• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare missmuppsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 910
M

missmuppsan

Nu är de så att jag fick hem min kille för 3 månader sedan, och då var han i fint hull m,m.. men nu har han börjat rasa i vikt, eller han har gått neråt hela tiden har vi märkt. och har nu pratat med förra ägaren och där fick han upp mot 15kg hösilage om dagen, medans han har fått hos mig 8kg hö till en början,men höjde sedan till 10kg..
tror ni ja lär höja ännu mera?
höet är väldigt proteinrikt, men tydligen skall han vara svår född..

han går nu på-

10kg hö
2L havre
200g. Kli
mineraler.
salt.
1msk vitlök. (vilket ja hört att nu är skadligt och skall bort genast)

hästen
vbl, 160cm, tunn i typen. 6år..

snälla hjälp mig..

Sv: hjälp!!

Helt klart får ju din häst för lite mat eftersom han går ner i vikt. Börja med att ge mer hö och lägg till ett par kg lucern (hack eller pellets spelar ingen roll). Gör en analys på ditt grovfoder också, då ser du vad som kanske fattas i MJ eller Smrp.
Att ge 2L havre är inte så mycket. Det väger väl ca 1 kg kan jag tro. Inte mycket för en stor häst. Om hästen funkar på havre så kan du säker ge mer.
Men som sagt, gör en ananlys, ge mer hö och lägg till lucern till en början.

Har rotat fram hö analyse nu i alla fall..

torrsubstans: 84%
smältbart råprotein: 73 g/kg foder
Energi: 8.2 mj/kg foder
kalcium ca: 3.8g/kg foder
fosfor: 1,7 g/kg foder
magnesium: 1,3 g/kg foder
Kalium: 8.7 g/kg foder

Helt klart får ju din häst för lite mat eftersom han går ner i vikt. Börja med att ge mer hö och lägg till ett par kg lucern (hack eller pellets spelar ingen roll). Gör en analys på ditt grovfoder också, då ser du vad som kanske fattas i MJ eller Smrp.
Att ge 2L havre är inte så mycket. Det väger väl ca 1 kg kan jag tro. Inte mycket för en stor häst. Om hästen funkar på havre så kan du säker ge mer.
Men som sagt, gör en ananlys, ge mer hö och lägg till lucern till en början.

Lusern har ja bara hört som hastigast, då får ja ta och köpa mig en säck pellets då, hur mycket vågar jag ge honom av det?, och fodras de torrt? (känner mig ur dum) men häldre en dum fråga, än livsfara för hästen.

Ska du ge pellets måste du lägga det i blöt först. Det sväller enormt. Torr pellets kan ge hästen foderstrupsförstoppning.
Börja med några hg i taget. Lucern är ett grovfoder, så du kan öka ganska snabbt.
Åh du, det finns inga dumma frågor ;)

Nu såg jag din analys också. Missade den.
Vad jag kan se så har du mycket bra värden på ditt hö. Så egentligen ska du inte behöva lucern. Men ge mer hö i alla fall. En liten skvätt olja ca 1 dl kan du nog ge också. Blanda det väl i havren.

Enligt analysen har du ett jättebra och kraftigt hö. Är det svårt att få honom att äta mera hö eller varför får han så pass lite? Eftersom han magrar så är det mer mat som gäller, mycket mera. Och billigaste är att helt enkelt ge mera hö - om han äter av det? Det är heller ingen fara att öka på havren om han bra klarar av att äta den.

Ge mer hö om han äter, uppåt 14 kg är nog inte helt fel om han är svårfödd. Får du inte i hästen mer hö får du lägga på kraftofder. Havre är bra om han inte blir för het, annars får du lägga på korn eller valfritt färdigfoder. Kvoten är ju jättebra i ditt hö, så alla fodertyper med "normal " kvot är utmärkt att lägga till.

Mitt kallblodssto åt ungefär sådär mkt mat ett tag förra året, så var inte rädd för att öka ordentligt om det behövs. Olja är billigt och energirikt att dryga ut med, ge någon dl mer varje kraftodermål för bra effekt.

Nej lucernpellets ska helst blötas, men med ditt hö behövs inget lucern, du kan lika gärna i princip lägga till 2 kg av ditt fina hö som 1 kg lucern.

vad är de för slags olja ni menar? och hur mycket per dag?

Jo han äter mer än gärna mer, men de är stallägaren som säger max 10kg per häst, men nu så har ja pratat med honom så nu ökar vi till 13-14 kg per dag..

okej men då köper jag inte lusern till och börja med. och ser va som händer när ja ökar på havren med 5dl och höet med 3-4kg..

tror inte jag vågar öka mer på havren för då börjar han väl klättra efter väggarna *ler*

Då är det bättre att köpa något havrefritt foder. Jag ger mitt sto majsolja och ett havrefritt färdigfoder baserat på korn, vete mm. Det funnkar fint och hon håller hullet.

Oljor du kan ge är majsolja, rapsolja, linfröolja... Alla matoljor i princip. Jag ger majsolja. I princip ren energi som inte brukar göra hästarna stolliga! Man kan ge upp till ca 3 dl per mål, men blir det för flottigt vill hästen kanske inte äta. ½-1 dl per liter kraft brukar funka. Det är bra att röra ut det i fodret så spjälkas det bättre. Ger man en hel drös omlja i taget går det lätt rakt igenom utan att tas upp.

Senast ändrad:

akta så att kalcium/fosfor kvoten inte blir för hög! jag hade typ haft 8 kg hö. 1 kilo lusern, och två kilo korn. Utan kornen så blir balansen cp...

väldigt mycket protein blir det.. men det är nog värt att prova tycker jag. Energi nivån blir inom det normala. Resten av värderna med.

man blöter ju upp lusernen.. därmed borde hästen kunna ta upp den näringen. För de är de du tänker på antar jag?

Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön. Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.
Kornets kärna är mycket hård, speciellt om den är hårt torkad efter skörd, och korn måste därför krossas eller stöpas (=blötläggas i ca ett dygn) för att kunna ges som kraftfoder till häst. I annat fall ökar risken ytterligare för att hästens grovtarm tillförs stora mängder lättsmälta kolhydrater. Krossat korn bör hålla en bra foderkvalitet i några veckor och kanske längre om förvaringen sker mörkt och kallt.
Anna Jansson, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU

Okej då förstår jag hur du tänker. Nej stora mängder stärkelse är ju inte bra, jag trodde du menade att korn och grovfoder inte kunde räcka som foder till en häst överhuvudtaget och blev lite fundersam. Men det är klart, för häst med högt energibehov blir det stora mängder stärkelse om man ska ge allt utöver höet i form av korn.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 657
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 602
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har 2 stycken varmblodsvalacker som just nu går på 2 kg granngårdens musli var om dagen.. Har tänkt att jag ska börja blanda lite...
2
Svar
21
· Visningar
1 421
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka