J

J_jagersjo

Har för en vecka sen fått hem en 7 månaders fjording hingst. Har aldrig haft unghäst innan och det var jobbigare än ad jag trodde.. hur ska jag hantera han? han är helt underbar i boxen. Står stilla när jag borstar han och kan gosa i timmar. men när jag släpper ut dom i hagen, får jag inte in han. han vill inte ledas. hur ska ja träna det? han bara ryggar och stegrar sig. :devil: hur ska jag gå vidare?
 
Sv: HjÄlp...

Aldrig haft unghäst och så köper du en fjordhingst! Inte vidare genomtänkt....
Hur mycket hanterad är han egentligen? Det är ju en förutsättning för hur du går vidare. Jag skulle nog nöja mig med att leda till och från hagen tills han förstår att följa dig. Kastrera snarast!! Det underlättar massor för dig.
 
Sv: HjÄlp...

Skulle nog oxå rek att kasterara honom så fort som möjligt eftersom du inte har någon unghästvana. Man måste verkligen veta vad man gör om man ska hålla hingst!

Jag skulle rek dig att köpa lite böcker i hästhantering, typ Hempfling "Dansa med hästar", någon NH-bok el liknande, för att kunna fastställa ledarskapet så tidigt som möjligt innan det går helt överstyr!

Lycka till!
 
Sv: HjÄlp...

Det finns PM till dig!! Rekommenderar också kastrering om det inte är en extremt bra hingstunge, men det hjälper dig knappast nu, det är inte riktigt läge väderleksmässigt för en sån operation, och sedan är det inte alls säkert att han sluter med dumheterna bara för att han blir valack! Förhoppingsvis har han nån buskompis i hagen som han kan lägga sin energi på?
 
Sv: HjÄlp...

Men nån stans måste man ju börja och då blev det en fjording eftersom jag älskar den rasen. har erfarenhet av innan. men nu har jag tränat i två dagar och allt känns redan mycket bättre. jag får kontakt med han i hagen. (om inte den andra hästen kommer och stöter bort han) men då blir jag inte glad på den stora. gick med han 100 m fram och tillbaka utan den stora. Ska kolla på hästböcker, får lusläsa alla. Men kastrering är väl inte aktuelt förän båda kulorna trillat ner? om dom nu gör det.
 
Sv: HjÄlp...

Aldrig haft unghäst och så köper du en fjordhingst! Inte vidare genomtänkt....
Hur mycket hanterad är han egentligen? Det är ju en förutsättning för hur du går vidare. Jag skulle nog nöja mig med att leda till och från hagen tills han förstår att följa dig. Kastrera snarast!! Det underlättar massor för dig.


Varför denna tråkiga attityd?
Kan vi inte bara försöka stötta de människor som söker hjälp här på buke?:cry: :confused:
 
Sv: HjÄlp...

Tråkiga attityd? Det är du som läser in det mellan raderna i så fall.
 
Sv: HjÄlp...

En unghingst som byter stall kan ju lätt bli lite kaxig, eller rent av "bara" uppspelt av allt det nya. Samtidigt som en hingst behöver en fast hand vill jag inte bråka för mycket med ett föl som inte lärt sig hur man uppför sig. Toppen är om han har någon att busa med i hagen, gärna någon som även uppfostrar honom. Fixa unghästbete i sommar, det är toppen som "uppfostringsanstalt"!:p
När du pysslar med honom så flytta ofta på honom, tex backa några steg, flytta baken åt sidan osv. Den som flyttar är ju den som är högst i rang och på det viste blir du "naturligt" högre än honom.
 
Sv: HjÄlp...

Träna. Det finns inget annat att göra. Det är inte ofta en unghäst lär sig ledas av sig själv. Tänk på din egen säkerhet bara!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 071
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp