• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare independent
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 476
I

independent

Jag kom hem från spanien igår, och hittade min foderhäst med en massa "var-knutor", avskavt hår, sår . Min syster var uppe i helgen och red henne och hade upptäckt ytterst få sår-skorpor på frambenen men trodde att jag redan var medveten om det och sen tänkte hon inte mer på det. Så detta har kommit på bara ett par-tre dagar. Den andra hästen som står i stallet har inget alls. Hon har ingen feber och chansen att hon har ätit nått farligt känns ganska liten, med tanke på hur kräsen hon är.
Fick för övrigt besked om atma för ca 2 veckorsen och då ställdes hon direkt på torvbädd. Dom här "utlslagen"är som värst på bakbenen, låren och upp mot svansen, men även under magen, mellan frambenen, på frambenen och även lite upp på bogen. ringde veterinären direkt och fick tid imorgon. Finns det någon som har varit med om detta? Skulle vara skönt om man inte får ett chock-besked imorgon.

17111756.jpg

17111758.jpg

Sv: Hjälp!

Så hittade jag min ena häst också tidigare i höstas. Först bara en knuta på hasen och jag trodde hon hade rivit sig, två dagar senare såg hon ut som din.
Vi tvättade så gott det gick (inte mycket eftersom hon slog för det gjorde ont), så vi sprayade istället med aloe vera spray. I samma veva bytte hon hage och bara några dagar senare såg man att det hade slutat "komma inifrån" och såren "torkade" och började snart läka.
Teorin (vi vet inte, kontaktade inte vet eftersom hon blev bra igen och inte var allmänpåverkad) är att hon käkat tistlar (som inte fanns i den nya hagen) och fått nån reaktion, då vi kom på att min gamla ponny åt tistlar för några år sen och fick utslag bland annat på mulen.

Tillägger att anledningen till att vi kom att tänka på tistlarna, var för att veterinären, strax innan detta dök upp, ultraljudade henne och kommenterade "a-a-a-j-j, det sticks - vad har hon käkat?!"

Senast ändrad:

Påminner om det som ibland kallas för "skållor". Brukar uppstå när det fuktigt i hagar och utemiljöer för hästen. Olika individer verkar olika känsliga för der. Ungefär samma som regnskållor som kan uppstå på ryggen.
Om det är det så är det inte farligt men kan vara besvärligt att få bukt med.

Kan hjälpa att tvätta med Vircon S som dödar bakterier och svamp.

Jag utesluter inget, men det känns lite otroligt att hon skulle äta nått som vore farligt för henne. Hon svälter hellre än äter fel mat. Hon är så himla kräsen.
Bara tre timmar kvar tills veterinären får sig en koll. *hoppas på det bästa*

Jag kollade lite på "skållor" och det stod att det bästa är att ha hästen inne när det regnar.. :crazy:
Så nu hoppas jag att det verkligen inte är det.
det är dömt att stalla in en host-häst så fort det regnar.
Som jag skrev i förra inlägget ; Bara tre timmar kvar.:crazy:

kl

Har nu varit hos veterinären och hon kunde inte ge nått besked, utan hon tog skrapprov som skulle skickas direkt. Så jag får troligtvis svar i mellandagarna.
Hon trodde inte att det var skållor, med tanke på dom utsatta kroppsdelarna, och hon trodde heller inte att det var pga nått giftigt som hon ätit.
Så.. för att lindra henne så fick jag i uppgift att : smörja in alla "rispor" med helosan eller annan mjukgörande salva. Sen när dom har mjuknats upp och lossnat, ska hon helklippas (tanten tror att det är dags att förbereda sig för nästa istid), tvättas med ett speciellt shampoo och "balsam" och sen ev ta zink-pasta på uppkomna svullnader.
Gick åt två små-tuber helosan till att smörja in henne, sen tog det slut, så jag ska alldeles strax bege mig till apoteket igen. (irriterad över att dom bara ha 100grams tuber helosan :mad:)

Har du ingen Granngård, lokförerningen eller Lantmännen i närheten? Där brukar det finnas Helosan i större förpackningar som är mer avsedda för djur än de på apoteket.

Närmsta granngård/lantmännen ligger nästan 2 mil bort och jag har ingen tillgång till bil under dagarna.. Däremot kom jag på EFTER att jag spenderat några hundra hos apoteket att det finns en återförsäljare som säljer 1kg helosan-burkar, och som ligger en liten omväg till stallet.:smirk: aaj, bara lite försent.
Håll tummarna för att klippningen och duschen ka gå hyffsat smärtfritt.

kl.

Nu blir jag trött!
Fick svar om proverna igår, och allt var negativt. dvs att det inte fanns något fel på henne.
så idag ska vi in igen och göra.. etopsi(??) då man skär av en bit huden. och nu har det även spridit sig, upp under täcket, där hon inte har haft nått alls innan.
usch.. då ska man behöva sitta i några veckor till och vänta. :(

Usch :(, låter inte kul, hoppas ni får reda på vad det är, och att det försvinner snabbt!

Mvh Speeda

En i stallet berättade att en häst i närheten av vårat stall hade fått några mystiska bölder,började som pyttesmå knölar,som ett insektsbett bara,sen växte dom,vart stora bölder som var hårlösa,och variga,dom fick heller inte svar på vad det var...

Nu kan jag ej se dina bilder,så jag har lite svårt att säga något om jusst ditt fall...

kl.

Nu blir jag trött!
Fick svar om proverna igår, och allt var negativt. dvs att det inte fanns något fel på henne.
så idag ska vi in igen och göra.. etopsi(??) då man skär av en bit huden. och nu har det även spridit sig, upp under täcket, där hon inte har haft nått alls innan.
usch.. då ska man behöva sitta i några veckor till och vänta. :([/QUO

Har ni fått rätsida på din hästs problem? Min har bulorna kvar och är öm på dem. Hon har haft så mycket problem denna lilla häst och mår inte bra så nu när hennes bästa vän och styvmamma ska få sommna på grund av ålderskrämpor så ska min gumma få följa henne. Ett hjärt skärande beslut....suck..

Liknande trådar

N
Hästvård Lite skriva av sig tråd... I går kväll skulle jag och en kompis lasta våra hästar och åka iväg till en fin skog och ta en trevlig...
Svar
15
· Visningar
1 506
Hästvård Hej! Nu har hästen gått och blivit dålig :cry: så jag tänkte höra lite vad ni här på Buke tror att det kan vara Han har varit lite...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: Train
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 389
Senast: Tarantino
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna