Hon vägrade riset :down: Ska köpa en spruta så jag kan spruta in det. Ville kolla om hon öht inte vill ha mat. Prövade en Frolic (nej hon fick absolut inte äta den!) Hon vill ha. Katten vill också ha Frolic. :cautious:

Men hon har klart försämrad aptit, kommer inte svansande ut i köket för att kolla vad som kan ätas när jag är där. :( Vill definitivt inte ha ris och risavkok.

Jag hade inte tvångsmatat en vuxen hund, som i övrigt är pigg och alert. Däremot så hade jag kanske försökt locka fram lite aptit med lättkokt köttfärs eller något annat extraordinärt gott.

Vill hunden äta en frolic, så låt hunden äta en frolic liksom. Att hacka sönder den och strössla över några uppsvällda kulor hundmat kan ju göra att hunden petar i sig lite mat. Vilket är ett väldigt mycket bättre alternativ än att tvångsmata..

Jag hade inte tvångsmatat en vuxen hund, som i övrigt är pigg och alert. Däremot så hade jag kanske försökt locka fram lite aptit med lättkokt köttfärs eller något annat extraordinärt gott.

Vill hunden äta en frolic, så låt hunden äta en frolic liksom. Att hacka sönder den och strössla över några uppsvällda kulor hundmat kan ju göra att hunden petar i sig lite mat. Vilket är ett väldigt mycket bättre alternativ än att tvångsmata..
Jag tänker mera att om hunden inte ätit på fler dagar och spyr och har diarré så är det helt okej att få i hunden nåt med spruta för att hålla uppe energin. Är det frågan om ett par-tre dagar är det inte så farligt.

Det konstiga är att hon tidigare åt sitt ris och kyckling med god aptit, sedan började hon kräkas och nu vill hon inte ha den :(

@MJLee
Du kan även åka till mataffären och köpa burkmat för hund om hon har svårt att äta. Den brukar vara lättsmält och innehåller mycket vätska :)

Bra idé! Det ska jag göra och då kan jag köpa morotspuré på samma gång. Hoppas bara jag inte kommer hem till spyor och diarré över hela golvet

Några rekommendationer om vilken burkmat är bäst?

Bra idé! Det ska jag göra och då kan jag köpa morotspuré på samma gång. Hoppas bara jag inte kommer hem till spyor och diarré över hela golvet

Några rekommendationer om vilken burkmat är bäst?

Om hon inte har några allergier eller så, så hade jag valt den som är närmst hennes torrfoder, typ oxe om det är oxe i maten hon äter osv :)

Jag blir galen. Hon kräks och sätter sig sedan vid dörren, slänger på mig ytterkläderna så hon kan ut och bajsa. Skitkallt ute. Glad hund som drog omkull mig när hon fick syn på en stackars fågel som åt på någonting. Öronen rakt upp, liksom svansen, ville hälsa på alla som var ute och gick. Särskilt andra hundar. Jäklar vad stark hon är trots kräkningar och diarré :crazy: Och sedan bajsade eländet inte. Hon ville fortsätta runt hela dammen i en takt jag inte kunde följa med i. Andra hundar är fantastiskt roligt, hon luktade tom en i en bil och ville nödvändigtvis dit. Fick nästan släpa henne när hon insåg att vi var på innergården på väg till lägenheten. Jag frös eftersom jag bara hann slänga på mig jackan.

Nu är hon inne och ser helt eländig och sjuk ut igen och sitter vid dörren. Jag lovar att hon kommer att kräkas igen idag. Antar att det inte finns så mycket kvar i tarmarna längre och det är därför hon inte bajsar, det var inte mycket mitt i natten men definitivt diarré. Allmäntillståndet ute och inne är definitivt olika.

Fortsatt med enbart skonkost i små portioner samt fortiflora om det är lättare att få i henne än canikur tabletter.
Vill hon inte äta idag behöver du inte vara orolig så länge hon dricker och får behålla och inte blir sämre.
Dricker hon dåligt kan du koka egen vätskeersättning och ge henne med spruta:
1 msk socker, 1 tsk salt och 1 liter vatten kokas upp och låt svalna.
Däremot går tillfriskningen snabbare om tarmen får lite att jobba med så vill hon fortfarande inte äta imorgon bör du mata henne.
Ge henne inget annat förutom skonkost (trots alla motsatta råd här i tråden...) och verkligen inte feta saker så som Frolic eller smör.
Du behöver inte köpa massa andra grejer, det du redan har köpt räcker gott och väl.
Blir hon sämre i sitt allmäntillstånd, kräks mer intensivt, kräks eller bajsar blod, blir uttorkad behöver du uppsöka veterinär. DV i Bollnäs har jour dygnet runt. Annars finns det Hälsinge Smådjursklinik som har öppet 9-12 imorgon eller Falu Djursjukhus som har jour dygnet runt.
Det är väldigt vanligt att sjuka hundar är piggare när de får komma ut och får annat att tänka på.

Jag har jagat runt efter en spruta, de har ingen, varken djuraffären eller apoteket. Hur får jag i henne mat utan spruta? :(

Läste du @Malibu_Stacy inlägg? Du behöver inte stressa eller vara orolig över att hon äter dåligt idag.

DV tyckte jag skulle komma in med henne. Min pappa är på safari i Sydafrika och jag har ingen aning om jag kan få tag på henne. Problemet är att hon haft diarré och kräkts sedan i går kväll. Jag förbannar att hon fick för mycket ris eftersom jag tror att det var problemet.

Liknande trådar

T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 624
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka