myfairlady91

Trådstartare
har fått analysrapporten nu, dels på "vårat" och dels på det vi har köpt.. visst räknar man på per kg foder och inte per kg torrsubstans?! :confused:

är det bra värden? jag är helt urusel på foder.. :o passar de mina hästar? är det bra hösilage för unghästar/dräktiga ston/ridhästar?

"vårat"
Torrsubstans 77 %
Smältbart råprotein 55 g/kg foder
Energi 8.0 MJ/kg foder
Kalcium 3.3 g/kg foder
Fosfor 1.4 g/kg foder
Magnesium 1.5 g/kg foder
Kalium 10.4 g/kg foder

"det vi köpt"
Torrsubstans 75 %
Smältbart råprotein 71 g/kg foder
Energi 8.0 MJ/kg foder
Kalcium 3.4 g/kg foder
Fosfor 1.5 g/kg foder
Magnesium 1.1 g/kg foder
Kalium 13.4 g/kg foder

i vinter kommer jag ha 6 hästar hemma i stallet, en rejäl blandning på hästar..
D 1 åring
C avelssto, föl vid sidan, dräktig igen fölar i april
"fölis" avvänjs i oktober månad (tror jag)
G 17 årig valack som rids lite lätt
F 4 årig valack som rids lite lätt
K avelssto (ej dräktig än dock) kommer att ridas om hon ej blir dräktig

Sv: hjälp

höet "det vi köpt" tkr jag verkar bättre för fölstona och unghästar eftersom det är mer protein i det. Har inte så bra koll på vad unghästar och fölston behöver, men de behöver ju mer protein än vuxna iaf. Sen är ju CA/p kvoten viktigt för unghästar. bör ligga mellan 1.2-1.8 inte högre än 3.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 062
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
825

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka