lillamy73

Trådstartare
Har fått hem ett fullblodsto som är extremt mager.

Anledningen till att hon tappat så är att hon har haft ett föl vid sidan förlänge (enligt hennes ägare) Nu är hon hos mig för att vänja av fölet + att äta upp sig. Hon har haft fri tillgång till hö hela tiden.

Funderar på hur man snabbast går till väga att få upp henne i hull?
Och så vitt jag har förstått så får ju inte hästar som man avvänjer äta för mycket protein. pågrund av att de kan få juverinlammation.

Sv: HjÄlp!!!

Anledningen till att hon tappat så är att hon har haft ett föl vid sidan förlänge (enligt hennes ägare) Nu är hon hos mig för att vänja av fölet + att äta upp sig. Hon har haft fri tillgång till hö hela tiden.

Och så vitt jag har förstått så får ju inte hästar som man avvänjer äta för mycket protein. pågrund av att de kan få juverinlammation.

Lucern eller HippoAlfa kan ju vara ett bra alternativ.
Har du ett bra hö? Analys?

Har själv ett svårfött fullblod som äter alfa, linfröolja betfor och E-vitamin. Och nu är hon superfin.

har jag aldrig hört utan snarare att fölston ska ha mer protein just för att de har föl.

ge henne fri tillgång på bra hö + lucern så kommer du nog långt.

Ibland kan fullblodsston vara lite kräsna och inte vilja äta tillräckligt med hö. Vi har då fodrat med lucernpellets och hällt på ordentligt med olja och till det något kraftfoder med höga kvoter (tex krafft groov, salsa xtra mix eller ngt annat likvärdigt)
Mycket foder behöver de ialla fall för att komma upp i hull.
Lycka till!

De ska ha MASSOR med protein så länge de diar! Och sedan LITE mindre successivt men man måste se till att de får i sig BRA med protein.
Jag skulle tro att hon magrat pga att höet hon haft fri tillgång till har dåliga värden, framförallt av PROTEIN!

Ska hon fodras med samma hö hos dig också eller har du ett annat? Har du analys på det?
Annars skulle jag utan tvekan börja ge minst 3kg lusern/dag till stoet (börja med 0.5kg/dag och öka successivt under ca 10 dagar tills du kommer upp i 3kg - man behöver inte vara extremt försiktig med lusern, det räknas till grovfoder).
Det spelar ingen roll om du ger pellets eller hackat lusern. Om hon ändå äter fritt med stråfoder kanske pellets vore enklast?

Med lusern behöver du inte vara rädd för proteinöverskott - överskott som kommer från GROVFODER är inte skadligt. Tänk på att bete (gräs) innehåller MER protein än lusern och det klarar alla hästar galant!

Jag brukar ta bort allt kraftfoder när jag tar bort fölungen för att minska mjölkproduktionen. Efter en vecka öser jag på igen.

Ditt sto behöver säkerligen massor av både protein och energi för att bygga upp sig. Problemet har inte varit att fölungen gått kvar för länge utan att stoet fått för litet mat. HH

Faktum måste som sagt vara att stot fått förlite mat. Men nu är hon här och jag ska hjälpa till med att få upp henne i hull igen.

I kraft foder ingår även lusern? eller kan man börja ge henne det nu när hon ska sinas?

Fri tillgång hö på dagen medans hon går ute och sex kilo på natten tror ni att det kan hjälpas? Höt är av fin kvalité det är inte analyserat men mina hästar här hemma har inte behövt något extra utan de är runda och fina ändå. De går ut mellan sex och sju på morgonen och in mellan nio-tio på kvällen.

Lusern kan du börja införa i foderstaten NU (när fölet ska avvänjas) så har du kommit upp i de där 2-3kg om nån vecka.
Ingen fara på nåt sätt att ge lusern - och nej, det räknas INTE till kraftfoder.

Du verkar ju ha ett bra hö också, ge fri tillgång även på natten. Dock ska hon ju äta upp lusernen, om du köper det, så du får väl se hur mycket hö hon då kan tänka sig att äta till natten ihop med lusernet...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT

Hund, Katt, Andra Djur