Hjälpa stressat sto att komma till ro?

Casteloro

Trådstartare
Vad och hur gör man?

Hästen ifråga hade en mamma med liknande beteende och humör. Hästen har tyvärr åkt runt till olika ställen, men har under ett halvår äntligen fått kommit till en kvinna som tar bra hand om henne och tycker om henne. Stoet är dock aggresiv i hantering, ridning och körning går dock bra men alltid stressad. Hon blir 6 år, och lämnades redan 1-åring till proffstränare på travet där hon inte behandlades bra. Efter det har det gått utför.

Kvinnan som har henne idag tycker om hästen men vet inte vad hon ska ta sig till eftersom hon inte ser några förbättringar. Snarare försämringar. Hon går ute med två valacker i över 12 timmar om dagen och kvinnan försöker att hitta en jämn balans med motion/aktivitet för att inte lägga för stor press på henne. Som sagt, stressad i alla lägen och ingen annan i stallet vill hantera den här hästen numera.

Vad kan man göra? FINNS det något att göra?

Sv: Hjälpa stressat sto att komma till ro?

I det fallet så skulle jag som första åtgärd kolla upp hästen på klinik i första hand för att se om den har magsår och jag skulle även kolla mineralstatus på henne stress kan ge stora brister på flertalet mineraler som i sin tur ger det ena som sen ger det andra. Med tanke på hästens ras och bakgrund så är det ju inte alls långsökt.

En häst med magsår har ofta ont och det måste ut på nåt vis. På min visade det sig i kraftig stress, diarre, överreaktioner och spänningar ihela kroppen som tydligast symtom.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 347
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 198
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka