L

LillaElin86

Jag har ett stort problem med min katt som jag behöver snabb hjälp med...
Vi bor i en 2a med balkong i stan och har en ettårig kastrerad hane. Sedan han kom hem till oss har han alltid fått vara i sovrummet på natten och om han har börjat busa har man kunnat ta ut honom och stänga dörren och fått sova i fred sen.

Men för några månader sedan kom han på att det var ju inte alls kul att sova själv samtidigt som han blev mkt piggare på nätterna och mest ville leka hela tiden.
Så då började han sitta utanför dörren och jama hela nätterna, och sen kom han på hur man öppnar dem, så då var det inte till så mycket hjälp längre. Efter det har vi låtit dörren vara öppen och försökt stå ut med att han låter och grejar och min sambo är INTE glad över det... Några nätter i sträck nu har han jamat hela nätterna fast vi har haft sovrumsdörren öppen och detta går inte längre, vad ska vi göra?? Han har tillgång till balkongen och det hjälpte några dagar men nu är tydligen det roligaste som finns att sitta och titta på oss och jama och jama och jama...

Detta blev väldigt svamligt men är det någon som har nåt tips? Det funkar inte att ha det såhär längre, man måste ju få sova på nätterna...

Sv: Hjälp!!

Det låter som att din katt är understimulerad. Hur aktiverar du katten på dagarna? Har ni varmt i lägenheten, nu när det är varmt blir det lätt så att katterna sover hela dagarna och är aktiva på nätterna.
Klarar du inte av att aktivera katten tillräckligt på egen hand borde du börja fundera på en kattkompis.

ja, jag har också funderat på om det kan vara värmen det blir ganska varmt i lägenheten... Han är ensam 7-9 timmar om dagen när vi jobbar men jag försöker aktivera honom när jag är hemma. Har funderat på att skaffa en till men det är nog inte så aktuellt just nu, sambon vill hellst att vi gör oss av med den vi har, han är ganska trött på honom :( och finns inte risken då att man plötsligt har två jamande katter i sängen?

Det är mer troligt att det blir två lekande katter i sängen ;) och inte två jamande.

Vi har en honkatt som stör vår sömn ganska ofta. I början var det mest för att hon inte förstod att man sover i sängen på nätterna. Nu när hon vet att man sover så väcker hon matte, när hon själv vaknar till, genom att bita matte i tårna och i fingrarna samtidigt som hon spinner och gosar.

ja antagligen fast jag vet inte om det är så mkt bättre :/
Om han bara väckte mig skulle det inte vara lika jobbigt, jag kanske kan stå ut lite till, men sambon håller på att bli tokig och imorse var det ungefär "katten eller jag" som gällde....

Är katten ensam 7-9 timmar om dagen så tycker jag faktiskt att ni BÖR skaffa en till katt. Ensam så länge är inte kul för en ungkatt och det är inte konstigt att han blir nattaktiv och vill ha sällskap på nätterna. Är han först ensam 9 timmar och sen sover ni 8 timmar, då är han ensam 17 timmar/dag!!!! Det tycker inte jag är schysst.

Nej, det vet jag egentligen själv också och hade jag bott själv hade jag absolut skaffat en kompis till honom. Just nu är det inte en chans att min pojkvän går med på att skaffa en till, så alternativet är ju att hitta ett annat hem till honom, och det vill jag ju inte. Men det kanske är själviskt att tänka så? Jag har kompisar som har katter som han kommer väldigt bra överens med och som han får följa med till ibland och leka av sig och det märks faktist skillnad på honom då...

Jo fast just nu förstår jag honom, har man inte sovit på 3 nätter och hör detta jamandet hela nätterna är det inte så konstigt om det känns som man helst slänger ut katten... Han tycker ju om honom i vanliga fall, när han är tyst :angel:

Men om han inte förstår en katts behov, om han inte förstår att det inte är ett värdigt kattliv att som ungkatt vara ensam 17 timmar/dygn, då hade iaf inte jag tyckt att han var mycket att hänga i julgranen...

Jag tror det är mycke att det från början var jag som ville skaffa katt, han har mer tyckt att man inte kan ha katt när han bor i lägenhet och nu är det lite "vad var det jag sa".

En ensam innekatt blir lätt understimulerad. Oftast är det mycket enklare att ha två katter om de är innekatter. Det är i alla fall vad många säger och som jag själv har märkt :)

Sedan att jag har en störig katt-tjej (även kallat 'störot' av min kompis) :love: som vägrar leka med sina kattkamrater och bara vill leka med matte och husse, är ju en helt annan sak... Hon kan verkligen konsten att gå en på nerverna.

Senast ändrad av en moderator:

Kort sagt: Ja.

Sen tycker jag nog snarare att det är pojkvännen som är problemet, jag skulle aldrig kunna leva med någon eller ens attraheras av någon som inte har djurens bästa för ögonen.

Precis vad jag tänkte när jag läste det! Så bor jag ensam med alla mina djur också. :love:

Och är nog nöjdare än de flesta!:devil:

Karlar kan man ha utan att dom behöver flytta in!:cool:

Skaffa en katt till eller sov med katten i ett annat rum så din pojkvän kan få sin skönhetssömn. Det är du som har skaffat katten och då får du se till att den trivs, man kan inte bara göra sig av med den bara för att man har satt den i en sits som den inte klarar av, då är det väl snarare du som får anpassa dig, separata sovrum är ju en lösning, men en kattkompis är väl kanske mysigare.

knasigt tips kanske..

Öronproppar till pojkvännen, kattkompis till katten, och "matleksaker"..

eller så gör du som jag.. sulade ut grabben, väntade 16 månader, blev tillsammans igen.. Inte ett PIP om djuren i negativ bemärkelse.. från "kattf*n!" och "Hästarna tar All din tid!" till "Klart Kisa ska ha en sån och en sån.. och Titta här, den hade hon väl tyckt om?" :love: drastiskt.. men det funkade tydligen.. :rofl: ;)

Jo fast det är ju det jag försöker göra, hitta en lösning. Jag har provat att sova med honom i annat rum, men det fungerar inte heller spec bra. Jag tänker på hans bästa och skulle helst skaffa en kompis till honom, men om detta inte är möjligt måste jag ju se till att han får det bra på annat sätt. Har tänkt att han ev skulle kunna bo ett tag ute hos min sambos föräldrar som har ett stort hus och är hemma mer än vi, tills i höst då jag kommer att vara hemma mer.

Jag tycker det är konstigt att alla, gäller ju inte direkt bara den här tråden, så fort man inte är överens om något skriker gör slut och sparka ut honom. Det är ju ingen här som vet ett dugg om hur han är som person och att då i princip sitta och fråga hur man kan vara ihop med en så känslokall människa osv tycker jag är rätt dumt.

Jag håller hårt i min gubbe fast han gnäller över djuren ibland. Det finns ju så många saker som spela in i varför man lever tillsammans med någon. Det är lätt för andra att läsa om en del och dra förhastade slutsatser...

Min sambo tycker om djur och vi bor ju faktiskt på en bondgård tillsammans, vi har vars två kattor, han har får och jag ponnyer. Men han har svårt att sova. Ca 03.00 varje natt börjar min (typiskt..) ena katt alltid gnälla och vill ut. Vi brukar skämta om att vi är väldresserade. Ja den katten han gnäller för det mesta, när han vill mysa, komma in, ha mat.. ja, vi är väldresserade. Vi försöker ha rutiner och ge mat vid en viss tid och vi vill helst ha dem inne på nätterna, men jag känner att jag måste släppa ut så att inte sambon störs. När jag är ensam någon natt ignorerar jag katten och somnar gott tillsammans med katten tyst vid mina fötter. Men han klarar inte av att ignorera jamandet och har inte alls samma tålamod som mig så det sabbar ju det mesta. Vi släpper ut katten och vi får sova och katten är nöjd över att ännu en gång beordrat oss öppna dörren och lyckats.. :grin:

Men har du övertalat honom en gång om att skaffa katt så borde du lyckas en gång till! Det är ju för er katts bästa!!

Jag gissar att den nog mer var riktad åt Haukur och Camilla... Ibland blir det fel.

Oops var bara det första som var riktat till dig, glömde kl'a resten.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
779
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 788
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama