lillamy73

Trådstartare
hovslagarn var här igår och jag la märke till att min häst haltade lite efter hon blev verkad.

kom hem nu från jobbet och ser att hon haltar på vänster fram.
Känner på fram hovarna och känner puls på bägge fram.

Kan man känna puls på sin häst utan att det kan vara fång? Eller är det alltid fång. kan de få fång av att bli verkade.

Sv: hjälp??

Ingen som vet??

Har iallafall ringt ut hovslagaren igen som kommer i morgon för att sätta på henne skor.
Får se om det är att hon är öm efter hovslagningen....

ja, en häst kan få förstärkt puls utan att det är fång. som min veterinär förklarade en gång - pulsen blr förstärkt då hästen har smärta av någon anledning.
jag har aldrig hört talas om att hästar får fång av en verkning. möjligen att det kan bli belastningsfång efter en längre tids slarv eller rejäl felverkning.

ofta kan hovslagaren se på vita randen om hästen har/haft fång (men inte alltid, men fång syns på röntgen)

Tack för svaret.

Tänkte ringa Skara i morgon och be om en röntgen.
vill vara säker på att det inte är fång.

Samma sak hände förra gången hon verkades.
Hade då ut veterinären som var var osäker men satte henne på fång behandling.

Konstigt sammanträffande när det händer åtta veckor senare vid verkning igen. Och hästen inte går på gräs och har inte gjort det på hela sommaren. Har aldrig tidigare haft fång.

Vet du om man kan röntga trots att hon är dräktig?

tveksamt om veterinären röntgar ett dräcktigt sto, men skadar ju inte att höra.

hur länge hade hon puls/va halt vid förra verkningen ?

kanske hovis tar hovarna väl hårt ?

Jo då, man röntgar även dräktiga hästar. Men fång syns inte alltid på röntgen, bara om det blivit hovbenssänkning och/eller rotation.

Det är säkert så att hovslagaren har tagit för mycket när han verkat, om det kommer varje gång han har varit där.

Min häst är oxå oerhört känslig för att verkas för mycket och jag måste därför sko var 4 de vecka så att han inte hinner växa så mycket, och därmed inte blir verkad så mycket..

Hinner din häst bli väldigt lång i hovarna mellan intervallerna? Isåfall kan det vara bra att korta intervallerna och be hovis verka lite mindre och försiktigare!!

hur länge hade hon puls/va halt vid förra verkningen ?

Förra verkningen hade jag ute veterinären efter en vecka.
Sedan åt hon Butta i två veckor. (eftersom han var osäker på diagnosen) ville inte gå imot ordination.
Fast halt var hon inte då utan liiite värme och liiiite puls. inte på samma sätt som nu.

Det är säkert så att hovslagaren har tagit för mycket när han verkat, om det kommer varje gång han har varit där.

Hinner din häst bli väldigt lång i hovarna mellan intervallerna? Isåfall kan det vara bra att korta intervallerna och be hovis verka lite mindre och försiktigare!!

Misstänker att det kan vara så att hovis tar för mycket. Det roliga i det hela är att det inte ser ut som om det tas så mycket.
tycker inte att hon hinner bli så lång mellan gångerna.
Verkar var 8:e till 10:e vecka.

Misstänker att det kan vara så att hovis tar för mycket. Det roliga i det hela är att det inte ser ut som om det tas så mycket.
.

En del individer är väldigt känsliga, min som skos var 4 de vecka rapsar hovis bara litegrann och han blir öm direkt om han tar för mkt.

ofta kan hovslagaren se på vita randen om hästen har/haft fång (men inte alltid, men fång syns på röntgen)
Brukar det inte vara lamellranden som breddar sig?
Så har det varit på de jag sett med hovbensänkning/rotation.
Vita linjen har jag inte sett någon större förändring av, kanske bara inte tänkt på det...

vår hovis sa en gång att vita linjen oftast flyter ut och blir ojämn vid fång, även vet. patade om det samma (men vad vet jag :crazy:)

jag har *tack och lov* ingen större erfarenhet av fång, utan det sträcker sig till enbart 2 individer genom åren och då är den ena traumautlöst och den andra utlöst av kortison. båda dom behövdes röntgen till för att kunna ställa diagnos (fanns inga "klassiska" indikationer, inte heller på hovarna)

Nu har hovslagarn varit här igen och satt på skor på framhovarna. Zafira var väldigt stapplig och rörde sig ovilligt innan skorna kom på och såg ut att röra sig lättare efter.

Får se om det blir bättre över dagen. när hon kanske kommer på att det inte gör ont längre....

Hoppas det blir bättre...

Skulle tippa på öm efter verkning. Det finns hästar som blir väldigt ömma även om man tar försiktigt. Det brukar inte vara så länge... Lite värme och puls är inget ovanligt då...

Vad skönt att höra.

Hon gick mycket bättre nu ikväll när jag tog in henne.
Regnar så in i norden så det blir att sova inne i natt. De verkade uppskatta det både hon och ponnyn...

Brukar det inte vara lamellranden som breddar sig?
Så har det varit på de jag sett med hovbensänkning/rotation.
Vita linjen har jag inte sett någon större förändring av, kanske bara inte tänkt på det...

Det är helt klart så att det är lamellranden som vidgar sig efter ett fånganfall, beroende på att det är det området i hoven som vätskefylls vid fång. Mycket vanligt missförstånd att lamellranden och vita linjen skulle vara samma sak.
Vita linjen är den millimetertjocka tydligt vita linje som syns utanför lamellranden som i sin tur är gulaktig i färgen o ca 3-5mm tjock(frisk).

Enligt de uppgifter som lämnats här så har jag väldigt svårt att tro att TS hästar har fång utan snarare ett fall av sulömhet efter verkning.

Mvh Hovslagarexaminerad.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
8
· Visningar
537
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka