S

Sweet

Har en westernsadel hemma på prov, den ligger rätt bra framtill men glappar lite bak, glappet blir större när jag spänner gjorden (utan pad under). Är sadeln för vid framtill eller helt enkelt för svängd i bommen?? :confused:

Det verkar som om sadeln tippar framåt när jag spänner gjorden. Det går även att lyfta sadeln rakt upp baktill när gjorden är spänd.

Sen undrar jag hur lång sadeln får vara? Var ska den sluta när det gäller westernsadlar?

Sv: HjÄlp!!

Det är ju lite svårt att säga om bommen är för "banan" formad när man inte vet vad det är för sadel, eller ser hur den ligger. Men om sadeln glappar mycket bak, även med padd så är det inte en sadel jag skulle satsa på.
Lägg på sadeln, utan padd,stoppa in handen och känn efter om bommen ligger an på hela ryggen, känn även vid valvet så det inte klämmer ovanifrån bakom bogbladen.
Du får även kolla så sitsen är i balans,var du hamnar i sadeln, känns det som om du hamnar i stolsits, tippar framåt? Och vad som händer då du galopperar, glider sadeln åt något håll, etc??

Sv: HjÄlp!!

Jag köpte inte sadeln. Den var både för lång och för svängd i bommen.

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 851
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 003
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar