Jag har smugit här i många år men bara varit aktiv skribent kortare perioder. Har missat stångbråken och det kanske är lika bra...
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Men återigen.
Inget hjälpmedel är ju ett problem, och det är inte stångbett och kapsoner eller nosgrimmor eller vadsom helst bara vi vet hur vi ska använda det. Tränsbett orsakar ju oxå skador i munnarna på hästarna när vi inte vet hur vi ska använda det. En vanlig grimma , sidepull mm kan ju oxå orsaka skada om man tror att det är OK att hänga i hästens huvud bara för det.

Ska man tänka så, så slutar det med att vi kommer fram till att vi ska kanske inte sitta alls på dessa vackra djur.

Är det någon som sett en apa rida på en zebra?:angel:

Använd vad som helst bara vi inte åsamkar skador och smärta.

Ex; På Islands VM i norrköping förra året så har visade det sig att 80% av hästarna hade skador i munnen av ridning/betsling. Varav 50% hade allvarliga skador i munnen.:confused: :crazy:

Jag tror inte att det är 13 åriga Sara som flängrider ute i skogen eller 55 åriga Inger som skrittar runt som åsamkar skador. Jag tror det är vi/de som har högre ambitioner, kasnke om tävling/uppvisning som är de som skadar våra hästar i det att vi har våra drömmar att bli något.

En tanke bara.....:)
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Mycket tänkvärt...

Jag tror du lyckades slå spiken på huvudet meddetsamma :smirk:
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Man kan skada på olika sätt. Båda dina exempel kan också skada hästen men på andra sätt. Okunnighet kan okcså skada , om man inte har tur och råkar göra rätt.

Naturligtvis har du rätt. Men totala nybörjare med stång i munnen på en häst, är misshandel, oavsett andra exempel.

Det kan man inte komma ifrån med några resonemang eller jämförelser i världen .
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Men jag pratade inte just om nybörjare som promt ska rida på stång, det tror jag inte att det finns någon AR instruktör som skulle rekommendera det till en nybörjare. I alla fall inte den som har förstått vad ridningen handlar om.

Inga hjälpmedel ska användas av nybörjare.
 
Sv: Hjälpmedelstabu...?

Ska man tänka så, så slutar det med att vi kommer fram till att vi ska kanske inte sitta alls på dessa vackra djur.
Visst vore det väl underbart:love: . Jag skulle vilja ha mina djur i en hage utanför mitt hus. Gå ut och klappa på dom, prata med dom. Slippa stressa iväg och rida och träna. Egentligen gillar jag inte så mycket att rida längre. Uppskattar mer att bara umgås med hästarna.:) Men då skulle det ju bli ÄNNU värre, för jag skulle ju träna ÄNNU mindre än nu...VAD SKULLE ALLA TYCKA:eek: antagligen att jag skulle sälja dem till någon som ville träna och tävla:mad:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp