F

Fritzie

Hej.
Under senaste veckorna har jag varit med om nånting jag aldrig sett förr. I vanlig ordning släppte jag våra hästar på bete den här tiden på året och två dagar senare får den ena stora utslag som börjar i vad som liknar svullna bett. Tilsllut har det spridit sig och hans ser ut enligt bilderna. Flera besök hos vet. och hudprover samt blodprover och leverprov har tagits.Ännu inga svar. Levervärdet är försämrat och alla andra prover är normala. hans allmän tillstån är fullt normalt. Någon som varit med om samma sak? Tacksam för alla Tips! /F

dsc00756_12989772.jpg

dsc00758_12989866.jpg

dsc00753_12989958.jpg

Sv: Hjälp!

Har tyvärr ingen aning vad det kan vara för nåt, men hoppas att du och veterinären kommer fram till nåt snart. Det såg inte kul ut... Kan det vara nån ohyra på gräset..? Tänkte eftersom det verkar vara på ben och mule, som är i kontakt med gräset...?

Precis då vi släppte ut våra hästar fick en av mina extrema sår, som var "öppna" och varade, under magen samt i skapet, på bröstet och i armhålor, dock inte samma pälsavsaknad som du har på din häst. Detta var "proteinchock" som veterinären beskrev det, att hästkroppen blivit så överraskad av det proteinrika gräset. Smorde med Sicatyl i en vecka för att hålla torrt. Nu är det bra, tack och lov.

Hur går det för dig?

Det liknar fotosensibilitet. Stämmer bra med de förhöjda levervärdena. Ta bort hästen från betet.

Liknande trådar

Hästvård I väntan på svar på leverprover (som jag misstänker inte kommer visa ngt alls) undrar jag om ngn annan stött på ngt liknande? Rejält...
2
Svar
39
· Visningar
5 525
Senast: SaraMara
·
Hundhälsa Hej. Jag har en bullmastiff tik på 6 år och för fem dagar sedan så upptäckte jag att hennes lymfkörtlar svullnat upp, dom vid käken var...
Svar
0
· Visningar
6 833
Senast: Wirro12
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 432
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka