Cizma

Trådstartare
Jag har ett saftigt problem när jag rider:o och det är nämligen så att jag "luftar" från sadeln....har enorma problem med att jobba ner hälarna och sitta i traven är komplett omöjligt.... Kommer på mig själv ideligen med att lätta lätt från sadeln och lägga anspänningen på tårna vilket resulterar i att hälen åker upp.... summa sumarum, detta ger mig en ganska stor obalans när "dromedaren" skuttar till eller nått, samt även när jag ska ta ner hastigheten, då hamnar jag upp på tå, lätt framåtlutad:eek: med en SJÄLVKLAR OBALANS....:cool:
TIPS och RÅD varmt välkommna...:D

Sv: Hjälp

Jag har hjälpt min mamma och syster som hade precis samma problem. Jag märkte att några av de bästa övningarna är mycket ridning utan stigbyglar, lättast kan detta vara att göra på en bana eller inhägnat ställe där man har känslan av att kunna bromsa in i saker om man känner sig osäker på sin egen balans (vilket man ofta gör i början av balansträning).

Börja med att bara skritta utan stigbyglar på långa tyglar och gör mycket halter och igångsättningar med bara sätet. Då lär du dig sitta ordentligt med rumpan :) Sen kan du lägga till att göra volter och serpentiner också detta på långa tyglar, för när man lär sig använda sätet för att vända och ställa hästen lär man sig även slappna av och sitta ner utan att spänna sig.

Vidare kan man lägga ut bommar (eller likvärdiga saker) som du lägger ut och går över i skritt och långa tyglar. Inte förrän du känner dig helt bekväm i skritten prövar du att lägga in traven, även här lägger du in mycket avsaktningar och igångsättningar för att hela tiden tänka på att sitta ner ordentligt. I traven är de också jättenyttigt med volter, serpentiner, bommar även cavaletti.

Ett bra tips kan även vara att när man rider ut så lägger man upp stigbyglarna och skrittar utan när man skrittar fram och av :)

Allra bäst är självklart en duktig tränare men om man inte har någon eller långt emellan lektioner så är dessa övningar en jättebra start, min mamma har fått otroligt bra balans av dessa övningar!

När jag i min ungdom (hmm, det lät nåt det. Sååå gammal är jag inte ;) ) red på ridskola hade jag det problemet. Framförallt att jag lutade mig framåt, så min ridlärare förbjöd mig att ha stigbyglar överhuvudtaget i ett helt år.

Och det var svårt men OJ vad det hjälpte! :) Numera rider jag helst utan stigbyglar, tycker det känns lite bättre. Med stigbyglar blir det lätt att benen åker upp lite och så vill jag inte ha det.

Lycka till. Och träna träna träna. :)

ta en genväg och skaffa en bra sadel, som ger dig det stöd du behöver.

foten ska vara plan, inte häla ner. den ska ha samma vinkel som den har när du står på marken.

Delvis knapplån

Tack alla som svarat... Ska försöka ta med mig detta i sinnet när jag rider.... Har en kanonsadel (western) med ett högt "bakvalv" som är underbar i övrigt.... kan nog rent hypotetiskt vara så att jag blir "luftig" när jag hela tiden försöker tänka på detta med häl ner:angel: men som sagt var, ska ta till vara era råd och träna, träna, träna:banana:

Hej vill bara ge ett litet tips till, köp en balansplatta! Ställ den framför tvn, sen övar du på den varje dag en liten stund. Börja med två ben och gör det gradvis svårare, till slut ska du kunna dansa balett och blunda..:)ungefär.. Lycka till:rofl:

Hur hamnar du i sadeln om du bara sitter i den utan att spänna eller anstränga dig, utan stigbyglar (stillastående häst)? Hamnar du framåtlutad eller i balans? Drar du upp/fram axlarna när du rider?
Vart har du din balanpunkt, i navelhöjd eller kanske brösthöjd?
I en sadel som passar dig och hästen ska du inte behöva anstränga dig för att få en bra sits. Då minskar även risken att du spänner dig och lättar ur sadeln.
Jag hade fel sadel till min förra häst, han var överbyggd och jag hamnade ofelbart i framvikt med uppdragna axlar :angel:
Jag har slutat luta framåt nu, men har fortfarande problem med att jag spänner mig i axlarna :mad:
Fokusera mer på att hitta din balans och att spänna av. Då löser sig placering av häl/tå automatiskt...

Rid utan stigbyglar! Det är helt klart det bästa. Sen för endel hjälper det också att rida utan skor, det är inte lika skönt att dra upp hälen då ;) Men kanske är det lite fel årstid för det nu men har du ett ridhus så går det ju.

Det där problemet drabbas jag av med jämna mellanrum, och då vet jag att det är dags att kasta bort sadeln ett tag. Nu har jag ridit väldigt mycket barbacka, så för mig räcker det att rida barbacka en eller två gånger för att få tillbaka sitsen. Men är man inte van kanske man får köra en längre period först, sen kan man nog gå tillbaka när det behövs.

Jag drar inte upp hälen, men däremot lättar jag från sadeln, framförallt i galoppen, då kommer jag inte riktigt ner i sadeln. Men då är det bara att låta sadeln hänga ett tag så sitter jag som klistrad sen.

Så det är mitt abslout bästa tips. Jag föredrar att rida barbacka framför att rida utan stigbyglar, tycker att det ger mycket bättre effekt. Jag vet inte varför, men sadeln stör mig lite, den sätter mig i en position och jag behöver inte hitta den rätta positionen och kontakten lika mycket själv, därför tycker jag barbacka är klart bättre. Men det är ju säkert olika från person till person, och dels vad man har för sadel med.

I hästsporten finns inga genvägar och ska inte heller finnas.

Tror inte heller på genvägar;) Det hela handlar om MIG och min egen vilja till att lära mig....och jag vill...så till sist ska det gå.... tack för att ni bryr er och ger mig råd, suger åt mig dom som en svamp och försöker använda mig av det när jag rider.....:D

I hästsporten finns inga genvägar och ska inte heller finnas.

Fast att skaffa en bra sadel är inte en genväg i ordets rätta bemärkelse utan mer en förutsättning för en bra sits. Att sitta rätt i en sadel som inte passar kan väl närmast liknas vid att jag skulle försöka starta 140 hoppning med min nordis. Det går helt enkelt inte.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hundhälsa Jag är trött på att hundskrället inte äter som hon ska. Men vad sjutton ger man en hund som bara ibland anser färskfoder som...
2
Svar
22
· Visningar
4 349
Senast: Idalo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden