hjälpelihjälp

nyponros

Trådstartare
Har skickat iväg ett analysprov nu som jag bör få under nästa vecka.
Tills dess håller jag på och övar på att räkna foderstater på hippocampus, efter ett annat hövärde jag hittade på nätet.:D
Men jag skulle behöva lite vägledning...
Jag försöker fixa till det så den mängd jag tilldelar av alla näringsämnen stämmer så bra som möjligt med hennes behov.
Är det balansen i % som är kvoten?
Hur ska den ligga?

I en ruta till höger på beräkningen står det antingen OK eller "Du har onödigt mycket protein i din foderstat" "du har mindre energi är genomsnittshästen behöver, om hästen håller hull är det OK" osv.
Ska det helst stå bara OK i alla rutor?
Vad är okej och vad är inte okej i avvikelser?
Skulle behöva en personlig guide i foderstatsberäkning:D
Kan inte så mycket om att räkna foderstater, men försöker lära mig så mycket jag kan!
Skulle vara jättesnällt om någon ville hjälpa mig!

Sv: hjälpelihjälp

Nu ska vi se, vill någon bedöma min "låtsasfoderstat"?

Höet som jag "lånat" värdena på ser ut såhär:
TS 84%
MJ 7,7
Ca 3
P 1,8
MG 1,1

Hästen är ett 9årigt sto på 500 kg, normalhull och tränas medelhårt.

Såhär blev det:

8 kg hö
1 kg krafft grund
0.3 kg betfor
1 kg havre
100 gram krafft miner blå

Då står det:
Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 5.0 6.7 34.4 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 85.5 85.7 0.2 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 513.1 524.1 2.1 OK
Ca 32.7 44.4 35.7 OK
P 21.4 23.9 11.8 OK
Ca/P 1.5 1.9 OK
Mg 12.8 19.2 49.9 OK
Se 1.0 2.0 97.6 OK

Försökte göra ngn stapelgrej på den här sista, gick inte så bra men hoppas det går att läsa såhär också!
Första lodräta raden fetstilt hör alltså ihop, andra lodräta raden som är normalstilt hör ihop osv.

vad säger ni om det?
Är det en godkänt foderstat?
Något som borde vara annorlunda?
Har jag gjort fel?
Kommentera och kom gärna med råd och tips :D

Senast ändrad:

Har du inget smrp-värde på höet?

Ja det undrar jag med, annars går det ju inte att säga nåt.
Dock kan man ju ana att det är nåt hö av "medelvärde" som hon räknat på och då brukar proteinet från det räcka och det finns oftast ingen anledning att ge kraftfoder.

Nyponros - har du testat att bara ge hö? (öka mängden tills programmet säger att MJ är okej så får du se vad den då säger om proteinet)

Kvoten nämns inte i det programmet, det får man räkna ut själv. Det gör du genom att dela den tilldelade proteinmängden med den tilldelade MJ-mängden t ex 524 delat på 85. Då får du fram ett tal som är kvoten... den ska vara kring 6 eller högre.

Senast ändrad:

Om jag ger 12 kg hö och 100 g mineraler får jag en kvot på 5.7.

grejen är att jag tror det är svårt för mig att ge så mycket hö, eftersom hon då måste äta massor i boxen. Har stark misstanke om att hon då kommer röra runt allting och inte orka äta så mycket.
Kan inte ge så jättestora grovfodergivor i hagen eftersom hon går med en liten ponny som är lättfödd och inte ska bli för tjock...

men foderstaten som jag gjort upp först var acceptabel iallafall?
Där blev kvoten 6.1
Anledningen till att jag vill ge just krafft, betfor och havre (och miner då) är att hon ätit det under hela sommaren, och även i våras då jag köpte henne. Det har hennes mage trivts med. Nu har hon iof ätit lusern också i väntan på analys så det ger jag gärna om mitt hö kräver det sedan.

grejen är att jag tror det är svårt för mig att ge så mycket hö, eftersom hon då måste äta massor i boxen. Har stark misstanke om att hon då kommer röra runt allting och inte orka äta så mycket.
Kan inte ge så jättestora grovfodergivor i hagen eftersom hon går med en liten ponny som är lättfödd och inte ska bli för tjock...

Ja men då är det ju en annan sak... när de knappt ens VILL äta så mycket. Men kan du inte ge åtminstone ge 9-10kg hö då?
Och lite mindre kraftfoder? T ex ta bort Krafft Grunden?

om jag tog bort krafften och la till 1 kg hö blev kvoten 5.9 jämfört med 6.1 som var innan.
Vilken skillnad gör det för hästens välbefinnande, själva ändringen (1 kg krafft bort, 1 kg grovfoder till)?
Kan absolut förstå att det är skillnad om hästen ligger på gränsen för hur mkt TS grovfoder hon måste få i sig, men även när man ger rimliga mängder?
Anledningen till att jag frågar är att hon verkar betydligt mer entusiatisk när krafften kommer fram än när höet kommer fram, så får hon välja vill hon nog hellre äta sin grund:D
Men är det stor skillnad för magen och tarmen så tar jag absolut till mig det!

om jag tog bort krafften och la till 1 kg hö blev kvoten 5.9 jämfört med 6.1 som var innan.
Vilken skillnad gör det för hästens välbefinnande, själva ändringen (1 kg krafft bort, 1 kg grovfoder till)?

Det gör ingen skillnad i princip. Men bättre för hästens mage och billigare för din plånbok!

Anledningen till att jag frågar är att hon verkar betydligt mer entusiatisk när krafften kommer fram än när höet kommer fram, så får hon välja vill hon nog hellre äta sin grund:D

Ja men det är klart att dom hellre vill äta GODISET... men ger du ett barn godis istället för riktig mat bara för att den VILL hellre det? ;)
Gör som du vill... själv är jag sån att jag ger gärna inget kraftfoder alls om jag inte måste. Dessutom skulle jag inte betala för Krafft Grund som har ungefär samma värden som spannmål.

Haha ja jag förstår att det förmodligen framstår som något korkat:D
Nej men tack verkligen, nu har jag lite mer kött på benen iallafall när jag ska räkna på den riktiga foderstaten!

Alldeles riktigt, detta var bara en test för att lära mig lit eom hur man ska tänka:)

OK. Jag strävar efter en kvot på 8 när jag snickrar foderstater. Dels därför att analys inte är en absolut vetenskap utan ett stickprov (med en kvot på 8 finns utrymme för lägre kvot på delar av partiet utan att hästen går ner i vikt). Men också för att jag tycker det stämmer bra att det protein som inte går åt till muskler istället blir energi och i förlängningen hull på de hästar jag har haft tillgång att studera.

Mina favoritfoder utöver ett riktigt bra grovfoder är lusern (Kvarnbys helst) och Hippo Alfa. Jag har också haft hästar som kunnat gå på bara hö (stuterikvalité med en kvot på 13).

OK. Jag strävar efter en kvot på 8 när jag snickrar foderstater. Dels därför att analys inte är en absolut vetenskap utan ett stickprov (med en kvot på 8 finns utrymme för lägre kvot på delar av partiet utan att hästen går ner i vikt). Men också för att jag tycker det stämmer bra att det protein som inte går åt till muskler istället blir energi och i förlängningen hull på de hästar jag har haft tillgång att studera.

Mina favoritfoder utöver ett riktigt bra grovfoder är lusern (Kvarnbys helst) och Hippo Alfa. Jag har också haft hästar som kunnat gå på bara hö (stuterikvalité med en kvot på 13).

Det här med kvoter är jag verkligen inte haj på.
En högre kvot är alltså lika med större marginal på foderstaten?
Kan inte det ge negativa effekter på tex en lättfödd häst, att den blir tjock?
För att höja kvoten , är det proteinvärdet som ska bli högre i förhållande till MJvärdet då?
*tänker så det knakar*

Ska kolla in hippos foder litegrann, har hittils bara använt mig av krafft, men kan ju jämföra...
Vilket ligger lägst i pris?

Helt värdelöst att uppge priser, vi hämtar direkt från Svenska Foder så det blir oftast billigare än att köpa från ÅF.

JAG föredrar att ha lite marginal. Blir hästen tjock (vilket faktiskt aldrig har hänt hittills, trots att jag haft kallblod) justerar jag ner utifrån arbetet. Nu har jag oftast räknat till högpreseterande hästar som t ex travhästar i hårdträning, och då är det lite andra aspekter att tänka på än just att de blir feta. Men också för hobbyhästar tycker jag att det fungerar bra med en kvot (på pappret) på runt 8.

Sedan gäller det att inte stirra sig blind på kvoten, själva behovet måste ju också vara tillfredställt. Det går ju inte att ge 300 gr smrp och ha en kvot på 8 och vara nöjd, om hästen kräver 480 gr smrp. Då är det ju ändå en brist i foderstaten liksom...

Första året får man gå efter tabellvärde och justera när man med ögat ser vad som händer. Till år två vet man vilka värden hästen behöver, vilken kvot som fungerar bäst och när man då får in sin analys för det året, kan man snabbt hitta en foderstat som fungerar. Lika lätt är det att leta grovfoder, man vet ju vad hästen behöver och har man tur så hittar man ett analyserat grovfoder som fungerar utan dyra tillskott i form av kraftfoder.

Jag ska absolut observera och försöka lära mig den här vintern hur hon fungerar bäst. Så får vi se om jag kanske blir lite klokare nästa år:D
Tack så mycket för hjälpen!
jag kanske återkommer med den riktiga foderstaten nästa vecka så får ni hojta till om ngt är alldeles galet:angel:

Måste bara lägga in en liten brasklapp: proteinöverskott från kraftfoder ska man vara mycket försiktig med, därför är det alltid bra/bäst att ha en grovfoderanalys att luta sig mot när man påtar med sina foderstater...

Bara en påminnelse....

Som du ser har jag dels lagt det som ett svar till mig själv (alltså inte avsett för någon särskilt) dels har jag nämnt det som just brasklapp (till mitt tidigare inlägg)

Kan inte det ge negativa effekter på tex en lättfödd häst, att den blir tjock?

Rent teoretiskt borde ett stort överskott riskera att ge en tjockare häst... eftersom överskottet sägs omvandlas till energi. Dock kräver det en del energi att omvandla det till energi så på nåt sätt går det nog plus minus noll för jag vet många med lättfödda hästar (t ex shettis, nordsvensk) här på forumet som säger att höga kvoter från grovfodret gjort hästarna bara jättefina i hullet! Har hört talas om kvoter på uppemot 13 som hästarna t o m fått fri tillgång på (oftats har de då gått på lösdrift) men det har bara gett fina resultat har flera skrivit.

För att höja kvoten , är det proteinvärdet som ska bli högre i förhållande till MJvärdet då?
*tänker så det knakar*

Japp du tänker rätt! Kvoten blir högre ju mer protein i förhållande till energi (MJ) du har.

Liknande trådar

Foder & Strö Har fått analysen på årets hösilage och det är väldigt lite protein. Har räknat foderstat mha gratisprogram som säger att jag förvisso...
Svar
19
· Visningar
1 950
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Av olika skäl kan min häst inte längre vara på bete. Hon går nu i en hage 24h, rids normalt och fodras 4 ggr/dag med ett hö som har vid...
2
Svar
25
· Visningar
2 684
Senast: arabia
·
Foder & Strö Nej jag behöver inte hjälp med att räkna men ha andra frågor. Hur gör ni andra som har häst på lösdrift när ni räknar ut foderstaten...
Svar
11
· Visningar
949
Senast: Zondell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund
  • Kattbilder #10