M

madelon

Jo, det är så här att min häst drabbades av svår mugg. Det tog oss ca 3 månader innan det försvann. Under den tiden drabbades jag av depprission och var därför inte mycket ute i stallet. Nu håller jag på att sätta igång henne igen, men hon är riktigt skitig.=/ För illa av mig, jag vet. Nån som har nåt bra tips på hur man ska få väck all stöv som sitter i pälsen? Jag kan inte tvätta henne, eftersom det är kallt ute. Vill att hon ska få bästa tänkbara vård nu när vi båda är friska igen!!

Sv: Hjälp!=)

Det är väl bara att borsta? :confused:

Är det lera el snö där du bor? Är det lerigt så är det väl bara att borsta och borsta tills hon är ren och sen ha ex ett tunt regntäcke på henne ute så behöver du inte göra storrengöring varje dag.

Är det snö så hoppas på att hon rullar sig så blir hon ren. :)

Börja med grövre borste och gå vidare till tätare/finare sen. En bra ryktborste är guld värd har jag kommit fram till.

Det finns pälsglans å spray shampoo å balsam oxå.

Nej, det är inte bara till att borsta, för det vägrar att gå väck! Pälsen är grådassig och vill helt enkelt inte bli ren.. Jag har täcke på henne både ute och inne + att jag har borstat henne i ca 45 min/dag i en vecka

Är det nödvändigt att ha täcke på "dygnet runt"? Skulle tro att det är därför pälsen blir så "kladdig", speciellt om hästen är oklippt. Det är inte så ovanligt, faktiskt.

Tycker många hästar ser grådassiga ut i pälsarna vid denna årstiden - min oxå :smirk:
Det är väl i och med att de sätter vinterpäls, och så är det ju svårare att hålla en lång päls fin än en kort päls.

Om det inte hjälper att borsta, kolla över foderstaten. En icke blank päls kan bero på att hästen saknar ngt ämne i fodret. B-vitamin ska väl va bra för pälsen iaf.

om man borstar med rotviska (? :p) innan ridpass, å med rycktborsten efter, brukar de försvinna
Stöv försvinner mycket lättare på en varm häst.
Min häst är (nästan) helt damfri :D ;)

Jag måste ha täcke på henne, för min lilla pålle är väldigt känslig för kyla och blir därmed lätt förkyld..=/ Sorgligt men sant.

Va på tävling idag och såg några som smörjde barnängens olja på sina hästar. Kanske kan vara nåt? :confused:

Ett tips är ju att dra över pållen med en fuktig trasa när man ryktat färdigt, då får man med stövet som lägger sig på ytan.

ta av täcket så den kan rulla sig i snön.det tar mycket
sedan kan du rykta den,men ha en mirakeltrasa o stryka av efter ryktborsten.tar ännu mer
som sista åtgärd kan du ta en fuktig trasa,lägga den på hästen,vända upp o ner på ryktborsteno slå in dammet i trasan..funkar utmärkt,men krävs en häst som är van...
mano svans brukar jag tvätta när dte är runt 0,inför vintern.

Thina

Jag hade samma problem i kallstallet där hästen tyvärr hade samma täcke dygnet runt och han hade vila pga ryggvärk så man på sin höjd tog av täcket för att massera/visitera och rykta nån gång ibland men det kändes elakt mot hästen att ta av täcket när det var kallt!
Jag gjorde aldrig något åt det, men det jag kan tänka mej är att tvätta täcket ordentligt så det inte sitter kvar där, sen så finns det ju torrschampo man sprejar på och sen borstar ort, jag hade sån "snabbrengöring" som man rullade på, funkade jätebra mot smuts, stöv tänkte jag inte på.
Det kan även vara "mjäll" från att ha fått andas för lite som då kommer tillbaka även om man borstar ordentligt. Då kan det bli bättre när man tar av täcket, iallafall inne på natten.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 491
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
472
Senast: Unafraid
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka