Hjälp..!!!

W

Whitaker

hej alla därute! har en kompis som pricis köpt en 7 årig fjording valack.
Det är hennes första häst, och han var superdupergullig när han kom, ( pigg å stark som en fjording brukar vara, när man går ner till hagen får man ha kedja om han inte ska störta efter varenda grästuva på vägen dit.:D )...nu har han börjat dumma sej.. det började med att han stegrade sej 1 gång mot henne när hon hämtade honom i hagen. sen så gjorde han det en vecka senare igen när det var ute å gick..hon blev jätte rädd för honom..å såg till att en duktig hästutbildare kom å kollade på honom..han stegrade då sej 3 gånger mot denna hästutbildare..å hon sa " den här hästen är helt galen, ni får skicka iväg honom".."Anna" blev ju självklart jätte ledsen, och kände sej lurad:cry: "Anna" å hennes mamma (som inte kan någonting om hästar) tyckte att om den här utbildaren tycker det så är väl det de bästa att göra...de ringde då å pratade med den här mannen som de skulle skicka hästen till. å han sa " jag lovar att du kommer att bli nöjd, när du hämtar han om en vecka kommer han vara helt underbar, du kommer till och med kunna rida honom barbacka i bara grimma å grimskaft"..det tyckte de lät jätte bra.. tycker själv att det låter lite skumt.. undrar vad de gör med hästarna?:confused: men i allafall ska de köra honom över 30 mil till det här stället..Vad tycker ni man ska göra i en sådan här situation??:eek:

Sv: Hjälp..!!!

Hjälp behövs ju verkligen då en "hästutbildare" bekräftat att det finns ett probelm. Men att skicka iväg skullej ag vänta med, bättre att försöka få hjälp på hemmaplan där man själv kan vara med och se och förklara och förstå. Men tjejen som du kallar "Anna" kanske stannar kvar med hästen där denna veckan?

:) hej. jag skulle behållt hästen. min ponny var sån i början. visa vem som är ledare så kan du få världens bästa hästkompis.. tycker man ska ge en ny häst minst en månad att känna sig hemma osv. :D

Jag hade verkligen INTE skickat tillbax hästen.
Bara av de lila du sa kan ju inte betydda mer än att hästen utsätts för någon form av stress hästen är kanske rädd för*förra ägaren* så den ser en befrielse eller att den kanske tror att du kompis ska göra desamma oh ser att hon är kanske en lite Lugnare person som han kan sätta sig över.
Vissa människor tror att sporrar oh hårda tag får oss att bli vän med våra djur men ikke.
Vissa fal kan de gå men inte i alla.
Nästan så man känner för att a bilen oh kolla på hästen oh hjälpa er.

Sen de bästa med en häst som försöker resa sig ner är att inte gripas va panik utan få ner dne på marken för hästen är lika rädd när den reser sig över dig som du blir FÖR att den gör de.

;)

som sagts tidigare, är det inte bättre att behålla pållen hemma och be någon komma dit istället om hon känner att hon behöver hjälp? Är ju betydligt bättre om hon kan vara med och själv prova på och lära sig. Det är ju trots allt hon som ska hantera pållen när den kommer hem igen, inte den här gubben. Risken är ju att resultatet blir lika med noll. Pållen får respekt för gubben som har jobbat med och hanterat den, inte för "Anna". Det låter lite som att det bara är en maktfråga. Vem det är som bestämmer!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 606
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 137
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 412
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar