P

prinz

Min häst som jag regelbundet använder i min utbildning har fårr rejäla skavsår av hans fårskinnspadd, ett tillägg är att han då fått ont och stel i baken som följd. Han rids inte nu på grund av smärtan för honom (och i mitt hjärta), jag vill ju absolut inte rida honom när han har ont.:cry:

Skavet har han fått pga att jag klippt honom för tidigt i år och förstört hans kvalitée på pälsen. Senare år har jag klippt honom vid jul (efter pälssättningen).

Och som om inte det är nog har hans fått hudinflammation på bakre delen av kroppen. Och det är pga den tidiga klippingen som förstörde det också.:cry:

Allt detta pga av att klippningen skedde vid fel period!

Vad ska jag göra nu då?
Hur får jag bort hudinflammationen?
Vad kan jag göra hör att hålla honom i trim? :confused:

Tacksam för hälpande förslag!

//Hanna den olycklige

Sv: Hjälp!!!

Kylbalsam eller liknande för att få bort att det kliar, när det slutar klia så brukar den gå bort ganska fort.

Men hur kunnde det bli så egentligen? Jag har hunnit klippt min 2 ggr redan, en förre hon satte päls å en gång till efter det å båda var förre jul. Har du en häst som blir känslig vid pälsfälning?

Löslongering, markarbete, promenader. Å möjligtvis tömköra om det går med hudinflamationen. Finns mycket man kan göra med en häst som inte rids ;) Många bukare har bra förslag.

tack för tipsen!

För tillfället är det svinkalls utomhus och haan behöver ländtänke när jag går ut. Den lilla friktion som blir på korset (där hudinflammationen är) reagerar han på. tyvärr...suck!:cry:

Ja, han är väldigt känslig för när man klipper honom. var glad över att din häst inte är det. det skapar bara massa problem. :smirk:

Du kan prova att smörja ringblomssalva. Det är ett naturläkemedel som hjälper ganska bra. Det hjälper huden vid inflammationer och är klådlindrande

Arbete vid hand är ett bra sätt när man inte kan rida.
Löshoppning.
Löslongering som redan nämts. osv

Sen så är det väl bara att inse att du inte ska klippa den hästen?!

//F

prinz skrev:
tack för tipsen!

För tillfället är det svinkalls utomhus och haan behöver ländtänke när jag går ut. Den lilla friktion som blir på korset (där hudinflammationen är) reagerar han på. tyvärr...suck!:cry:

Ja, han är väldigt känslig för när man klipper honom. var glad över att din häst inte är det. det skapar bara massa problem. :smirk:

Jadu min har päls som heter duga hon, hon är ganska tålig i allmänhet oxå.

Just det kom på en sak till, hudiritation kan komma utav att hästen är "upprörd/ireterad" i magen eller liknande. Störningar i tarmfloran. Så om ni har bytt något foder nyligen eller något annat som stör så kan det finnas en bov där oxå. Känner till en liten ponny som fick hudproblem i somras vilket senare drogs till tarmfloran (efter sisådär 5 000 kr).

Ja du då är det svårt, ländäcken ligger ju som dom gör det gör dom ju. Ridhus ni kan vara i kanske? Annars kommer det tyvärr att bli svårt att få bort ordentligt, hudutslag bör väll luftas å vara utan friktion helt å hållet om jag inte mins fel. Det har varit bra kallt här ett tag nu oxå, men idag så är det iaf bara ett par tre minus iaf. Får hoppas att det blir lite varmare hos er snart.

prinz skrev:
Min häst som jag regelbundet använder i min utbildning har fårr rejäla skavsår av hans fårskinnspadd, ett tillägg är att han då fått ont och stel i baken som följd. Han rids inte nu på grund av smärtan för honom (och i mitt hjärta), jag vill ju absolut inte rida honom när han har ont.:cry:

Skavet har han fått pga att jag klippt honom för tidigt i år och förstört hans kvalitée på pälsen. Senare år har jag klippt honom vid jul (efter pälssättningen).

Och som om inte det är nog har hans fått hudinflammation på bakre delen av kroppen. Och det är pga den tidiga klippingen som förstörde det också.:cry:

Allt detta pga av att klippningen skedde vid fel period!

Vad ska jag göra nu då?
Hur får jag bort hudinflammationen?
Vad kan jag göra hör att hålla honom i trim? :confused:

Tacksam för hälpande förslag!

//Hanna den olycklige

Exakt var har han sadelskav o hur ser det ut? Är det där bakdelen av sadeln ligger an mot länden?

mvh Jessica

Där sa du något....

Ridhuset i skolan kommer jag ju vara i en hel del...:idea:
Där kan han få hoppa så mycket han vill!!! ;)

JO, jag väntar på varmare tider så man slipper alla dessa täcken. REn lite anledning till att han fått inflammationen är nog att han har varit "instängd" under täcket.

Tack för alla tips :bow:

precis på länden. Det är av en fårskinnsgelepadd. Men jag har tagit bort den för tillfället. sadeln ligger inte så pass långt bak på skavet men han är fortfarande irriterad runt ett stor område där. därför får han ont i ryggen som sedan leder till att han går spänd med baken...och får ont....suck!:banana:

prinz skrev:
Där sa du något....

Ridhuset i skolan kommer jag ju vara i en hel del...:idea:
Där kan han få hoppa så mycket han vill!!! ;)

JO, jag väntar på varmare tider så man slipper alla dessa täcken. REn lite anledning till att han fått inflammationen är nog att han har varit "instängd" under täcket.

Tack för alla tips :bow:

Jo det är tufft med dessa täckestider. Dock trivs jag själv bra med vintern, fast det får ju gärna hålla sig runt bara några minusgrader. Nu är det ju ultimat att rida, man kan rida i princip överalt där dom inte ploggar ordentligt vilket dom inte gör här :D

Ett tips för att slippa styltor under hovarna är att klippa ut sluor av plastlock. istället för att köpa dyra snösulor som dessutom i vissa fallstänger inne strålen. Det funkar jätte bra :banana:

prinz skrev:
Ett tips för att slippa styltor under hovarna är att klippa ut sluor av plastlock. istället för att köpa dyra snösulor som dessutom i vissa fallstänger inne strålen. Det funkar jätte bra :banana:

Använder redan snösular :p

Vi har liksom hagar där det behövs oxå. Annars kan ju hästen bracka om kull på stallgången å jag kan lova dig att där kan det hända mycket ont, finns hästar som har ramlat omkul med ett ben åt vardera håll som split å det vet jag faktiskt inte om hästen kan återhämta sig ifrån. så jag kör hellre på en metod som kan sitta i helttid som man vet sitter kvat om inte alltihopa åker av. Man kan även om man köper ordentliga snösulor ha dom i ett par till tre års tid. Så själv anser jag det är värt pengarna.

Hej, hade problem med en häst själv för många år sedan köpte ett helt renskinn och klippte ut en lämplig bit på min häst funkade det, har ullvojlockar själv, har du provat med jodopax funkar på mycket även kliande svansar, vi håller tummarna för bättre väder, och prova ge extra vitamin för pälsen tror det var b eller e men det går lätt att ta reda på, min hovslagare pratar ocxså om att skära ut från plastflaskor, snowgrips ska sitta lite bättre tydligen än de dyrare köpta som man hittar i hagen då och då. Lycka till

Knapplånspåpekning :p

å för övrigt det är b-vitamin för pälsen å e-vitamin för muskel byggnad fast e-vitamin bör kombineras med selen för bästa resultat.

klipp inte hästen nån mera gång snälla!!
jag fattar inta att så många rakar sina hästar , dom har päls av ett skäl faktiskt !
rid barbacka !
smörj in med helosan tjockt flera ggr om dagen men tvätta rent mellan o låt lufta ..kanske en häst kompress där det är värst?

föressten , fryser han så hemskt om du rider han ute utan täcke?
du kan ju rida en liten stund barbacka bara menar jag , kyla mördar bakterier faktiskt .

knapplånspåpekning.

Varför svarar du till mig för?

Det har nog mindre att göra med att du klippt på fel tid, och mer med att göra att hästen helklippts på rygg och kors. Det är alltid vettigt att spara pälsen där. gör så i fortsättningen så kan du med all säkerhet fortsätta att klippa i framtiden.

Jag trodde man hade fårskinnspadd för att förhindra skav?
I tid felaktig klippning, tex försent, påverkar sommarpälsen, infektion har jag faktiskt inte hört talas pga av det.

Tycker det hela låter mysko, svampinfektion kanske?

orcide skrev:
klipp inte hästen nån mera gång snälla!!
jag fattar inta att så många rakar sina hästar , dom har päls av ett skäl faktiskt !
rid barbacka !
smörj in med helosan tjockt flera ggr om dagen men tvätta rent mellan o låt lufta ..kanske en häst kompress där det är värst?

Jag e illa tvungen att klippa honom. Jag har specialidrott i skolan och tränar då två gånger i veckan för tränare och minst två gånger till i veckan självständigt. Han får så låch och tät päls och blir då svettig fort. jag klippte honom faktiskt inte ett år men han fick då istället svamp och flertal förkylningar. så det e negativt hur jag än gör, tyvärr..:(

Liknande trådar

Hästvård I februari tog jag över en häst på halvfoder och tar över honom på hel nu när ägaren hittat en ny häst. En fransk travarherre född -01...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Bufera
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 868
Senast: em-pirre
·
Hundhälsa Min hund blev sjuk igår natt, vaknade av att han for runt och hade ont (vad jag förstod i magen). Så det va bara upp och ta på sig och...
2
Svar
22
· Visningar
4 716
Senast: Linnea F
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar