S

Sussie918

Nu är det lite halv bråttom här..en kompis till mig ska byta stall i morgon, hon ska ev. hyra det men det uppstår lite problem eftersom hon inte är säker på att stallet är godkänt.
Så nu undrar jag vad gäller angående följande:
-Måste man ha gjuten platta för gödslet om man endast har 2 hästar?
-Taket bör minst vara 2,2 m i höjd (läste en tråd om detta) ?

Finns det någon sida för "regler" om olika saker gällande stall.

Och nu när hon ska flytta säger den här tjejen att det är 3 månaders uppsägning som gäller..stämmer det? Låter lite väl mycket..har för mig att det bör vara ca. 1 månad?

Tacksam för snabba svar!

Sv: Hjälp!

Takhöjden beror ju på hur stora hästar du har.. Har för mig att det är 1,5 x hästens mankhöjd men får inte vara lägre än 2.2 m oavsett vilket.

Vad beträffar gödselplattan så tror jag inte att man behöver ha det för 2 hästar men det är nog olika från kommun till kommun så hör med miljökontoret i den kommunen det gäller...

Uppsägningstiden är väl vad man kommer överens om, det kan nog skifta men jag har aldrig hört talas om längre uppsägningstid än en månad.

Takhöjden MÅSTE vara minst 2,2 meter eller 1,5 ggr mankhöjden. Glöm sedan inte alla de andra viktiga måtten, tex mindre än 15 cm eller mer än 45 cm mellan ovansidan av inredningen och undersidan av taket. Titta på djurskyddsmyndighetens hemsida, där kan man ladda ner djurskyddsbestämelserna för häst och där finns alla mått som gäller.

Glömde lite.... Vad gäller uppsägningstiden beror det på vilken form av upplåtelse det är, men en gissning är att det är lokalhyra (tex bara stall med mindre rasthagar). Då är det mellan 1 och 9 månaders uppsägningstid beroende på hyrestiden, i enlighet med JB 12 kap (Hyreslagen). Det är delvis dispositivt, så om det egentligen skulle vara 9 månaders uppsägningstid men det i kontraktet står 3 månader så gäller 3 månader för hyresgästen och 9 månader för hyresvärden.

En månad tycker jag är mycket lite i vilket fall som helst. Jag har inackorderingar och de har 2 månaders uppsägningstid. Vet att det avseende inakrderingar är vanligt med såväl 1 som 2 månader.

Senast ändrad:

där jag står finns det 4 hästar och stallet behövde ingen gödselplatta.

hm..tjejen i fråga har inget kontrakt skrivet med henne egentligen..hon betalar vitt..men har inget kontrakt..krångel...vad gäller då?

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 504
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av en gård som ska styckas av. Avstyckningen planeras ta ett år. Vi får hyra gården tills avstyckningen är klar då vi...
Svar
15
· Visningar
3 854
Senast: Elisha
·
Hästmänniskan Hej! Vi ska bygga eget stall till våren med plats för två hästar (en häst och en ponny). Eftersom vi bara ska ha två hästar finns inga...
2
Svar
35
· Visningar
5 207
Senast: bake
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 627
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama