Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

JasandHanna.jpg

Liggkalv.jpg

Åh så söt den är! :love:

Sv: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Visst ursöt, o visst är det viktigare att söta djur "räddas".
PL

Jag har ingen personlig erfarenhet av att föda upp älgar. Enda "kunskapen" i den vägen är vad man läser, både om lyckade och misslyckade fall.
Däremot har jag det när det gäller rådjur, vilka sägs vara lika besvärliga som älg, fr a bockar. Därför vågar jag ha åsikter i ämnet.
Det jag gjorde var att protestera mot PL:s kategoriska uttalande.

Jag undrar om du eller "experterna" har egna praktiska erfarenheter i ämnet? I så fall kan vi ta en diskussion om vad som hände, vad som gick fel och vad man kunde ha gjort istället osv.

LIA

PS! Till dom som svarar på inlägg. Ta inte med bilderna i svaren, det gör bara tråden ohanterlig. Vi har redan sett bilderna!
DS

fast nu visste dom ju redan att älghägnet i närheten ville ta emot den lilla krabaten.

så om det nu faktiskt finns ett hem till den, varför låta den dö bara för att? :confused:

Jag har ingen personlig erfarenhet av att föda upp älgar. Enda "kunskapen" i den vägen är vad man läser, både om lyckade och misslyckade fall.
Däremot har jag det när det gäller rådjur, vilka sägs vara lika besvärliga som älg, fr a bockar. Därför vågar jag ha åsikter i ämnet.
Det jag gjorde var att protestera mot PL:s kategoriska uttalande.

Jag undrar om du eller "experterna" har egna praktiska erfarenheter i ämnet? I så fall kan vi ta en diskussion om vad som hände, vad som gick fel och vad man kunde ha gjort istället osv.

LIA

PS! Till dom som svarar på inlägg. Ta inte med bilderna i svaren, det gör bara tråden ohanterlig. Vi har redan sett bilderna!
DS
du får isf gärna hänvisa till "lyckliga fall" där man fött upp en älgkalv ändra från präglingsåldern (dvs innan 4 mån) och med lyckat resultat fått den återanpassad i naturen..

de flesta djur som tas om hand om* efter präglingsåldern är präglade av naturen och sina biologiska föräldrar och kan därför släppas ut igen om man håller minimal kontakt med dom i fångenskap..

*tas om hand om i den bemärkningen att man kanske tar hand iom ett skadat djur eller flyttar en förvirrad älg från stadskärnan till skogen igen..

Har inga på lager nu, varken lyckade eller misslyckade. Sparar inte gamla tidningar år ut och år in.
Se gärna varför jag skrev!

Vad är alltså dina egna erfarenheter av att ta hand om och föda upp ett vilt djur?

LIA

fast måste man låta alla djur som inte kommer kunna återföras till det vilda dö?

visst kan man inte rädda ALLA djur här i världen, men om man hittar en bäbis och vet att det finns hägn som kommer ta hand om djuret så länge det behövs, varför inte rädda det?

fast måste man låta alla djur som inte kommer kunna återföras till det vilda dö?

visst kan man inte rädda ALLA djur här i världen, men om man hittar en bäbis och vet att det finns hägn som kommer ta hand om djuret så länge det behövs, varför inte rädda det?

Därför att människan är det enda betydelsefulla djuret här i världen. Människor ska man rädda in till sista blodsdroppen oavsett om personen i fråga får leva ett liv totalförlamad från huvudet och ner...Hur bra liv är det? Det är ändå förbjudet att "avliva" en sådan människa! Eller människor med cancer...Som sakta tynar bort...Plågas. Men visst, det ska leva minsann!

En älg däremot, som kan få behålla sitt liv, springa runt i ett hägn och busa, äta, LEVA! En sådan älg ska man döda...Det är ju bara ett "annat" värdelöst djur liksom...

VARFÖR? Det gör mig så otroligt upprörd.

"Människan ska låta naturen ha sin gång "bla bla"". Varför då inte låta föräldralösa barn klara sig bäst fan dom vill. Föräldrarna har lämnat dem, låt naturen ha sin gång!

Blir så upprörd.

Jag ser att jag fick med PL av bara farten:smirk:
Hade lite för mycket synpunkter på vad som var friskt o sjukt när det gällde inställning till barn o porr.

Senast ändrad av en moderator:

Nej det behöver inte vara fel att ta hand om ett vilt djur o hålla det i fångenskap men det kan definitivt diskuteras om det är rätt eller ej!
Min personliga inställning är dock att man skall låta naturen sköta sitt men undantag för när det gäller att förkorta lidandet för ett sjukt el skadat djur eller när det gäller utrotningshotade arter.
Däremot är det viktigt med hårda regler när det gäller att ta hand om djurungar annars kommer okunniga människor ta hand om icke övergivna ungar till höger o vänster.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, jag accepterar dina åsikter men jag anser att: Ska man göra allt för att rädda människor o.s.v. Då ska man göra detsamma för djuren. Det jag är arg på är att djur är så nedvärderade, "Äh, det är bara att låta den vara, så naturen får ha sin gång" eller "Äh, skjut den bara"...
Men det är ju som du säger, om det är rätt eller fel kan ju diskuteras.

absolut är det SUPERVIKTIGT att folk inte ska ta hand om djurungar till höger o vänster- aboslut!

men nu var det ju inte så att TS hittade en älgkalv ligga tryckandes gömd mitt i skogen och bestämde sig för att mamman inte fanns och tog hem kalven.....

fast jag tycker inte att man ska göra allt för att rädda alla djur. om det gäller utrotningshotade arter. men i fråga om en älg känns det inte dödsviktigt, men finns det möjligheter så absolut!

Jag anser att vi har en annan typ av ansvar när det gäller djur o människor.
Därför är jag inte säskilt positiv till aktiv dödshjälp.
Däremot är det vår skyldighet att skydda tamdjur o djur i fångenskap för lidande.
När det gäller vilda djur blir det lite mer krångligt men jakträttinnehavaren har en skyldighet att se till att det inte blir för många djur så att de svälter ihjäl o att när de upptäcks avliva skadade djur.

absolut är det SUPERVIKTIGT att folk inte ska ta hand om djurungar till höger o vänster- aboslut!

men nu var det ju inte så att TS hittade en älgkalv ligga tryckandes gömd mitt i skogen och bestämde sig för att mamman inte fanns och tog hem kalven.....
Helt rätt men det är också viktigt vilka signaler som skickas ut.
Om en person som faktiskt tar hand om en övergiven djurunge beskrivs som hjälte kan det mycket väl leda till att hundra okunniga tar hand om icke övergivna djurungar!
Har då fall nr1 gjort nytta eller skada?

jag tycker nog inte att det är den personens fel om folk inte vet vad dom håller på med. man har ansvar för sina egna handlingar!

Jag försöker mer att förklara samhällets hårda syn på saken.

Sv: Re: Hjälpa oss Rädda en liten Älg!!!!

Hej CS.

Hur går det med älgkalven?

Har ni fått någon mer information?

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 391
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
922
Tjatter Hello I don't know how I ended up here I don't know Swedish nor do I have much interest in horses My friends seem to love this website...
Svar
4
· Visningar
688
Senast: Sarah415
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama