Hjälper glucosamin?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare nixa 324
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 044
N

nixa 324

Hjälper Glucosamin mot tex patellaupphakningar?
Någon som vet?

Sv: Hjälper glucosamin?

Ställde kanske frågan en aning konstigt?
Det jag menar är om det finns någon effekt att ge Glucosamin till en häst med patellaupphakning?
Kan det på något vis hjälpa att stärka upp benet, så upphakningen minskar? I samband med träning alltså.

Det som glucosamin ska kunna hjälp för enligt forskningen är artros. Det vill säga förslitning på ledbrosket. Det sker naturligt med stigande ålder förslitningar och det är just åldersförändringarna som ska kunna motverkas om man börjar med preparatet i tid och lindras om de redan har uppstått.

Så om upphakningen beror på det skulle det kunna hjälpa något. Men det handlar i så fall om långsiktiga behandlingar i stort sett livet ut.

Har inte läst någon vetenskaplig rapport själv, men har hört att smältbarheten för glucosamin för häst är så låg att det inte borde ha någon effekt.

Upphakningen beror på muskelns styrka och dragriktning och knäets anatomi. Finns ingen anledning att tro att glukosamin, hur bra det än skulle tas upp, kunde påverka det. HH

Vi har blivit rek. att ge våran extra b-vitamin mot patellaupphakningar , har inte hört att glukosamin ska ha ngn effekt mot det problemet.

Ok, tack för era svar. Det där med b-vitamin har jag med hört.
Har inte tänkt på det men han har faktiskt blivit bättre i hakningarna sedan jag började ge b-vitamin och jäst.:)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 158
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
789
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
664
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka