S

Smillan

Min vovva fick pencelinsalva av vet.
Glömde fråga om det var någon karens på den.
Streptocillin heter den

Ska ju på utställning snart så jag vet inte om jag kan använda den.
Någon som kan hjälpa mig?

Sv: Hjälp

kolla på www.fass.se om det finns något, har själv något som heter Fucidin och det är 7dagar på den.

Har du fått en salva ordinerad av vet. för behandling så är det väl inte frågan om du ska använda den eller inte? Karensen avgör om du ska åka på utställning eller ej...

SKKs dopingreglemente går att hitta på skk.se och där får du svaret.

finns under QJ51RC23: streptocillin (Bensylpenicillinprokain + Dihydrostreptomycin) har 14 dagars karens enl dopingreglementet.

Den du skriver om är inte den salvan i kombination med en annan.
Men det verkar som streptocillin själv inte har någon karenstid.

Min lilla tös har den för att klofästet är lite inflamerat.
Så jag kan använda andra salvor.

Så det är ingen fara att jag bara tänker på utställningen.
Hundens hälsa går först.
Men eftersom det inte är något allvarligt å det är ok att ta annat preparat så vill jag inte chansa..

(Hoppsan jag svarade alla i samma inlägg)

streptocillin är en salva med två aktiva substanser; bensylpenicillinprokain samt dihydrostreptomycin, salvan har 14 dagars karens.

Då kör jag med en annan salva som åxo skulle vara bra.
Det är ju bara början på en infektion så det är ju inte allvarligt på något sätt.
Vill bara vara ute i tid innan det blir värre.

Tusen tack för hjälpen

Blev lite nyfiken, vad är det för ras du har? Jag gör mitt exjobb på kloproblem och det hade varit intressant att veta :o)

Ursäkta en troligen stendum fråga, men?
Vad ska en pencillinsalva ordinerad för en trasig klo ha för dopingeffekt på en "skönhets"-utställning?
Får den ett vackrare sår?
Det kan väl inte ha någon större betydelse på en utställning om hunden är dopad överhuvudtaget det handlar ju inte om prestation på en utställning.

Senast ändrad:

Jag förstår hur du tänker, men karenserna har inte kommit till för att motverka doping i den bemärkelsen att man ska förhindra prestationshöjande medicineringar (av alla läkemedel är det ytterst få som ökar hundens kapacitet) utan de finns snarare för att skydda hundarna från "lidande". Läkemedel kan påverka kroppen på många olika sätt och under lång tid, genom att följa dopingreglementets karenser anser jag att man är "fair" mot sin hund.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 258
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 403
Senast: Troll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama