Hjälper det att plöja?

Z

Zussami

Om man har en massa ogräs i sina hagar - bl a stånds :eek: -
hjälper det då att plöja upp och så ny vall,eller finns rötter och fröer kvar, så att skiten kommer tillbaka?
Kan man annars lokal-spruta på ståndsen med typ Round-up, så att de dör?

Tacksam för svar, för jag kan inte sova om natten sedan jag hittade Stånds i hagen :cry:

Sv: Hjälper det att plöja?

Om du ska någon effektiv bekämpning av stånds så ska den ske innan de sätter frö. Så det är nog stor risk att du sent ute i år. Om det inte är så mycket stånds i hagen är rekommendationen att man gräver upp den med rötterna och sedan bränner upp eller förpackar den så att den inte kan fröa.
Är det större mängder är rekommendatione att man tar kontakt med Jordbruksverket för råd om bästa sätt att bekämpa den på.
Visst annat ogräs kan försvinna om mna plöjer uppannat inte. Round-Up ska sprutas på gröna växande växter vilket då är bäst att göra på våren för att sedan plöja upp och så nytt.

Att plöja hjälper men det är viktigt att slå ner gräset minst en gång per år. Annars gynnas ju alla växter som inte djuren tycker om.

Att plöja hjälper men det är viktigt att slå ner gräset minst en gång per år. Annars gynnas ju alla växter som inte djuren tycker om.

Fast när vi slog av Johannesörten så fullständigt exploderade den :eek: Blev en hel matta med Johannesört av hela hagen ....
Slog kanse vid fel tidpunkt?

Givetvis hjälper det att bryta vallen och anlägga en ny. Förutom noggrann plöjning är harvning och förberedelse för sådd viktig för att du inte skall få tillbaka ogräset. Harva många gånger med rätt intervall så fröogräset hinner gro lite. Rotspridda ogräs som kvickrot är svårare, där kanske du skall spruta av den gamla vallen först. Och så finns det ju speciella skyddsåtgärder för svåra ogräs som flyghavre, jättebjörnloka och stånds tex.
Det finns mycket att läsa om växtskydd i lantbrukslitteraturen, kolla på bibblan även om det är gammeldags? :)
Lycka till!

Det hjälper väl ändå inte att plöja (!?) Växten grävs ju bara ner en bit men kommer snart tillbaka - med kompisar

När växten och hans kompisar kommer upp så harvar du. Upprepa några gånger så tröttnar dom. Svartträda är effektivt även mot kvickrot, behövs inga gifter. Ska du så den nya vallen utan skyddsgröda så ska du så i augusti. Efter att ogräsen spritt sina frön men så att vallen ändå hinner rota sig innan vintern.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Som rubriken lyder hur kommer man över det? Jag är som så många andra rädd för att gå till tandläkaren. Det kommer av gamla obehagliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 554
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
89 741
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
3 966
Senast: Starstedt
·
A
Anläggning VI har hagar med ganska mycket ogräs i, och behöver alltså "renovera" dem. Har plöjt upp ett par hagar, men jag gillar det inte...
Svar
1
· Visningar
1 497
Senast: _Yggdrasil_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix