M

Myszka

Jag har ett åtta årigt sto som är jätteduktig på att hoppa. Hoppade henne idag för första gången (haft henne 2-3 veckor) bara 50 men hon tar det som att det var hur högt som helst. Hon hoppar jätte mycket med ryggen och det är verkligen svårt att hänga med. När hon sen landar drar hon ner huvudet så jag nästan åkte med ner. tips? Sen är hon helt tokig i sin "stokompis" som hon aldrig kan gå ifrån. Kan inte rida ut ensam eller på bana för då bara kickar hon och vägrar gå fram. Hon testar ju mig såklart också, men hur vänjer jag tjejerna att vara ifrån varandra lite mer? (just nu är hon brunstig också, men är endå så att hon inte kan vara utan kompisen annars)

Sv: Hjälp?

I hoppningen hade jag framförallt tagit hjälp av en tränare, och kanske inriktat träningen mer mot markarbete. Undvik att hoppa enstaka hinder. Se till att fortsätta rida efter hindret, tex att du ska in på envolt, trava över 3 cavalettis, sen göra halt, komma fram i trav och sen...osv, så du fortsätter rida efter hindret, och hästen förväntar sig att något mer ska hända och därmed fortsätter lyssna på dig. Att den hoppar stort är nog orutin hos hästen, ta mantag.

Ditt andra problem är nog väldigt mycket testning, bra att du tar tag i det med en gång.

Prova att longera på banan istället för att rida.
Gå ut och gå med hästen själv.

<lycka till!

Att ta hjälp av en duktig tränare är alltid bra. Min foderhäst var likadan i början att hon hoppade löjligt stort över de allra minsta hinder. Hon var inte så mycket hoppad innan jag fick henne men hon lärde sig att göra mer anpassade hopp ju mer vi tränade och jag löshoppade henne mycket på bra avstånd så hon kunde känna in sig själv ordentligt. Det är bra om de lär sig att hoppa själva, det är så lätt att man lägger dem lite för bra på hindren att de inte kan lösa eventuella smärre problem själva.

Jag har ett åtta årigt sto som är jätteduktig på att hoppa. Hoppade henne idag för första gången (haft henne 2-3 veckor) bara 50 men hon tar det som att det var hur högt som helst. Hon hoppar jätte mycket med ryggen och det är verkligen svårt att hänga med. När hon sen landar drar hon ner huvudet så jag nästan åkte med ner.

Har samma problem med min medryttarhäst, svårast tycker jag att hitta balansen efter "landningen"...:)

som en annan skrev fortsätt rid efter hindret, är inte själv någon hoppryttare men lite har man ju ändå lärt sej, slutar du rida när du hoppat ett hinder blir det svårare sen när du ska hoppa banor. Tänk på att räta upp dej efter hindret och kom ner i sadeln igen, rid rakt fram eller om du ska svänga, fortsätt rid en bit och bryt sedan av. Men fortsätt rid hela tiden :)
skulle göra lite ledarskaps/Nh övningar med henne så hon litar på dej och ser dej som sin ledare, då borde hon känna sej trygg utan sin häst kompis.

Problem redan efter 2-3 veckor, låter tråkigt.

Vad är tanken med köpet? Vad har hästen och du för bakgrund?

tja att hon har blivit fast vid en ny hast om hon just har flyttat stall kan man forsta, det kanns sakert lite osakert och hon har tytt sig til sin kompis..prova och tomkor henne sa kan du driva pa bakifran om du behover...om hon sparkar ut med bakhovarna ocksa se om du kan ha lite andra hastar med sa hon inte blir sa fixerad pa sin bastis hela tiden...

med hoppningen skulle jag ta hjalp av en tranera, och framfor allt jobba henne efter hoppet, som andra har sagt likasa...

loshoppning i serie kan ocksa hjalpa henne hitta sin balance och lara sig att bedoma avstand hojd etc.

jag tolkar din beskrivning som om hästen är ganska lite hoppad. hästar som inte är riktigt inhoppade brukar ta för mkt. luft mellan hindret och sig själv samt hoppa med mkt. rygg (naturhoppare?) då blir oftast huvudet "kvar" lågt ner och hästen "skjuter" rygg.

ta hjälp av tränare för att komma vidare. "naturhoppare" brukar kunna bli bra hopphästar när dom skolats.

att hästen är beroende av sällskapet är en träningssak. tänk på att dom flesta hästar blir mindre upprörda av att lämna än att bli lämnade

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel