Hjälp!!!!

Fiffi1

Trådstartare
Hur länge har era honor varit dålig efter en kastrering?
Igår kastrerades (onsdag) hon ca 8.30, hämtade henne kl 14, drack lite vatten när vi kom hem men vill inte äta något.
Hon har varit utan mat sen kl 18 tisdag kväll. Hon ser ut att ha väldigt ont och går stelt men kan hoppa upp i soffan.
I morse ville hon inte heller ha mat, hur länge kan hon vara utan mat.
Annars äter hon oftast hela kvällar och ca två ggr på dagen.
Vi fick i henne några kattgodisbitar men eftersom hon bara äter blötmat så vågade vi inte ge henne mer än några bitar.

Kastrerade min andra hona för två månader sedan och när jag hämtade henne kl 17 och kom hem så var det full fart, hon åt osv.
Hon var sig själv dagen efter och lekte som vanligt med den andra kattungen. Det syndes knappt på henne att hon blivit kastrerad.

Hon blev ju vaccinerad också (har skrivit om det i en tidigare tråd)
och vet. tog avdödat vaccin genom att hon blev dålig efter förra vaccineringen.

Hon ser bra ut i såret det jag kunnat se, vill inte vara där och peta.
Ska jag tvångsmata och tvinga i henne vatten?

Sv: Hjälp!!!!

Jag tror det tog 3-4 dagar innan en av mina honor åt efter kastrering. Hon var väldigt stel och orkeslös. Eftersom jag inte såg om hon drack när jag inte var hemma så matade jag henne med vatten från en pippet så att jag säkert visste att hon fick i sig vatten.

Ge henne socker saltlösning så hon får lite energi genom dextropur sockret.

Maten är ingen fara, men vätska måste hon få i sig. Min hona var trött och orkeslös i 2 dagar efteråt. Den enda mat jag fick i henne var kokt torsk, med mycket vatten. Prova såna saker och sen försök få i henne extra vatten.

Jag kastrerade ju syskonen samtidigt. Den ena som har damp (willma), hon reagerade inte nämnvärt. Tyckte kanske att tratten var lite jobbig, men åt bra och var lika kelen som vanligt. Hon är världens gladaste katt :)

Den andra FINA damen dock (emma) ansåg att vi fördärvat hennes liv. Hon vägrade röra sig...vi fick lyfta henne till toan, hon vägrade äta...tja...hon tyckte livet med tratten var en pest helt enkelt. Tog man av tratten en liten stund så fungerade allt som vanligt. Men med tratten kunde hon sitta i samma ställning i flera timmar :crazy:
Däremot blev vi, på inrådan av veterinären, tvugna att tvångsmata henne efter två dagar...och det var som att då man tryckt i henne en kula...så insåg hon att hon var ganska hungrig ändå...och då gick maten ned...

Tackar för alla svar.
Hon började äta lite igår vid lunch, min dotter matade henne med sked.....

Vi har inte behövat använda tratt på någon av dem. Tidigt i morse började hon bli sig själv och kom på att hon inte kelat och gosat med mig på länge. Jag har varit vaken sen kl fem i morse med en katt som ställde sig i ansiktet om jag blundade.

Den här katten har verkligen sett ut som vi fördärvat hennes liv, tittat på mig med stora, ledsna ögon. Jag fick faktiskt dåligt samvete; vad har jag gjort!
Hoppas hon är riktigt pigg när jag kommer hem ikväll.

Mm, jag är så glad nu när hon mår lite bättre.
Igår när jag bar henne till sängen så ville hon så gärna busa med överkastet när jag drog av det, men det gjorde ont på henne och hon såg så olycklig ut.
Imorse när jag gick upp och duschade så föjde hon med som vanligt och väntade utanför draperiet tills jag blev klar.

Pratade precis med gubben och han hade tittat på såret idag och det var en knöl där, på min andra honkatt fanns det ingen knöl där. Är det på väg att bli ett "bråck", ska jag åka in till vet igen?
Det är så typiskt när det är fredag, isåfall lär jag ta ledigt och åka dit med henne så hon slipper gå hela helgen. Går lite stelt idag också men går nu i trappan och svansen har kommit upp igen.

De kan bli lite svullna i såret och det brukar inte vara någon fara. Bara de äter och dricker. Min ena kisse hon vart svullen men i övrigt var hon pigg och glad

Skönt att höra, då avvaktar jag. Det såg ut som en pingisboll fast lite mindre sa han.

Försvann svullnaden på din kisse.
Har en kompis som kastrerade sin hona på en privat klinik, den kissen fick en bula där och har den fortfarande kvar två år senare.

åh, vad skönt att höra av er att svullnaden är normal! lät kastrera min honkatt i onsdags, och hon har varit jättepigg och precis som vanligt, förutom att såret är svullet. det är inte rött eller nånting sånt, utan bara svullet, men hon verkar inte må dåligt av det, och nu när jag läst här så har min paranioa lagt sig litegrann iaf..
men hon äter och dricker precis som vanligt och har fått i sej smärtstillande dom två första dagarna, så jag hoppas väl att det inte ska vara någon fara.
är så hemskt hur ynklig hon ser ut ibland bara =/

Min kisse var seg i 2-3 dagar.. sov för det mesta.. men hon hade alltid tillgång till vatten och mat så till slut kom hon igång igen..

Man var lite orolig när hon var så orkeslös men det gick över så fort hon fått vila ut och äta.

Ja, hon var dålig i 3-4 dagar och nu är det full fart igen, skönt.
Äter som förut och busar igen med den större kattungen igen.
Har till och med vågat sig ut lite mer än förut.

Läste om någons katt som fick smärtstillande, finns det och vad är det för något? Är inte katter väldigt känslig för typ, Alvedon mm.

Knölen (svullnaden) har försvunnit i samband med att hon blev lite rörligare.

Fiffi1 skrev:
Ja, hon var dålig i 3-4 dagar och nu är det full fart igen, skönt.
Äter som förut och busar igen med den större kattungen igen.
Har till och med vågat sig ut lite mer än förut.

Läste om någons katt som fick smärtstillande, finns det och vad är det för något? Är inte katter väldigt känslig för typ, Alvedon mm.

Knölen (svullnaden) har försvunnit i samband med att hon blev lite rörligare.

Det finns speciellt smärtstillande för katt. Min fick oxå det efter kastrationen. Det är alltså inga vanliga människotabletter.

Svullnaden går ner när de börjar röra sig, de får igång cirkulationen och de vätskeansamlingar som blivit, går ut i kroppen och katten blir normal igen.

Skönt att hon är ok!!

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 737
Senast: Krålus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 862
Senast: Dorinda
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 735
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.