lislolaslo

Trådstartare
Nu behöver jag lite råd...

I slutet av mars fick jag en häst, det kom lite plötsligt men jag kunde inte tacka nej kände jag...
26802552.jpg

Nu har hon lagt på sig lite...
27685469.jpg

Hästen är nyss fyllda 4 år och tränad för trav. Är ca 167 i mankhöjd nu... Hon behandlades i dec, framknän, framkotor och vä bakknä...

När jag haft henne ca en månad tog jag henne till kliniken.
Hon visade ingen hälta innan böjprov MEN hade reaktionerna:
lågt v.fram 1 grad
lågt h.fram 2,5 grader
högt v. fram 2 grader
högt v. bak 1 grad
övrigt 0
Vet tyckte inte att jag skulle behandla utan ansåg att hon skulle hålla för ridning i alla gångarter och hoppa några språng. Jag håller inte riktigt med...

Tog ut en kiropraktor veckan efter klinikbesöket. Han misstänker att hon har gått med en gammal skada kring höftknölen höger bak. Han rättade även ut spänningar i ryggen.

Nu undrar jag... Hur ska jag göra? Jag vill verkligen ge hästen en chans... Kiropraktorn ska komma fler gånger men ska jag åka in och spruta henne ändå?
Är det smart att ställa av henne, låta henne vila helt ett längre tag eller ska jag hålla igång henne och muskla upp?

Gaah... Kom med lite input nu :)
 
Sv: Hjälp!

Är hästen inte halt och ren och fräsch att rida så hade nog inte jag velat spruta i första hand. Min foderhäst var likadan, halt på alla fyra i olika grader vid besiktningen men eftersom hästen kändes såpass fräsch att rida så behandlades inte hästen och vi chansade och tog hem henne iallafall.

Ett år senare när hästen skulle tillbaka till ägaren så gjordes en ny besiktning och hästen var helt fräsch på alla fyra, inte en grad halta hon. Trots då hältorna på alla fyra benen ett år tidigare och då hade jag endå tränat ganska så mycket med henne, hade inte låtit henne vila något direkt.
 
Sv: Hjälp!

Om vet tycker att det är onödigt att spruta henne nu, och du ändå ska ha ut kirop. så kan ni väl prova med det ett tag. Behöver ju inte rida hårt eller utsätta henne för något jätte ansträngande nu, utan försöka bygga upp muskler och kondotion. Sen åter åka in till klinik för att kolla om det blivit något bättre. Eller om du känner att du inte alls litar på den vet du var hos, så åk till nån annan och kolla upp.
Lycka Till!
 
Sv: Hjälp!

och Linda80
tack för era svar :)
Hon känns rak och fin, är inte framtung eller snubblig... jag tar det ju lugnt med henne, skrittar i skogen och promenerar, det kanske är en bra idé att fortsätta med kiropraktorn och hoppas att hon belastar och bygger sig rakt. Sen är hon ju inte riden innan heller, så då känns det ju ändå viktigare att ta det lite lugnt... så man får alla knapparna på rätt ställen så att säga :)
 
Sv: Hjälp!

startar upp min gamla tråd igen...



efter att ha tagit ut kiropraktor ett antal gånger så insåg både han och jag att det var ngt han inte kunde rätta till, han tyckte jag skulle röntga hö framkota.

jag åkte till vet och hon hade böjprovsreaktioner 2-3 grader hö bakknä och båda framknäna och 4,5 grad hö framkota. vi behandlade och vid återbesök hade två av reaktionerna försvunnit. kvar var hö fram kota och vänster framknä. plåten visar en liiiten förändring på kotan (strålbenet om jag minns rätt?) sprutade om med ett annat medel...

Men igår på återbesöket så var det i princip ingen större förändring... Vet tyckte inte att jag skulle behandla om (hästen är oförsäkrad men jag har råd, bara det att det kanske är onödigt att slänga massa pengar på nått som kanske inte kommer bli bättre än såhär)
Vet skrev ut en salva, compagel, som jag skulle anv på kotan. Fick rådet att sätta igång henne och se...

Hästen har genom det hela varit ohalt initialt även om jag inte tyckt att hon rört sig riktigt korrekt.

Ska jag ge upp? Prova spruta med tuppkam?
 
Sv: Hjälp!

Jag hade inte gett upp ännu.

Jag tycker hästen ser jätte trevlig ut på sista bilden ( det man ser ! )
Men det är ju inte alltid man kan göra allt för en häst bara för att den ser trevlig ut !
Eller så ser den bara välskött ut !

hej från hambo
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!

skulle jag varit i dina kläder hade jag inte ens tagit emot denna häst utan bett ägaren att ta bort den själv istället för att lämna över en halt häst och beslutet om avlivning till någon annan.

Hästen är ju uppenbarligen trasig och fortfarande halt på alla 4. Oavsett om ni behandlar igen och igen så tror jag inte att den har så stor chans att hålla för normal ridning. Är den dessutom oförsäkrad så är valet ännu enklare. Om hästen ser ohalt ut utan böjning så kan det lika gärna vara för att den är halt runt om och man då inte ser hälta på ett ben.
 
Sv: Hjälp!

nämen oj, så fin hon ser ut i kroppen :bow:

vad jobbigt, men jag hade nog inte gett upp. ge henne tid. du kan inte bara låta henne vila? alltså aktivera lite med skrittpromenader men inte rida. jättefin har hon blivit! :love:
 
Sv: Hjälp!

som tur är så har jag bra kontakt med hennes förra ägare, de kommer att ta hand om avlivningen om jag beslutar mig för det så det är inte mitt problem
 
Sv: Hjälp!

vet inte om det är nått som går att vila bort tyvärr...

kl

håhåjaja jag var ute och skrittade i skogen en kort sväng idag, hon var nöjd och glad över att få komma ut och göra nått iaf :) och så har hon fått sulor fram som kan verka lite tryckfördelande och ge stötdämpning

mirakelkurer någon? köpa nya ben på blocket? :angel:
 
Sv: Hjälp!

nu har jag klurat lite, vad tror ni om att ställa av henne helt en längre tid? skulle det kunna fungera? någon som har några erfarenheter (helst positiva såklart ;))

har ordnat så att hon kan få gå som sällskap och bara vara en längre tid. eller skjuter jag bara upp problemen på framtiden eller kan det faktiskt fungera?

hon är ju så fin min lilla skrutt
 
Sv: Hjälp!

Har du tid/ råd så låt henne vila, hon är ju så ung så det borde ha en god chans att läka ut. (Om det nu inte är nåt hon lider av, men det verkar det ju inte som på din beskrivning.) Enligt min veterinär så läker det mesta med tiden, det är bara eftersom folk i allmänhet inte har råd eller lust att låta hästen få längre vila som det sprutas så flitigt.

Lycka till och hoppas att din fina häst blir fullt frisk och ridbar :)
 
Sv: Hjälp!

Jag hade också låtit henne vila, kanske varvat med lugna promenader och "hjärngymnastik". (Typ hästagility och andra lätta markövningar som inte belastar kroppen så mycket.) Har du tid och råd att bara låta henne stå så tror jag att det finns en chans, även om den kanske inte är så stor. Så länge hon inte verkar lida av sin situation så...

Att spruta, spruta och spruta i samma leder om och om igen har jag bara dåliga erfarenheter av. Jag tror inte så mycket på det, om jag ska vara ärlig, troligen eftersom ingen häst jag har sett bli sprutad upprepade gånger har blivit helt bra igen. Vila och bra foder tror jag mer på, och eftersom hon är så ung så är det ärt ett försök. Hade hon varit två-tre gånger så gammal så hade jag varit mer tveksam. Men jag tycker samtidigt att det finns ett korn av sanning i påståendet att en så pass trasig unghäst aldrig kommer hålla för ridning. Så om jag var du så skulle jag ge det en chans men inte hoppas alltför mycket. Kanske kolla upp släktingar och se om de har liknande problem, eller om man kan härleda allting till hennes övertränade och undernärda kondition när du fick henne. Sånt är ju tyvärr otroligt slitsamt på kroppen och kan vara svårt att återställa.

Lycka till! Hoppas att det blir bättre! :)
 
Sv: Hjälp!

och Bambi82

tack för era funderingar :) jag har tid och råd, och ingen brådska så vi provar med vila och ser vad som händer. hon verkar inte lida, så sålänge hon rör sig fint i hagen så känns det okej att prova iaf... men man kanske inte ska hoppas på för mycket som sagt...

men då får hon ju en chans iaf :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 059
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp