FrontLine_

Trådstartare
Vad gör jag om bonden vi köper hösilage av inte gjort en analys på det, men säger att det är av "bra kvalitet"?
Visst.. hästarna är inte magra, men resten då? mineraler osv?
Bonden säger att han valt att inte göra någon analys pga han skulle måsta göra en för varje bal eftersom det skiljer sig så mycket på dom, kan det stämma?
Känns lite onödigt isf att göra en egen analys, eftersom vi köper bal för bal..

Hästarna går på lösdrift med fri tillgång på grovfodret, motioneras 1 timme/dag men som sagt.. dom är inte magra...

Just nu får hästen jag har 1/5 kg krafft grund, och 1/4 dl mineraler och 1/3 l "klar" betfor..

Hästen har jag på foder, och den här ätit såhär sedan tidigare så jag har fortsatt.. men nu när jag vill att han ska gå ner i vikt, men såklart ändå må bra så blir jag lite fundersam hur jag ska göra..
Och jag är i princip helt nollad på det här med foderstatsuträkningar, och antar att det inte är någon idé när man inte har en analys på höet?

Eftersom han går på lösdrift vill jag helst att han ska kunna äta hur mycket grovfoder han vill..

Så tips tack.. hur bör jag fortsätta??

Sv: hjälp!

Det är nog inte lätt att banta en häst som går på lösdrift med fri tillgång till ett dessutom ej analyseray foder - ganska omöjlig uppgift!
Men inte mindre viktigt för det speciellt med tanke på att det snart är sommar och dags för bete.
Men om den är för tjock så får den i sig för mkt mat, ursäkta med svårare än så är det inte. Man kan väl nästan gissa sig till att hösilaget innehåller en hel del energi. Bra kvalitet kan ju vara vad som helst det beror på vad man vill ha dvs ex vilken typ av häst det ska vara till.

Du måste alltså begränsa det den får i sig och kanske i stället komplettera med ngt proteinfoder. Jag antar att det inte går att ändra på det de utfodras med i hagen? Då får du i så fall ta in hästen eller ställa den i en annan hage delar av dygnet. Ett annat alternativ kan kanske vara att ha ngn form av betesreducerare dvs en grimma som delvis hindrar den från att äta så mkt den vill.
Jag tror inte riktigt på att det går att bara motionera bort överskottsfett.

Min uppfattning om detta är sedan att det inte är synd om en tjock häst när man bantar den. Här gäller det nog att vara tuff mot sig själv. Det är mer synd om en tjock häst som då kan drabbas av allt möjligt hemskt.

Jag håller så fullkomligt med Forest Autumn om att det är bra mycket mer synd om en tjock häst för den kan drabbas av allt möjligt hemskt.
Man gör bara hästen en björntjänst genom att ge dom för mycket foder.

Banta en häst som har fri tillgång till ensilage, det går ju inte. :)

Dom bönder jag fått hö/ensilage från har aldrig gjort nån analys. Har jag velat haft det har jag fått göra det själv.
Sen vet jag inte om det kan variera från bal till bal.
Någon som vet???? :bow:

Forest Autumn: Jag håller absolut med dig! Det är snällare att banta en häst, än att låta den gå tjock och kanske till och med bli ännu tjockare..
Det är det jag menar, "bra kvalitet".. Det kan ju vara vad som helst, sett från min egen vinkel. Har jag en tjock häst, så är bra kvalitet för mig ett hö med mindre energi. Har jag en smal och svårfödd häst så är bra hö ett hö med mer energi.. Därför förstår jag inte bonden..

Jag pratade med en rådgivare igår, och hon sa att det är också svårt att veta om man ska tillsätta mer protein.. Det kan ju vara så att höet innehåller väldigt mycket protein, och protein blir ju till viss del energi, och energi som inte används lagras ju i fett. Så altså för mkt energi=fet häst. För mycket protein=fet häst. Det är så jag har uppfattat det iaf.

Jag kan tyvärr inte ta in hästen, dels för att det inte finns plats, och dels för att jag är allergisk och inte skulle fixa det.. Att använda en betesreducerare känns inte riktigt rätt.. Det måste gå lösa på något annat vis känns det som..

Vi har pratat nu om att ta ut balen ut hagen, och börja portionera ut istället, med tanke på att alla hästar måste gå ner i vikt. Frågan är då bara hur mycket, och hur gör jag med resten av fodret?
Man kanske ska fortsätta med bara mineraler till att börja med? Sen ser man ju om hästen behöver mer.. Just nu tror jag inte hästen skulle må dåligt om han bara fick höet och extra mineraler, han är lagomt alert, har fin päls, hovarna är i bra skick osv..Det är bara dom där extra kilona som måste bort!
Även dom andra två hästarna är fina i päls och hovar, pigga och alerta!

Popcorn: Nog går det säkert att banta en häst som har fri tillgång till hö, men då måste man få tag i ett energifattigt hö och det verkar inte vara lätt. Alternativt att få tag i halm att blanda med, men det är omöjligt att få tag i halm nu, iaf här uppe..

Jag vet inte riktigt hur det är det där med analyser, men enligt bonden vi köper hö av så skiljer det sig så mycket på balarna att det inte ger något att göra en analys. Och ska man göra en, och få ett korrekt värde så skulle man måsta analysera i princip varenda bal. Och det skulle bli dyrt! Sen vet jag inte hur mycket av det som stämmer, om man verkligen måste analysera varje bal..

Det bästa är att ta prov från fältet innan pressning. Då tar man en tuss kors o tvärs så man får ett blandningsprov av hela fältet.
// Linda

Jaa det kan jag tänka mig är det bästa.. men det är ju lite sent att ta en tuss från fältet nu..:grin:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 063
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka