M

mo0n

Jag behöver lite hjälp, har en shettis som jag ev vill börja tävla med i precitionskörning och ev marathon men vad ska jag köra för att träna honom till det?

Vad kostar det att börja tävla ? m.m

Alla svar och alla tips tas tacksamt emot. :smirk:

Sv: Hjälp

För att börja tävla oavsett om det gäller precison/ dressyr eller maraton behöver du en lyhörd häst.

Träna mycket "vardags dressyr" för att få en mjuk och smidig lättsvängd häst.
Det är enligt min uppfattning DYRT att tävla körning..
Anna-Carin

Okej men hur, då du menar "vardags Dressyr" via vagn ;) hehe ge några exempel.. :)

Okej ungefär hur mkt kostar det. ? :)

å andra sidan blir det bara två-tre tävlingar om året... :)

Men välkommen till körsporten Mo0n!

Ser att du bor i röbäck, nära till både SURFs anläggning med maratonbana och till URF (hippologum) Båda föreningarna har körträningar varje vecka.
Jag har tillhört URF och vet att körsektionen blir jätteglada om du vill komma och titta med eller utan häst. De kommer visa dig allt om körning och även tävlingsdelen såklart.
Jag började tävla i den föreningen och det var en bra start!!

Så kontakta föreningarna så får du garanterat hjälp. Det blir bäst så än att du ska få internetsvar.

googlade och hittade en nybörjarkurs!
------------------------
URF:s tävlingskuskar erbjuder nybörjarkurs i körning med häst och vagn. Du får då lära dig grunderna om utrustning och hur man kör med hjälp av rutinerade kuskar och hästar.

Oj vardagsdressyr..

Välj ut DITT kommando för HALT och nöt in det.. Du ska alltså knappt behöva ta i tömmarna för att hästen ska göra halt..

Vanligtvis är ssss-ljud trav när man kör.. Nöt in det också.. Se till att hästen är uppmärksam på DIG hela tiden..

Rom bygdes inte på en dag.. men men tålamod så kommer man långt..Ta tillfället i akt att nöta in kommandona även när du inte är i vagnen..
Dvs.. ta för vana att säga ditt halt kommando VARJE gång du vill att hästen stannar..
DE är sånna saker som jag kallar vardagsdressyr.. När du nyttjar alla tillfällen som ges för att nå ditt mål..
GLÖM INTE att berömma hästen mycket..

Tävling ja. för mig kostade min enda tävling förra året 250 kr startavgift lika mycket i veterinäravgift..
Sen måste man ha licens
uppstallning
Resor till och från tävlingsplatsen ev flera gånger för att få med vagnar

Anna-Carin

Okeej , tack så mkt.. :)

Vet du då den där nybörjarkursen var ? :)

Jag tycker att det är viktigt att ha en häst som lyder både på marken och då man kör den.

På Hippologum kommer Christina att ha "prova-på" kurs i körning som börjar i Januari. Du kan ta med egen häst eller låna. Hör med Nora här på forumet för telefon nummer etc./Gunilla

Jag ville bara säga tack till alla,
HAr varit på nybörjar kurs nu två gånger och det är verkligen kul.
Har som mål att vara med i tävlingarna 26/27 april.. :)

*kl*

Vet någon om det finns något liknade där man får låna häst och träna i skåne :) ? Gärna runt malmö men inte krav :angel:!

Mvh
Emma

Jag ville bara säga tack till alla,
HAr varit på nybörjar kurs nu två gånger och det är verkligen kul.
Har som mål att vara med i tävlingarna 26/27 april.. :)

Va kul :D:D

Jag ska också försöka vara med på de tävlingarn med Krutrök!
Fast just nu känns det LÅÅÅNGT BORT

Anna-Carin

Krutrök är våran nordisvallack född -93 som kom hem till oss 12 augusti -07 rund och go

Anna-Carin

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
995
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka