Sv: hjälp!!
Under en längre tid sa hon att hunden haft knälarna, jag hade gått o kollat upp dom om dom inte gått bort av sig självt efter ett tag. Det är väl inte konstigt???
Som Grana sagt, gamla hundar får lätt diverse knölar. Och att skena och kolla upp dem, på en hund som mår bra i övrigt och är obesvärad, är oftast bara en obehaglig upplevelse för hunden. Så om man nu inte tänkt ge sig på stora procedurer om det skulle visa sig vara något otäckt, så är det bara ha koll, på både knölar och hund.
Min lilla B var mer knölar än hund på slutet om man spetsar till det lite. Hade sedan många år vad som antagligen var godartade tumörer. Antagligen för vi aldrig tog prov eller 'joxade' med dem. Skulle det vara elakartade tumörer skulle det ju visa sig iom att hunden blev dålig, skulle det vara godartade så var det bara att ignorera så länge hunden mådde bra.
Däremot kan jag hålla med om att om en knöl ömmar och har svart sekret i sig, och att klippa rent och tvätta rent och hålla rent inte ger någon skillnad på någon vecka, ja då kan det vara ide med veterinär.
Och på en yngre hund är alla knölar anledning till veterinärbesök här.
Men som sagt, gamla hundar är gamla hundar, och oftast (inte alltid) har man inom sig för ett bra tag fattat beslutet att OM hunden skulle drabbas av någonting som krävde större ingrepp etc, så får den gå till sista vilan hellre än utsätta den för det. Och då finns ingen anledning att ta biopsier på knölar, operera bort knölar för att analysera etc, om hunden mår prima ändå.
Nu var det akut njurkollaps som tog min B:s liv, 14 år gammal. Då hade hon 4 år innan fått ca 6 månader pga njursvikt. Men hade 4 symptomfria bonusår. Men full i knölar (som INTE hade med njurarna att göra btw), och när njurarna kollapsade, så trodde jag faktiskt först att det var knölarna 'inuti' henne som vuxit sig så stora att de började trycka på olika organ. Det var nämligen risken även omd e var godartade.
Men inte ens veterinären ansåg vi skulle joxa med knölarna på en gammal, mycket välmående hund som INTE skulle utsättas för några stora operationer.