wtf

Trådstartare
haha, sambon har köpt pirayor :crazy: :p
vi har nu 5 st småttingar (ca 4-5 cm) i ett 120 liters (:eek: ). antar att de klarar sig ett tag på den ytan nån månad.. men jag har ändå kollat efter större.
har tänkt mig mellan 450-540 l.. kruxet är att det max kan vara 150 långt för annars får det inte plats! har läst på om pirayor och vet att den volymen fortfarande kommer vara lite liten.. läste på zoopet att det skulle vara 200 cm och minst 700 l.. men så läste jag nån annanstans att de behövde ca 90 l per st?

sen funderar jag lite på om man kan bygga en egen bakrund av frigolit och nånting mer? fäster man det med akvariesilicon? vad ska man ha för yta på frigoliten isf?

Sv: hjälp

Really... lämna tillbaka dom. Det där är verkligen totally over your heads med pirayor. Det är en av de svåraste sötvattensfiskar man kan ha :crazy:

Skötselmässigt tycker jag inte de är svåra, men de är stora fiskar som ofta matas på spektakulära sätt, och då ställer det stora krav på reningen av vattnet. Det största problemet med pirayor är att de ofta börjar skada varandra, och tillslut har man bara några stycken kvar av ett från början stort stim. Ju större akvarium, desto mer plats att komma undan, men de droppar av en efter en iallafall.

jag har ju som sagt 5 st, så det är ju iaf inget jättestim!
har läst att de är mer stimfisk när dom är små än när dom är stora, att de då kan "jämföras" med ett löst sammansatt gäng med frivilligt umgänge. rätt?
börjar dom skada varandra allt eftersom de växer så borde man ju kunna sälja av några? alternativt lämna till en fiskaffär (tex akvariehobby i uppsala).
tror det är redbellies jag har, som väl är dom vanligaste? dom har röda kinder och röda fenor på buken.

just nu bor vi i en ganska trång 2:a på 58kvm så någe större akvarie än 540 l får vi absolut inte in. tanken är att vi ska köpa hus snart (nåt år) och då drömmer jag om att bygga en egen tank på typ 1500-2000 l. men då krävs det nog att man får lite hjälp :p vill inte ha en vattenläcka och få förödande skador på huset :p

näe, jag brinner för det här! så fort jag får tag i ett nytt kar så ska det göras riktigt, biotopiskt! :)
fy vad roligt det är med akvarium, trots massa motgångar :p

jag har ju som sagt 5 st, så det är ju iaf inget jättestim!
har läst att de är mer stimfisk när dom är små än när dom är stora, att de då kan "jämföras" med ett löst sammansatt gäng med frivilligt umgänge. rätt?
börjar dom skada varandra allt eftersom de växer så borde man ju kunna sälja av några? alternativt lämna till en fiskaffär (tex akvariehobby i uppsala).
tror det är redbellies jag har, som väl är dom vanligaste? dom har röda kinder och röda fenor på buken.

Svarar ja på alla frågor här.

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 657
F
Övr. Djur jag har en kompis boende hos mig sen igår, å idag då jag var på jobbet ringde hon å sa att hon inte kunde se ormen någonstans. :eek: Så...
Svar
14
· Visningar
2 147
Senast: gul_zebra
·
L
Hästvård Förlåt mig moderatorer, jag vet att det finns en fångtråd och jag har sökt väldigt mkt men jag har så himla många frågor ang vad som...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama