T

torpsgordon

jag måsta ha hjälp! mitt varmblod på 16 år, 165 i mkh har börjat bestämma över mig. han springer i väg när vi ska lasta honnom mm. varken jag eller mamma (dom enda hästintreserade i familjen) orkar med honom. vad ska jag göra? behöver hjälp !!:confused:

Sv: hjälp!

När du lastar honom tycker jag att du ska försöka ha så långt grimskaft som möjligt. Varför inte ta en longerlina? Sen tycker jag du ska ha en kedja på honom när du leder honom [över nosryggen eller under hakan], så att varje gång han visar en tindens till att dra iväg med dig kan du rycka till en gång MEN glöm inte att ge efter på en gång så du inte skadar honom. Genom att träna honom på det här viset [kan verka grymt] kommer han tillslut att få den respekt för dig och kommer se dig som högsta rang i flocken. Vilket vi människor alltid ska vara.

Sen tycker jag du ska ha en kedja på honom när du leder honom [över nosryggen eller under hakan], så att varje gång han visar en tindens till att dra iväg med dig kan du rycka till en gång MEN glöm inte att ge efter på en gång så du inte skadar honom.

Är dte inte bättre att bygga upp ett förtreonde och skapa en band imellan häst-människa genom att använda sig att kommunikation genom kroppspråk istället för att använda sig av en kedja runt nosen?

Vad lär sig hästen av det? Han kommer ju inte se henne som högst i rang för att han vet att han får ett ryck i nosen när han rusar..

Jag läste om detta problem i helgen.

Han som skrivit boken jag läste (som jag ej minns titeln på) sa att för det mesta blir det fel för att människan är för otålig. Han påstod att det krävs sju minuter för hästen att fundera ut att den ska på transporten och människan ger upp efter fyra minuter och försöker sig på en annan metod -vilket återigen skulle kräva sju minuter.

Just nu har jag en häst som kliver på utan knot, men när jag läste det där kom jag att tänka på min förra häst, egensinnigt fullblod. Vi höll på i flera timmar när han skulle från sommarbetet. Det var hon jag hade hästen hos som hade befälet då och höll på med linor och grejer. Jag bad att få köra min "snälla" metod, men hon sa att jag då var för mesig med min häst. Vi fick lämna hästen ensam kvar på betet tillslut.

Dagen efter skulle vi försöka igen, och jag krävde att få göra det på mitt sätt. Det tog elva minuter, sedan lämnade vi betet med hästen i transporten. I det fallet stämde nog den teorin. Tänk så fantastiskt om det var en universallösning (vilket jag inte tror det är, tyvärr..).

grejen är att innan vi fick hem den nya hästen (2 månader sen) så gick han in i transporten utan problem. nu gå han inte in längre.

Trivs han med själva transporten? Är den mycket olik den transport han var van att åka innan?

Norrland

Det är inte bara lastning som är problem, eller hur? Iaf låter det så i början av tråden. När en 16-årig häst börjat krångla och "ta över" är det bara att bita ihop och jobba MYCKET med honom. Mycket = tid. Hästen "testar" (dumt/fel uttryck-jag vet) efter 1,5-2 mån. Det går (oftast) över! Om du MÅSTE lasta just nu - ställ in en annan pålle i transporten först. Funkar troligen (om han tidigare varit lättlastad).

Är dte inte bättre att bygga upp ett förtreonde och skapa en band imellan häst-människa genom att använda sig att kommunikation genom kroppspråk istället för att använda sig av en kedja runt nosen?

Vad lär sig hästen av det? Han kommer ju inte se henne som högst i rang för att han vet att han får ett ryck i nosen när han rusar..

jo men hur lätt är det att stå och skapa ett förtoende när hästen bara springer iväg.? Hon måste ju få hästen att lyda henne. Hon kan ju inte springa efter och ge hästen snällt att stanna!
Jag håller med, självklar ska man ha ett starkt band mellan häst och ägare, men man kan inte vara för snäll. Hästarna lever fortfarande i samma system som för många år sen och dom behöver en flockledare. Vilket då är vi människor.

jag tror inte att det är något problem med transporten för jag har haft han i 1.5 år och har det senaste året har han inte varit svår att lasta. men innan vet jag inte vad han åkte för transport det enda jag vet är att han va jätte svår å lasta.

Det är inte bara lastning som är problem, eller hur? Iaf låter det så i början av tråden. När en 16-årig häst börjat krångla och "ta över" är det bara att bita ihop och jobba MYCKET med honom. Mycket = tid. Hästen "testar" (dumt/fel uttryck-jag vet) efter 1,5-2 mån. Det går (oftast) över! Om du MÅSTE lasta just nu - ställ in en annan pålle i transporten först. Funkar troligen (om han tidigare varit lättlastad).

precis det gäller inte bara lastning. när jag ska ta in honom från hagen till stallet då han vet att det ligger mat i krubban drar han redan när vi kommer innanför dörren till stallet.

1 Använd både grimma och grimskaft, ev. kedjegrimskaft.
2 Lägg grimskaftet över nosryggen och gör en ordentlig förhållning/ett par stycken/ när han drar med Dig. Så fort han stannat och står still, släpp efter grimskaftet, BERÖM plus ev. lite godis. Gör igen förhållning samt stoppkommando, släpp efter, beröm plus godis. Gör det ett par gånger till, tills det fungerar bra.
3 Gör ALLTID exakt likadant
4 Fodra kraftfoder samt halva högivan i transporten ett par gånger tex efm foder eller när det passar Dig och kör alltid iväg på ngt. roligt, för honom roligt!!
5 Kolla om han blir åksjuk - rätt vanligt bland hästar, är transporten tillräckligt hög ? Får han tillräckligt med luft ? Vill han stå med lyset på ?
6 Prata inte en massa med hästen, lär honom först ett par kommandon så de funkar. Det räcker tills testningsperioden gått över och rid honom mycket och omväxlande så han inte har långtråkigt, då blir hästar lynninga.

grejen är att innan vi fick hem den nya hästen (2 månader sen) så gick han in i transporten utan problem. nu gå han inte in längre.

Du skrev även tidigare att han var svårlastad tidigare, men att det gått bra senaste året. Vad hände då den nya hästen kom? Var det då allt krångel började?

Med tanke på att det har uppstått andra problem med hästen (ex vi insläpp) betvivlar jag att det är själva transporten som är problemet, eller..?

Det finns miljarder olika sätt, alla hästmänniskor har sin egen teori om hur man ska göra.
Personligen tycker jag att man ska ta hjälp utav någon kunnig person som man har förtroende för.
Jag har arbetat med detta "problem" i nästan 15år ( tar emot hästar på gården). Detta kan tyvärr kan uppstå när som helst och var som helst, även den snällaste och lydigaste häst-/ ponny kan få för sig att nu ska jag bestämma.
Tycker att du ska lyssna till vad din häst försöker säga dig och välja ut en person som du och hästen har förtroende för som kan hjälpa dig innan det blir jätte fel och hästen har skadat dig.
Grimskaft med kedja och linor i all ära men man måste veta varför hästen beter sig så först, det kan vara ett fel från människan som orsakar problemet. Alla hästar och människor är inte skapta för varandra, kanske är det kemin som inte stämmer. Svårt att utala sig om när man inte sett "problemet" i verkligheten.
Testa inget som kan skada dig eller hästen..... då har du fått ett riktigt problem.

Du skrev även tidigare att han var svårlastad tidigare, men att det gått bra senaste året. Vad hände då den nya hästen kom? Var det då allt krångel började?

Med tanke på att det har uppstått andra problem med hästen (ex vi insläpp) betvivlar jag att det är själva transporten som är problemet, eller..?

jag vet inte vad som har hänt men innan så var det han som bestämde i hagen men när vi fick den nya hästen så är det andy (den nya hästen) som bestämmer jag vet inte vad som kan ha hänt men de kanske e att han vill bestämma över någon å då blir det mig!

Vi skickade också i väg en häst för någon vecka sen, han bråkar bara när han ska in i transporten, inge problem där inne eller när man kör, men in skulle ha fan i mig inte, hade jobbat natt, varit uppe över 1dygn när vi började och kämpa med denna kille, höl på i 4timmar, till slut kastade jag på en dubbel vikt handduk över ögonen, för då var han"tvungen" att lita på mig, och tjohopps så var han inne i transporten utan problem eller att någon skadade sig.

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama