ankic

Trådstartare
Hur är det lättast att kolla hästens puls och andning?
Har försökt hitta pulsen på benen, men det är som om jag tappar den efter ett tag , ang. andningen så har jag försökt titta rakt fram på hästen, är det samma att titta på magen ?
Jätte tacksam för hjälp o förslag

Sv: Hjälp

Om du misstänker att hästen är sjuk bör du ringa veterinären, de kan hjälpa dig med hur du kollar puls och andning.

Hästen är inte sjuk nu, men kan ju vara bra att kunna kolla . Har känt på andra hästar , och har inte haft problem att räkna vare sig puls eller andning, men på den här hästen lyckas jag bara se andningen på sidan, ej rakt framifrån ( han är inte den som står still alltför länge) det var därför jag frågade om det var samma sak att kolla rakt framifrån som på sidan och som sagt var tappar jag bara pulsen , kan det vara för att han har "björnpäls" det är svårare?

Enklast att kolla pulsen är att använda ett stetoskop, man lyssnar på vänster sida i "armhålan" lite framför sadelgjorden sitter.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 059
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Malva1978
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
998
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka