hjälpa stapplig pålle

L

lady2

Kan en hovslagare på nåt sätt hjälpa en häst som `börjar bli gammal´ i benen?
Min häst är lite stapplig i alla 4 benen och jag kan inte rida mer, det skulle kännas bra att kunna gå promenader med henne utan att hon snubblar till hela tiden. Hon är stapplig mest på frambenen men också lite bak och stiger liksom fel med benet många gånger varje ridtur. Det är bara då hon rids hon gör så här och går därför mest i hagen och har så gjort i mer än ett år.

Sv: hjälpa stapplig pålle

Är inte en vet. ett bättre val? De kanske kan ha tips på hur få en gammal pålles ben att fungera så bra som möjligt. (Eftersom de antagligen vet vad det kan bero på...)

Det beror antagligen på att brosket i lederna börjar bli dåligt, hon blev i alla fall röntgad i en kotled och hade röntgenförändring som hon fick sprutor mot men dom hjälpte inte.

Undrar nu om en hovslagare kan hjälpa hästen på nåt sätt eller underlätta med nån sorts verkning eller skoning.

glucosamin med flytande tuppkamm i (stride)har jag för mig att det heter,det är den enda glucosamin som jag tycker funkar.Men är det så att brosket börjar bli dåligt och benändarna börjar slita mot varann tror jag inte att det hjälper,men jag antar att veterinären hade informerat dig om så var fallet,Hoppas att det löser sig för dig och din häst.

om hon är snubblig pga fel vinklar (typisk för långa tår) så kan hovslagare korta tån och sko med tåriktade skor för att underlätta överrullningen. men är lederna utslitna så är det tyvärr begränsad vad man kan göra... har du testat tillskott för gammla hästar med tex glukosamin, msm och örter för bättre cirkulation?

Hästen har varit hos veterinären och fått finadyne, hon har ätit både glukosamin, msm och djävulsklo men inget av detta gör ju någon som helst skillnad för stapplandet. Har funderat på att tårikta skorna men vet inte om det är någon ide alls eller om det också bara är att kasta pengarna i sjön.

En felaktig skoning/werkning kan förwärra problemen, men du botar inte artros med hjälp aw skoning. Har ni testat allt det du räknar upp och hästen inte längre kan gå promenader tycker jag att du ska fundera öwer om du werkligen ska utsätta din häst för detta lidande. Det är inte ok att hålla en så smärtpåwerkad häst, ibland får man se bortom sina egna behow och awliwa en häst som inte mår bra.

När smärtstillande inte ger någon lindring har det gått långt. Atros = smärta, inte ett mekaniskt hinder för normal rörelse.

Lycka till hur du än beslutar.

Ja fast det är bara om man rider som hästen är stapplig och hon verkar inte direkt må dåligt. På kotleden som röntgades fanns det bara en liten förändring och veterinären sa att hon skulle bli frisk, där hade han fel.

Ja fast det är bara om man rider som hästen är stapplig och hon verkar inte direkt må dåligt. På kotleden som röntgades fanns det bara en liten förändring och veterinären sa att hon skulle bli frisk, där hade han fel.

Fast om det bara är när du rider som problemet finns så ska det väl inte vara några problem att gå promenader med henne?

Prata med din (utbildade) hovslagare om problematiken o se vad h*n säger, dock har jah inte hört talas om just skoning eller verkning som skulle hjälpa mot åldersstelhet.

Min 25- åriga ponny markerar lite bak i trav men mår i övrigt toppen. Hon rids endast i skritt och trivs med livet. Den dagen hon stapplar fram och inte fixar skrittpromenader är det definitivt dax för mig att låta henne gå... Eller snarare innan hon gör det om det inte går väldigt fort på slutet.

Hur gammal är hästen förresten?

Senast ändrad:

Nej det är inte problem med att gå promenader utan att RIDA promenader, snubblandet är värst i skritt. Hästen är 21 år. Dock kan man inte vara säker på att hon fått rätt diagnos heller. Vad jag vet finns det minst tusen orsaker och problem i kroppen som kan göra hästar snubbliga. Hon verkar inte direkt bry sig om att hon stapplar till då och då utan traskar glatt på men hon är lite för stapplig för att det ska vara ok att rida i alla fall.

Testa equipak. Det har gjort underverk, men det är dyrt!

Nu är hon tåriktad men hovslagaren trodde inte det skulle hjälpa eftersom hon redan hade kort tå. Det gjorde det inte heller finns det nåt annat som skulle gå att prova? Hon är väldigt stapplig på frambenen i skritt om man rider stapplar till närmare 20 gånger på en halvtimme men faller aldrig omkull går ner på knä eller liknande. Gör det alltid ont om en häst är stapplig eller kan dom göra så även pga stelhet?

Nu har jag hittat nånting som funkar, det går inte att ge antingen glukosamin eller msm man måste ge båda samtidigt, det har gjort en enorm skillnad. Hon snubblar nästan ingenting nu.:laugh:

Men nånting annat som hon fortfarande gör är att hon flåsar mycket när hon går, beror det också på smärta eller?:confused:

När hon står inne på natten svullnar benen upp det gjorde dom inte förra året, men svullnaden går ner efter att hon rört sig en stund. Jag använder back on track men det verkar inte hjälpa. är detta ett dåligt tecken?

Finns det mer som går att prova för att underlätta?

Har du fått rätt diagnos än?

Hur är allmäntillståndet annars?
Vad menar du med flåsig? Anfådd? Orkeslös?

Hon andas ljudligt, högt och har uppspärrade näsborrar som om hon skulle vara andfådd fast hon inte är det. Vet inte alls om det betyder att nånting är fel eller inte men har i alla fall reagerat på det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 809
Senast: Willys
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 184
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 205
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar