Falkenrally

Trådstartare
vad skulle ni ha gjort om hästen endast bockar när man galopperar på banan. och då menar jag verkligen bara bockar.

min häst. ett franskt-amerikanskt varmblod på 4 år. riden i 8 månader.
har ridit för instruktör 4-6 gånger. har nu stått 2 veckor pga andra orsaker (mig)

min instruktör tror att det är bara tonårs trots eller ett "hinder" som vi måste komma över.

sadeln passar träns passar.

hon är ej kollad i munnen. tror inte att det är problem där heller.

tänkte ta ut massör och kolla igenom henne. då jag misstänker att det är något annat som stör.

vad skulle ni ha gjort? eller vad har ni gjort?
vad tror ni?

tacksam för svar // Jullan och Lilja

Sv: Hjälp

Longerar ni innan? Om hästen bockar kanske den känner sig osäker eller tycker att ngt är lite obehagligt. Prova låta hästen longera av sig spänningar osv innan du sitter upp. Hur går den i traven? Kort? Trippigt? Djup i formen? Hög i formen?

Mvh Michaela

kolla igenom hästen ordentligt, en häst som bockar på det sättet du beskriver mår inte bra

Utförligare info tack!
Tar den inte ett enda galoppsteg eller blir det bock galopp bock osv..?
Galopperar den om du longerar? utan/med inspänningar?
Hur fattar du galopp? Rider ihop eller låter den gå över i galopp lite friare?
Vad gör du när den bockar? alt. hur länge sitter du kvar?

Min bockade/bockar om han är pigg och då kan det bli ganska många språng på raken.
Bockar han riktigt stort och jä---gt så blir det stopp i närmsta hörna och så börjar vi om igen.
Annars drar jag upp huvudet och rider på som om det regnar (ja, så gott det går) Att hålla i dom överdrivet mycket kan göra att dom vill slå sig fria och hjälper ju då inte så bra.
Min aktiveras med volter, minskningar och ökningar för att hålla huvudet ifrån sådana dumheter.
Är han riktigt överenergisk så longeras han innan ridning för då blir han lite lugnare.

En stor fråga är väl: Hur rider du?

Det är en häst här inärheten som också håller på och bockar och har sig - för att ryttaren är lite för "mesig" och bromsar lite för mkt med handen.

Hur mycket är hästen riden? Är det bara du som har ridit den?
Hur länge har den hållt på sådär?

Om du är orolig ska du såklart kolla upp det först innan du gör något annat.

Nu är den ju inte så gammal. Jag skulle löslongera den och se om den bockade i galoppfattningarna där med.
Anledningen att jag vill börja med löslongering är att hästen då varken har sadel, träns eller grimma... Fungerar löslongeringen skulle jag prova tömköra den eller longera med lina och se hur den beter sig där. Är det bägge sidorna den bockar i? Sedan prova med sadel och se om den förändrar sitt beteende.

Jag skulle även massera och vara uppmärksam på muskler i bakpartiet. Bak knä, även muskeln på bakbenets insida...Naturligtvis skulle jag massera hela hästen...

Tänk på att den kan tappa tänder nu så har du nosgrimma ha remontnosgrimma.

Så skulle jag göra...

Jag har kanske ett liknande problem, min bockar inte, men när jag galopperar på volt sparkar han bakut. Min tränare tror att det beror på att han är svag, så jag jobbar mkt med galopp och övergångar, hoppar terräng, klättring etc ute, och inne rider jag öppna (sned och skjuter ut inner bakben i vänstervarv), övergångar, jobbar på åttor i trav för att stärka. Just galoppen brukar jag köra ett halvt voltvarv och sedan ned i trav och halt, och så "ny serie", då hinner han aldrig börja. Brukar komma varv 2...

Vet inte om det hjälper er, beror väl på hur han bockar, dvs är det oavsett vad du gör hela tiden? Är det bara när du rider mer samlat, eller håller du emot med handen?
Jag rider dressyr mkt ute i skogen med, tror på variation ;)
Hade en annan tränare innan, hon sa att det var trots, då hade vi inte kommit så långt och han stampade och bråkade även i traven.

• Kolla hästen hos veterinär
  • Kontrollera sadel - min dam bockade ett par dagar (efter test-perioden när hon skulle se om jag blev rädd) när sadeln blev för trång.
  • Kolla munnen
  • Kontrollera dig själv; hur rider du? mjuka händer, stadig avslappnad sits - eller spänner du dig när hästen börjar "krångla"?

När detta är klart, kan du börja leta andra lösningar.

Jag red en häst sista terminen på ridskolan, välutbildad och helt ljuvlig, men han hade en stor ovana som skrämde nästan alla (det var i stort sett bara jag som ville rida honom, tills jag & instruktör fick ordning på det där); när han tyckte att det blev jobbigt, drog han iväg och bockade som en galning. (till saken hör att han är/var 175cm hög, ingen liten sak precis..). Med honom gällde;
  • bli inte rädd
  • slappna av
  • bli förbannad!
  • mjuka bestämda händer
  • stadig avslappnad sits
  • sitta emot i bockningarna
  • upp med huvudet på honom och driva fram, men inte dra

Svar till alla

sist jag red för instruktör så fick jag till 2 galoppsprång resten va bara bock bock bock..

hon ha inte bockat när man longerat heller. hon ha bara gjort ett till två glädje skutt då.

tro nu inte att jag bara har ridit på banan nej nej jag har varierat mycket med att rida ut också.

hästen är riden i 8 månader. i början va det ju inte intensivt utan mest fram i skogen o mest lalla på.
började rida för instruktör i april. for på praktik i maj och tog hästen med.
fick till galoppen i deras ridhus. utan bockningar. red mycket ut också och galoppera även där utan några bockningar.
hon började bocka när vi kom hem igen. ställde av henne efter att jag ridit för instruktören. och då fick hon stå i 2 veckor.
satte igång henne igår skritta ut i skogen.

tänker iaf ta ut massör

red idag och när jag tog av sadeln så visade sig att den ej passar mer då pälsen var ruggig i slutet av manken så tog en sadel hem på prov. tänker testa den i morgon och på söndag så får se om hon bockar i galoppen då..

kom och tänkte på att lilja sparkar mot sadelgjorden innan man ens har spänt den..

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 461
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 275
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar